• دوشنبه / ۸ خرداد ۱۴۰۲ / ۰۰:۵۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402030704849
  • خبرنگار : 50405

نگاهی به طرح دانشگاه فردوسی مشهد برای اشتغال دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی

نگاهی به طرح دانشگاه فردوسی مشهد برای اشتغال دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی

ایسنا/خراسان رضوی مدیر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه فردوسی مشهد ضمن تشریح طرح جدید این دانشگاه مبنی بر برگزاری دوره کارآموزی بلندمدت یک ساله برای دانشجویان مقطع کارشناسی گفت: تلاش می‌کنیم با شناساندن این طرح به دانشجویان کارشناسی رشته‌های مختلف دانشگاه فردوسی مشهد، آنان را به حضور در آن ترغیب کنیم تا پس از فارغ‌التحصیلی بتوانند بسیار راحت‌تر وارد بازار کار شوند.

مهدی پناهی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به طرح جدید دانشگاه فردوسی مشهد مبنی بر برگزاری دوره کارآموزی بلندمدت یک‌ساله برای دانشجویان مقطع کارشناسی این دانشگاه اظهار کرد: تا پیش از این دانشجویان برخی از رشته‌ها به خصوص رشته‌های مهندسی، در مقطع کارشناسی باید یک دوره ۳۰۰ ساعته کارآموزی را در قالب یک ترم تابستانی می‌گذراندند. اکنون هرچند این دوره همچنان اجرا می‌شود و دانشجویان این رشته‌ها باید در آن شرکت کنند اما به دلیل اینکه این دوره نمی‌تواند تمام اهداف مد نظر را برآورده کند، لذا ما تصمیم گرفتیم مانند بسیاری از دانشگاه‌های جهان دوره‌های تکمیلی برگزار کنیم تا ارتباط دانشجویان با صنایع سریع‌تر برقرار شود و هم دانشجویان ضمن آگاه شدن از کاربرد دروس خود، به شناخت بهتری از صنعت برسند و هم صنعت ظرفیت‌های دانشجویان را شناسایی کند.

وی با بیان اینکه طرح کارآموزی بلندمدت باعث کمک به اشتغال دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی می‌شود، افزود: اکنون پنج سال است که گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه فردوسی مشهد در حال اجرای طرحی به نام کوآپ است. بر اساس این طرح دانشجویان ۲ نیم‌سال تحصیلی را در صنعت شاغل می‌شوند. طرح کوآپ نتایج بسیار فوق‌العاده‌ای را در پی داشته و دانشجویانی که در این طرح شرکت کرده بودند، بسیار راحت توانستند وارد بازار کار شوند و به درآمدهای بالایی هم دست پیدا کردند.  

مدیر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: از همین رو ما تصمیم گرفتیم همین طرح را به تمام گروه‌های آموزشی دانشگاه تسری دهیم و نام آن را «طرح کارآموزی بلندمدت یک ساله برای دانشجویان مقطع کارشناسی» گذاشتیم؛ یعنی از این به بعد دانشجویان کارشناسی تمام رشته‌های دانشگاه فردوسی مشهد می‌توانند ۲ ترم تحصیلی خود را در صنعت بگذرانند و به جای چهار سال، در پنج سال فارغ‌التحصیل شوند. در طرح کارآموزی بلندمدت برای دانشجویان کارشناسی، قراردادی بین دانشگاه و صنایع متقاضی منعقد می‌شود و بر اساس آن دانشجویان متقاضی ۲ نیم‌سال تحصیلی را در یکی از صنایع مربوط به رشته تحصیلی‌شان شاغل می‌شوند. پیش‌بینی ما این است که در نیم‌سال اول دانشگاه فردوسی مشهد به این دانشجویان حق‌الزحمه پرداخت کند و در نیم‌سال دوم صنعت دستمزد دانشجویان را بپردازد.

پناهی با بیان اینکه طرف قرارداد دانشگاه فردوسی مشهد الزاما یک مجموعه صنعتی نیست، عنوان کرد: مثلا دانشجویان رشته‌های روانشناسی و حقوق می‌توانند در یک مجموعه‌ای که در حوزه رشته تحصیلی‌شان خدمات ارائه می‌دهد، مشغول به کار شوند. طرف قرارداد دانشگاه فردوسی مشهد می‌تواند هر مجموعه صنعتی یا خدماتی مورد قبول دانشگاه باشد.

وی با بیان اینکه دانشگاه فردوسی مشهد اولین دانشگاه در سطح کشور است که چنین دوره‌ای را برای دانشجویان کارشناسی تمام رشته‌ها برگزار می‌کند، اضافه کرد: در حال حاضر آیین‌نامه اجرای این طرح برای هر دانشکده تدوین شده و تا ۲۵ درصد دانشجویان ورودی هر رشته می‌توانند در آن شرکت کنند.

مدیر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه فردوسی مشهد تاکید کرد: اگر بتوان دانشجویان را از مقطع کارشناسی جذب بازار کرد، احتمال ماندگاری آنان در مشهد و اکوسیستم فناوری خراسان رضوی افزایش می‌یابد زیرا اگر این دانشجویان برای تحصیلات تکمیلی به شهری مانند تهران بروند یا به خارج از کشور مهاجرت کنند، به ندرت ممکن است دوباره به مشهد بازگردند؛ لذا لازم است دانشجویان کارشناسی را جذب بازار کار و صنایع موجود در همین استان کرد.        

پناهی در پاسخ به اینکه استقبال مجموعه‌های صنعتی و خدماتی از این طرح به چه میزان بوده، بیان کرد: آن دسته از مجموعه‌های صنعتی و خدماتی که به ظرفیت‌های دانشجویان باور دارند و می‌دانند که وظیفه دانشگاه پرورش مهندس و طراح توانمند است، از این طرح بسیار استقبال و قراردادهایی را با دانشگاه امضا کرده‌اند اما آن دسته از مجموعه‌هایی که با کارکرد دانشگاه آشنا نیستند و تصور می‌کنند وظیفه دانشگاه تربیت تکنسین یا کارگر ماهر است، استقبالی از این طرح نداشته‌اند.

وی با بیان اینکه همچنین بین دانشجویان و تقریبا از تمام رشته‌ها متقاضیانی برای حضور در طرح کارآموزی بلندمدت دیده می‌شود، افزود: تمایل به مشارکت در این طرح در دانشجویان مهندسی بیشتر است. ما تلاش می‌کنیم با شناساندن این طرح به دانشجویان سایر رشته‌ها، آنان را هم به حضور در آن ترغیب کنیم تا پس از فارغ‌التحصیلی بتوانند بسیار راحت‌تر وارد بازار کار شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha