• چهارشنبه / ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۱:۰۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402031006801
  • خبرنگار : 50355

/به بهانه روز جهانی  بدون دخانیات/

سیگار چگونه باعث تغییر DNA و مرگ سلول‌ها می‌شود؟

سیگار چگونه باعث تغییر DNA و مرگ سلول‌ها می‌شود؟

ایسنا/خراسان رضوی رئیس بیمارستان امید با اشاره به اینکه دود سیگار ۵۰۰۰ ماده شیمیایی مختلف را آزاد می‌کند، گفت: بر اساس تحقیقات هر ۱۵ سیگاری که کشیده می‌شود، تغییر  DNA اتفاق می‌افتد که منجر به مرگ یک سلول در بدن و سرطانی شدن آن می‌شود.

سودابه شهید ثالث در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: استعمال دخانیات مانند سیگار، قلیان و.. احتمال ابتلا به انواع سرطان را به میزان زیادی افزایش می‌دهد به طوری که طبق آمارهای اخیر از هر ۸ سرطانی که ایجاد می‌شود، حداقل یکی از آن‌ها به دنبال ارتباط با دخانیات است و از هر ۵ مرگ ناشی از سرطان، حداقل یک مورد مربوط به افرادی است که سیگار مصرف می‌کنند.

وی سرطان ریه را یکی از شایعترین سرطان‌های ناشی از مصرف دخانیات ذکر کرد و گفت:  ۹۰ درصد سرطان‌های ریه مربوط به مصرف دخانیات بوده و ۸۳ درصد مرگ ومیر ناشی از سرطان ریه نیز در اثر استعمال دخانیات است.

شهید ثالث افزود: مصرف تنباکو به روش‌های مختلف می‌تواند علاوه بر سرطان ریه، منجر به بروز ۱۶ نوع مختلف سرطان‌  در اعضای مختلف بدن شده و از این طریق سلامت شخص و سلامت جامعه را به خطر ‌اندازد.

وی سرطان دهانه رحم را یکی از سرطان‌های شایع در بین زنان عنوان کرد و در رابطه با ارتباط آن با مصرف دخانیات گفت: خطر سرطان دهانه رحم در زنان سیگاری دو برابر بیشتر از زنان غیرسیگاری است.

وی افزود: با مصرف سیگار، خطر پیشرفت سرطان‌های دهانه  رحم به ویژه از نوع سرطان سلول سنگفرشی افزایش می‌یابد و این خطر در سیگاری‌های تحمیلی نیز بالا است همچنین مردان سیگاری ۷۰ درصد و زنان سیگاری ۴۰ درصد احتمال بیشتری برای ابتلا به سرطان کلیه و مثانه دارند.

دود سیگار ۵۰۰۰ ماده شیمیایی مختلف را آزاد می‌کند

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه دود سیگار ۵۰۰۰ ماده شیمیایی مختلف را آزاد می‌کند، دی‌اکسید نیتروژن، مونواکسید کربن، ذرات جامد و قطران را اجزاء دود سیگار برشمرد و در مورد اثرات هر مورد توضیح داد: دی‌اکسید نیتروژن به میزان کم هم آسیب‌رسان است. مونواکسید کربن به میزان ۵ تا ۱۰ درصد در خون فرد سیگاری یافت شده و باعث کاهش بینایی می‌شود.

وی قطران را یکی از مواد شیمیایی موجود در دود سیگار ذکر کرد و گفت: مطالعات متعددی رابطه مستقیم بین میزان قطران موجود در سیگار و سرطان‌های قسمت فوقانی دستگاه گوارش را نشان داده است به طوری که با مصرف روزانه ۲۰ نخ سیگار، خطر سرطان لوزالمعده در مردان پنج برابر و در زنان ۶ برابر می‌شود.

وی افزود: ذرات جامد ناشی از سوختن توتون، دارای عوارض کشنده‌ای است که از فضای دهان تا کلیه و کبد را دربر می‌گیرد. قطران نیز ماده قهوه‌ای رنگ حاوی مواد شیمیایی و دارای انواع مواد سرطان‌زا است.

این متخصص آنکولوژی  خاطرنشان کرد: این مواد شیمیایی مضر وارد بستر خون می‌شوند و می‌توانند بر روی کل بدن تاثیر بگذارند، به طوری که مواد شیمیایی به  DNA که از بخش‌های مهم بدن است آسیب می‌رسانند. همچنین برخی دیگر از مواد شیمیایی روند ترمیم آسیب دیدگی   DNAسلولی را مختل می‌کند و آسیب در  DNA نیز در نهایت می‌تواند منجر به سرطان شود.

وی  افزود: بر اساس تحقیقات هر ۱۵ سیگاری که کشیده می‌شود، تغییر  DNA اتفاق می‌افتد که منجر به مرگ یک سلول در بدن و سرطانی شدن آن می‌شود.

هیچ وقت برای ترک سیگار دیر نیست

 شهید ثالث یادآور شد: هر چه فرد میزان بیشتری سیگار در طول روز مصرف کند، احتمال ابتلا به سرطان بیشتر خواهد شد، بنابراین هیچ وقت برای ترک سیگار دیر نیست

وی تاکید کرد: بسیاری از افراد سیگاری که دچار سرطان شده‌اند، شاید تصور کنند که چون بیمار هستند دیگر ترک سیگار زیاد برای آنها  تاثیری ندارد، اما واقعیت این است که ترک سیگار می‌تواند برروند درمان هم بسیار موثر باشد و روند درمان با ترک سیگار بهبود می‌یابد.

شهید ثالث تصریح کرد: دخانیات بدون دود و فرآورده‌های تنباکو نیز می‌توانند در ابتلا به سرطان موثر باشند و استفاده از این نوع محصولات  می‌تواند خطر ابتلا به سرطان‌های پانکراس یا سرطان‌های تخمدان در زنان را افزایش دهد.

وی افزود: مصرف تنباکو در فرم‌های جویدنی و مصرف پیپ یک عامل خطر مهم برای سرطان‌های دهان، حلق و مری در کشورهای در حال توسعه است، علاوه بر آن سرطان حفره دهان در مصرف‌کنندگان روزانه، ۱۰ برابر بیشتر است. نکته قابل توجه دیگر اینکه افراد سیگاری دو برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست قرار دارند.

رئیس بیمارستان امید با اشاره به تاثیرات دود سیگار بر اطرافیان فرد سیگاری نیز گفت: با توجه به اینکه حدود یک چهارم دود سیگار فرد سیگاری توسط اطرافیان استنشاق می‌شود، بنابراین اثرات مضر دود سیگار بر اطرافیان فرد سیگاری بسیار زیاد است.

وی افزود: اطرافیان فرد سیگاری سیگاری تحمیلی (سیگاری دست دوم) محسوب می‌شوند و بنا بر تحقیقات یک سوم سیگاری‌های تحمیلی دچار سرطان ریه می‌شوند.

به گزارش ایسنا، مجمع جهانی بهداشت در سال ۱۹۸۸، ۳۱ ماه می را به عنوان روز جهانی بدون دخانیات اعلام کرده است. شعار سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۲۳ «مردم به غذا نیاز دارند نه به دخانیات» اعلام شده است، همچنین در ایران نیز از ۴ خرداد لغایت ۱۰ خرداد سال ۱۴۰۲ هفته ملی بدون دخانیات نام‌گذاری شده و شعار آن نیز «حفظ سلامت مردم با ممنوعیت جامع تبلیغات دخانیات» تعیین شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha