• دوشنبه / ۱ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۹:۵۹
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1402030100762
  • منبع : نمایندگی خوزستان

پیام سفیر ارمنستان به همایش گرامی‌داشت حکیم عمرخیام

پیام سفیر ارمنستان به همایش گرامی‌داشت حکیم عمرخیام

ایسنا/خوزستان پروفسور آرسن آواکیان سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار جمهوری ارمنستان در ایران در پیامی به همایش گرامی‌داشت حکیم عمرخیام گفت: عمر خیام شخصیتی است متعلق به جامعه جهانی، متعلق به کلیه ملل دنیا و برای تمام قرون و اعصار.

به گزارش ایسنا، در این پیام آمده است:

همان‌گونه که از نام و عنوان همایش پیدا است، عمر خیام شخصیتی است متعلق به جامعه جهانی، متعلق به کلیه‌ ملل دنیا و برای تمام قرون و اعصار؛ شاعر، ریاضی‌دان، فیلسوف، ستاره‌شناس، پزشک و دانشمند.

البته معروفیت بیشتر او در وهله اول در زمینه رباعیات است که او با خلق رباعیات، آن را به قله شکوفایی و پیشرفت رسانده و به عنوان استاد بی‌بدیل رباعی سرایی وارد ادبیات جهانی گشته است.

رباعیات خیام توسط افراد ارمنی بسیاری از جمله «آرشاک چوبانیان»، «هوسپ میرزایان»، «آرشاک آتایان» و «سرگی اوماریان» به زبان ارمنی ترجمه و در ارمنستان منتشر شده است. زبان‌شناس نامی ارمنی «ادوارد آقایان» سرآمد خیام‌شناسان ارمنی به شمار می‌رود.

رباعیات خیام از بهترین نمونه‌های شعر فارسی به شمار می‌آید و تذکر این نکته ضروری است که اغلب شعرا از تشبیهات دل‌پسند و شیوه تفکر بلند او الهام گرفته‌اند که می‌توان حافظ را یکی از بهترین و متفکرترین پیروان او دانست.

رباعیات بسیاری به خیام نسبت داده شده است که به علت اختلاف نظر متعدد مراجع، تشخیص اصالت آن‌ها کاری بس مشکل به نظر می‌رسد. البته در این زمینه دانشمندان ایران و خاورشناسان نامی بسیاری تحقیقات مفصلی به عمل آورده‌اند.

شعرای ایرانی از جمله فردوسی، خیام، سعدی و حافظ در ارمنستان کاملا شناخته شده هستند و ارمنیان علاقه خاصی به این بزرگان دارند. به سبب این علاقه‌مندی است که هرازگاهی و در مناسبت‌های مختلف آیین‌های بزرگداشت نام‌آوران ایرانی در دانشکده شرق‌شناسی و ایران‌شناسی دانشگاه دولتی ایروان برگزار می‌گردد.

در خاتمه بار دیگر برای همه عزیزانی که بانی و مجری این همایش ارزشمند بودند، موفقیت و سربلندی آرزو نموده، همگان را به خدای‌منان می‌سپارم.

نیکی و بدی که در نهاد بشر است

شادی و غمی که در قضا و قدر است

با چرخ مکن حواله که اندر عقل

چرخ از تو هزار بار بیچاره‌تر است

بنا بر اعلام دانشگاه شهید چمران اهواز، آیین بزرگداشت حکیم عمر خیام امروز (اول خرداماه) با حضور اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز در دانشکده ادبیات و علوم انسانی این دانشگاه برگزار شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha