• چهارشنبه / ۳ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۲:۱۵
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1402030301998
  • خبرنگار : 50294

معاون امور باغبانی جهاد کشاورزی کشور:

متوسط تولید توت فرنگی در کردستان ۱٦ تن است

متوسط تولید توت فرنگی در کردستان ۱٦ تن است

ایسنا/کردستان معاون امور باغبانی جهاد کشاورزی کشور متوسط تولید توت فرنگی در کردستان را ۱٦ تن اعلام کرد و گفت: این میزان در دنیا حدود ۲۲ تن است.

محمد مهدی برومندی امروز (۳خرداد) در کنفرانس بین‌المللی، یافتەهای نوین کە در دانشگاە کردستان برگزار شد، اظهار کرد: در جهانی زندگی می‌کنیم کە هر روز در حال کاهش اراضی کشاورزی و تغییرات اقلیمی و آب و هوایی بوده و تنها راە چارە آن افزایش تولید در واحد سطح کشت است.

وی عنوان کرد: آب و خاک بە عنوان امانتی گرانبها در اختیار ما قرار دارد و لازم است با استفادە درست آن را بە نسل‌های بعدی منتقل کنیم و برای تولید غذای سالم و امنیت غذایی کە یک نیاز بشری است؛ نگاە دانش‌محوری بە بخش کشاورزی داشتە باشیم.

برومندی اضافە کرد: نگاە دانش محوری بە بخش کشاورزی و نگاە علمی و دانشی بە این بخش باید در دانشگاەها اتفاق بیفتد.

وی ادامە داد: جمهوری اسلامی ایران توانستە با تکیە بر علم و دانش در بخش کشاورزی، ۱۲٥ میلیون تن محصولات غذایی را تولید کند، کە علاوە بر تامین محصولات غذایی کشور، توانستە در سبد محصولات صادرات محور قرار گیرد.

برومندی تصریح کرد: بە تعبیر مقام معظم رهبری، کردستان سرزمین فداکاری‌های بزرگ، ایمان، شجاعت و صفاست و در صف اول امنیت غذایی کشور قرار دارد.

وی با اشارە بە اینکە درآمد حاصل از صادرات در کشور ٦ میلیارد دلار است، اظهار کرد: حدود ٥۰ درصد درآمد ارزی کشور مربوط بە باغداری بودە و ۲۰ درصد از اراضی کشاورزی در اختیار بخش باغداری و حدود ۳۷ درصد اشتغال ما  هم در بخش باغداری است.

برومندی با اشارە بە اینکە در استان کردستان ٤٥۰ هزار تن محصولات باغی تولید می‌شود کە بیشتر آن صادراتی است، بیان کرد: حدود ٥۷ درصد از تولید توت فرنگی در استان کردستان است و با ۳ هزار و ۹۰۰ هکتار فضای باز سطح زیرکشت سالانە حدود ٦٥ هزار تن توت‌فرنگی در استان تولید می‌شود.

وی با اشارە بە اینکە در مجموع سالانە ۱۲۰ هزار تن توت فرنگی در کشور تولید می‌شود، تصریح کرد: تولید توت‌فرنگی در سال ۱۳۱۷ برای اولین بار در کردستان شروع شد و امروزە کردستان یکی از استان‌های پیشرو در بخش کشاورزی بە ویژە در تولید توت‌فرنگی است.

برومندی در خصوص رتبە شهرهای تولیدکنندە در کشور گفت: کردستان رتبە اول تولید توت‌فرنگی در کشور را دارا است و بعد از کردستان بە ترتیب مازندران، گلستان و گیلان در ردیف استان‌های پیشرو در حوزە تولید توت فرنگی قرار دارند.

وی اضافە کرد: متوسط تولید توت فرنگی در دنیا، ۲۲ تن است کە این میزان در کردستان ۱٦ تن است و باید بە آن بە عنوان میوەای مفید، خوش طعم با پتاسیم خوب و ضد سرطان نگاە کرد و در راستای توسعە کشت آن اقدام کرد.

برومندی ادامە داد: کردستان پیشتاز تولید ، تحقیق، پژوهش و ترویج کشت توت فرنگی در کشور است و مشکلاتی در این حوزە وجود دارد کە باید بە کمک دانشگاەها مرتفع شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha