• یکشنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۲:۵۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402023119952
  • خبرنگار : 50081

/به مناسبت میلاد کریمه اهل‌بیت(ع)/

دختران ما فرزندان رسول خدا هستند و باید مورد احترام قرار گیرند

دختران ما فرزندان رسول خدا هستند و باید مورد احترام قرار گیرند
عکس از آرشیو

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس مذهبی گفت: دختران جامعه ما هم مسلمان و فرزندان رسول خدا هستند که باید مورد احترام قرار گیرند و نباید به بهانه‌های مختلف به آن‌ها اهانت کنیم.

حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا به مناسبت ولادت حضرت معصومه(س) و روز دختر اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که گاهی در دین اسلام شبهاتی را وارد می‌کند، مقام زن است؛ در حالی که ما در اسلام زن‌هایی را داشتیم که از فضائل فراوانی برخوردار بودند و حتی مقام آن‌ها از مردان زمانه خودشان و زمان‌های دیگر بالاتر بوده است از جمله این خانم‌ها، حضرت فاطمه معصومه(س) است.

وی افزود: در روایات کمتری مشاهده شده که شیعیان برای دریافت پاسخ سوالت خود به منزل امام کاظم(ع) رفتند، اما ایشان نبودند و حضرت معصومه(س) با وجود اینکه سن کمی داشتند اما سوالات شیعیان را در نوشته‌ای پاسخ می‌دادند. زمانی که افراد پاسخ سوالات خود را دریافت ‌کردند و از مدینه خارج شدند؛ امام کاظم(ع) را در بین راه دیدند و همان سوالات را به حضرت نشان دادند و گفتند که ما در نبود شما سوالات خود را از حضرت معصومه(س) دریافت کردیم و زمانی که امام کاظم(ع) فضیلت علمی حضرت معصومه(س) را مشاهده کردند، فرمودند «پدرش فدایش بشود» و این کلمه را پیامبر اکرم(ص) برای دخترشان حضرت زهرا(س) بیان می‌کردند.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه مقام و شان علمی و فضیلت معنوی حضرت معصومه(س) بسیار بالا بود، عنوان کرد: در مورد فضای معنوی حضرت همین که لقب معصومه را به او دادند نشانگر تمام فضائل ایشان است، زیرا ما جزو ۱۲ امام و حضرت زهرا(س) و پیامبر خدا(ص) دیگران را معصوم نمی‌دانیم و می‌گوییم که آن‌ها به آن مقام خاص نرسیدند اما بعضی از امام‌زاده‌ها مانند حضرت معصومه(س) مقامی داشتند که این کلمه را به ایشان اطلاق کردند. 

وی تصریح کرد: زیارت‌نامه‌ امام‌زاده‌ها این‌گونه نیست که از معصوم رسیده باشد اما زیارت‌نامه حضرت معصومه(س) از امام رضا(ع) رسیده و کلمات بسیار عجیبی دارد که می‌فرماید «شما شأن و مقام شفاعت پیش خدا دارید» در حالی که مقام شفاعت را شهدا و انبیاء و اولیاء دارند اما در این زیارت‌نامه به حضرت معصومه(س) مقام شفاعت را دادند.

ابراهیمی بیان کرد: این مقام این‌گونه نیست که حتی مردان زمان حضرت به این مقام رسیده باشند، مقام دختر بسیار بالا است حتی در زمان پیامبر(ص) که عالم به واسطه وجود ایشان خلق شده بود اما در مقابل دخترشان خم می‌شدند و دست حضرت زهرا(س) را می‌بوسیدند. بنابراین یک دختر می‌تواند به چنین مقامی دست پیدا کند و نباید این موضوع را از نظر دور داشت بلکه باید تبلیغ و ترویج کرد.

باید در مورد کرامت دختران در اسلام صحبت شود

وی در خصوص شاخص‌ترین فضیلت حضرت معصومه(س) خاطرنشان کرد: روز ولادت حضرت معصومه(س) را روز دختر نام‌گذاری کردند و یک اتفاق ویژه در جامعه ما است؛ خصوصا جامعه امروز که این مسئله باید به صورت مضاعف بررسی شود. اکنون روز دختر و دهه کرامت مطرح است و به نظر من این روزها باید در مورد کرامت دختران در اسلام صحبت شود. نگاه پیامبر خدا و اولیای دین در مورد مقام دختر به اینکه دختران را ارج بنهیم، احترام بگذاریم و تجلیل کنیم را بیشتر توجه داشته باشیم.

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: گاهی اوقات مشاهده می‌کنیم که به نام دین به دختر مسلمان بی احترامی می‌شود؛ در روایات زیادی از پیامبر(ص) آمده است که افراد به خاطر دختر داشتن گناهان‌شان بخشیده و وارد بهشت می‌شوند، البته پیامبر(ص) در این رابطه شرط گذاشتند که والدین در صورتی می‌توانند وارد بهشت شوند که نباید به دخترشان اهانت کنند و او را مورد آزار قرار دهند و حتی پسرشان را بر دخترشان ترجیح دهند. این امر باید در جامعه امروز ما مورد توجه و در اولویت قرار گیرد.

دختران را به بهانه‌های مختلف مورد آزار قرار ندهیم

وی تاکید کرد: فردی که پیرو پیامبر(ص) است نباید به بهانه‌های مختلف به دختری که در جامعه حضور دارد، آزار برساند و این مسئله برای من بسیار مهم است که پیامبر(ص) فرمودند «باید از مقام دختران تجلیل شود و نباید مورد آزار قرار گیرند». همچنین در رفتار مسئولان و افرادی که ایمان مذهبی دارند و خود را پیرو پیامبر(ص) می‌دانند به این موضوع توجه ویژه کنند.

ابراهیمی با اشاره به اینکه یکی از افراد نزد پیامبر(ص) آمد و گفت که من نام دخترم را فاطمه گذاشتم؛ پیامبر(ص) فرمودند که فاطمه گذاشتن کافی نیست و باید دختر خود را مورد احترام قرار دهید، بیان کرد: زمانی که گفته می‌شود حضرت معصومه(س) نماد یک دختر هستند و به فضایل معنوی رسیدند، دختران جامعه ما هم مسلمان و فرزندان رسول خدا هستند که باید مورد احترام قرار گیرند و نباید به بهانه‌های مختلف به آن‌ها اهانت کنیم. امام صادق (ع) می‌فرمایند «کسی که می‌خواهد امر به معروف و نهی از منکر کند باید با رفاقت، مهربانی و احترام انجام دهد» و این موردی است که باید در جامعه ما پررنگ‌ باشد.

وی گفت: مقام علمی حضرت معصومه(س) یکی از ویژگی‌های بارز ایشان است که در فضای خودشان و متناسب با زمان به کار می‌گرفتند و این امر باعث می‌شود که دختر این دوره زمانه اگر می‌خواهد پیرو حضرت معصومه(س) باشد، نباید از علم و دانش گریزان شود بلکه باید بتواند برای مدارج علمی خود تلاش کند و نیازهای خود و خانواده را برآورده سازد.

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: حرکتی که حضرت معصومه(س) به دنبال امام رضا(ع) داشتند و در این مسیر هم وفات یافتند؛ یک حرکت اجتماعی است. گاهی دخترهای مذهبی ما از رسالت اجتماعی خودشان غافل می‌شوند. دختران ما باید در ابتدا مدارج علمی و مسائل معنوی را در اولویت فعالیت خود قرار داده و در ادامه رسالت‌های اجتماعی خود را انجام دهند.

وی اضافه کرد: دختران ما باید با پیروی از اهل بیت(ع) به ویژه حضرت معصومه(س) نام‌آور باشند، تربیت معنوی و حرکت‌های اجتماعی خود را با مطالبه‌گری و حق‌جویی در مسیر اهل بیت(ع) بردارند. بنابراین بانوان ما می‌توانند با پیروی از فضائل حضرت معصومه(س) تاریخ‌ساز باشند و اقداماتی را انجام دهند که همیشه از آن‌ها به خوبی یاد شود.

جشن‌های اهل بیت(ع) را جدی بگیریم

ابراهیمی در خصوص اهمیت دهه کرامت افزود: به نظر من برگزاری مناسبت‌های مختلف در مورد ائمه(ع) ما را با فضائل اهل بیت(ع) بیشتر آشنا می‌کند. یکی از نکته‌هایی که بارها گفتم این است که ما در فضاهای عزاداری خیلی چشمگیر عزاداری می‌کنیم اما در جشن‌ها آن‌گونه که باید شکوه و تجلی خوبی ندارد و جزو نقایص فضای معنوی ما است و باید در کنار اینکه فضایل اهل بیت(ع) را در مجالس مرور می‌کنیم افراد جشن‌های این چنینی را احساس کنند. دهه کرامت فرصت خوبی است که ما جشن‌ها را به خیابان‌ها ببریم تا این احساس شادی بیشتر در افراد به وجود آید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha