• یکشنبه / ۷ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۵:۲۴
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1402030704717
  • خبرنگار : 50310

یک مسئول:

دید همگرایی به اقوام به ارتقاء هویت ملی کمک می‌کند

دید همگرایی به اقوام به ارتقاء هویت ملی کمک می‌کند

ایسنا/لرستان قائم مقام معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: دید همگرایی به اقوام به ارتقاء هویت ملی کمک می‌کند.

رشید جعفرپور هفتم خردادماه در آیین اختتامیه سومین جشنواره فرهنگی دانشجویی اقوام ایران زمین که توسط جهاد دانشگاهی استان در سالن آمفی‌تئاتر دانشکده علوم پایه دانشگاه لرستان برگزار شد، اظهار کرد: در آغاز جنگ به دلیل اینکه فرماندهی قوا به بنی‌صدر واگذار شده بود یک تفرقه‌ای در نیروهای نظامی ایجاد شده بود که نمی‌توانستیم دفاع مقتدری از کشور داشته باشیم، لذا خرمشهر را از همان ابتدای جنگ واگذار کردیم که این امر نشان می‌دهد اگر تفرق باشد، همراهی نباشد و گروه‌ها، قبایل و شخصیت‌ها همراه نباشند ما ظرفیت دلی خودمان را نمی‌بینیم.

وی ادامه داد: بعد از اینکه بنی‌صدر رفت یک همراهی و همگامی بین نیروهای نظامی ایجاد شد، دست صید شیرازی با محسن رضایی در یک جا قرار گرفته و اقوام و گروه‌های دیگر با یکدیگر همراه شدند و سوم خرداد ۱۳۶۱ خرمشهر آزاد شد که نشان می‌دهد اقوام و قومیت‌ها همه با هم همراه شدند و این حماسه بزرگ در تاریخ کشور ما شکل گرفت.

جعفرپور افزود: اگر به اقوام به دید همگرایی، همراهی و هم‌افزایی نگاه کنیم آنجاست که به ارتقاء هویت ملی کمک می‌کند.

قائم مقام معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم ادامه داد: برخی به عنوان تهدید به اقوام نگاه می‌کنند و برخی به عنوان فرصت، به عنوان مثال در زمان رضا خان پهلوی به نگاه تهدید به قومیت‌ها نگاه می‌کردند.

وی تصریح کرد: در جاهای مختلف شخصیت‌هایی بلند شدند و گفتند که قومیت‌ها باید به فرصت تبدیل شوند که امام خمینی(ره) از این فرصت استفاده کرد و توانست جنگ را مدیریت کند.

جعفرپور افزود: جنگ و دفاع مقدس حاصل همراهی همه اقوام و قومیت‌هایی بود که در کشور داشتیم.

قائم مقام معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم بیان کرد: کشور ما رنگین‌کمان قومیت‌ها و اقوام مختلف ایرانی است که فرصتی فرهنگی برای شناسایی ظرفیت‌هایی است که در این اقوام وجود دارد.

وی تصریح کرد: لرستان استانی پرظرفیت در این زمینه است، شخصیت‌های بزرگی در آن وجود دارد که در انقلاب تأثیرگذار بودند.

جعفرپور تأکید کرد: مجموعه وزارت علوم به ویژه معاونت فرهنگی از مجموعه جشنواره‌هایی که ظرفیت‌های فرهنگی اقوام ایرانی را به نمایش می‌گذارند استقبال می‌کند، گویش‌ها، لهجه‌ها، آداب محلی و همه عناصر و المان‌های فرهنگی که می‌تواند در حوزه فعالیت‌ها و هویت ملی ما کمک کند.

قائم مقام معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم بیان کرد: ایران یعنی فرش خوشرنگ و خوش نقش هویت‌های متعدد ایرانی که هرکدام ظرفیت‌های خودش را دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha