• یکشنبه / ۷ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۲:۰۴
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1402030704476
  • خبرنگار : 50167

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان:

سلامت روان در کنار سلامت جسمی بسیار مهم است

سلامت روان در کنار سلامت جسمی بسیار مهم است

ایسنا/زنجان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه سلامت روانی و اجتماعی در کنار سلامت جسمی حائز اهمیت است، گفت: ریشه بسیاری از بیماری‌های جسمی در عدم سلامت روان بروز می‌کند.

مشهود تقی‌لو صبح امروز (7 خردادماه) در کارگاه آموزشی سه روزه تقویت بنیان خانواده که از ۶ الی ۸ خرداد با هدف کاهش عوامل خطرآفرین در خانواده، مرتبط با رفتارهای مشکل‌آفرین نوجوانان و ایجاد عوامل حفاظتی در کودکان تازه به سن نوجوانی رسیده و کمک به والدین و سرپرستان آن‌ها، در مرکز همایش‌های بین‌المللی روزبه دانشگاه برگزار می‌شود، گفت: کاهش آسیب‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین اهداف برنامه معاونت بهداشت است و اعتیاد سرآغاز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق، همسرآزاری، کودک آزاری و قتل‌ها است.

وی با اشاره به اصل پاتوفیزیولوژی (تغییرات عملکردی که در یک فرد به دلیل یک بیماری رخ می‌دهد) و همچنین اختلال روان‌تنی که به صورت اختلال بدنی و تحت تأثیر ذهن قرار می‌گیرد، افزود: زمانی که فردی به لحاظ روحی و روانی وضعیت مناسبی نداشته باشد، بطور طبیعی دچار بیماری‌های شناخته و ناشناخته‌ای در جسم می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه با انجام یک دوره مشاوره روان‌درمانی ریشه بسیاری از مشکلات جسمی مشخص می‌شود، گفت: بارها پیش آمده افرادی با علائم جسمی کاملا طبیعی به پزشک مراجعه می‌کند و پس از انجام آزمایش‌های متعدد و در مواردی جراحی دلیل بیماری مشخص نمی‌شود و همچنان این علائم در بیمار باقی می‌ماند و این در حالی است که از همان ابتدا با یک مشاوره روان دلایل این مشکل مشخص می‌شود.

وی با اشاره به ناهنجاری‌های اجتماعی از قبیل خودکشی‌، پارانوئید، افسردگی و اختلالات اضطراب و استرس‌هایی که روزمره افراد با آن درگیر هستند، اظهار کرد: در صورت توجه به سلامت روان چنین مشکلاتی هرگز پیش نمی‌آید.

تقی‌لو خاطرنشان کرد: جامعه‌ای می‌تواند سلامت روان و اجتماع و جسم شهروندان خود را تأمین کرده و ارتقا دهد که در همه حوزه‌ها به خصوص آسیب‌های اجتماعی  اهل تحقیق و پژوهش باشد.

این مسئول ریشه بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی را ناشی از مشکلات خانوادگی مانند طلاق و فرزندان طلاق دانست و  گفت: بسیاری از قتل‌ها و سرقت‌ها و رفتارهای هنجارشکنانه که در جامعه اتفاق می‌افتد از عوارض این نوع اختلالات در خانه و خانواده است که ریشه در عدم توجه به سلامت روان افراد در جامعه دارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان، مصرف مواد مخدر و الکلی، قرص‌های روان‌گردان و مخدرهای صنعتی را در عدم ناهماهنگی شرایط روحی روانی فرد، دخیل دانست و خاطرنشان کرد: اگر در این خصوص تحقیقات جامع و کاملی صورت گیرد، می‌توان از نتایج این تحقیقات چنین استنباط کرد که چه عواملی باعث بروز چنین ناهنجاری اجتماعی است و چه عواملی باعث گرایش جوانان و نوجوانان به این سمت می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha