• یکشنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۴:۱۱
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1402023120046
  • خبرنگار : 50167

سالمندان از بیان فراموش کردن مسائل خجالت نکشند

سالمندان از بیان فراموش کردن مسائل خجالت نکشند

ایسنا/زنجان رئیس گروه سلامت خانواده، جمعیت و مدارس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان، گفت: سالمندان نباید از سوال کردن و گفتن اینکه موضوعی را فراموش کرده‌اند، بترسند یا خجالت بکشند.

شیرین بخشی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با فراموشی در سالمندان، اظهار کرد: فراموشی در سالمندان بیشتر مربوط می‌شود به اتفاقاتی که اخیرا برای آن‌ها رخ داده است؛ به طور مثال به یاد نمی‌آورند یک ساعت پیش که به خانه برگشتند کلید را کجا گذاشته‌اند؛ بنابراین توصیه می‌شود لوازمی مثل عینک یا کلید را که همیشه از آن استفاده می‌کنند، در جای مشخصی مثلا داخل یک کاسه بزرگ در اتاق نشیمن قرار دهند.

وی با بیان اینکه سالمندان معمولا خاطرات مربوط به گذشته‌های دور را به خوبی به یاد می‌آورند، افزود: سالمندان بهتر است در جمع دوستان یا خانواده خاطرات گذشته را تعریف کرده و هر از گاهی آلبوم عکس‌های قدیمی را برای یادآوری نام افراد و مرور خاطرات، نگاه کنند.

این مسئول در رابطه با راهکار کاهش بروز مشکلات ناشی از فراموش‌کاری، تصریح کرد: در درجه اول نباید از سوال کردن و گفتن اینکه موضوعی را فراموش کرده‌ایم، بترسیم یا خجالت بکشیم و در وهله بعد سعی کنیم هر روز یک مطلب جدید یاد بگیریم، کتاب یا روزنامه مطالعه کنیم و به اخبار رادیو  و تلویزیون گوش دهیم.

رئیس گروه سلامت خانواده، جمعیت و مدارس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به اینکه نوشتن خاطرات، مشاعره، انجام بازی‌های فکری مثل شطرنج و حل کردن جدول از جمله راهکارهای تقویت حافظه هستند، گفت: افراد فراموش کار یک دفترچه یادداشت در کنار تلفن بگذارند و هر بار که کسی زنگ می‌زند، اگر پیغامی دارد یا کاری از شما می‌خواهد بلافاصله یادداشت کنند.

بخشی با بیان اینکه تغذیه مناسب برای حفظ قدرت حافظه بسیار حائز اهمیت است، اظهار کرد: توصیه می‌شود مصرف قند، چربی و نمک را کاهش داده و مصرف میوه و سبزی‌های تازه را افزایش دهند، گفتنی است از مصرف خودسرانه دارو پرهیز کرده و داروها را تحت نظر پزشک سروقت بخورند.

وی در رابطه با راهکاری برای فراموش نکردن مصرف به موقع دارو، خاطرنشان کرد: برای اینکه زمان مصرف داروهای خود را فراموش نکنند می‌توانند به تعداد وعده‌هایی که باید دارو بخورند شیشه‌های کوچکی تهیه کنند. به عنوان مثال اگر در سه نوبت ۶ صبح، ۲ بعد از ظهر و ۱۰ شب باید دارو بخورند، سه شیشه تهیه کرده و روی یکی بنویسند ۶ صبح، روی یکی ۲ بعدازظهر و روی یکی ۱۰ شب و بعد از آن، هر روز صبح داروهای خود را داخل این شیشه‌ها بیاندازند. در این صورت وقتی به این شیشه‌ها نگاه کنند به یاد می‌آورند که کدام دارو را نخورده‌اند.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha