• چهارشنبه / ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۲:۴۲
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1402031006949
  • خبرنگار : 50177

یک کارشناس حوزه و دانشگاه:

بزرگترین نیاز جامعه کنونی به لحاظ فرهنگی، موضوع گفت‌وگوست

بزرگترین نیاز جامعه کنونی به لحاظ فرهنگی، موضوع گفت‌وگوست

ایسنا/لرستان یک کارشناس حوزه و دانشگاه گفت: یکی از شاخص‌های برجسته امام رضا (ع) آداب مناظره و گفت‌وگو با ملل، فرقه‌های مختلف بود که ایشان با منطقی حکیمانه و اخلاقی کریمانه با آنان به گفت‌وگو می‌پرداخت و در این عرصه  همیشه پیروز میدان بود؛ با این اوصاف بزرگترین نیاز جامعه کنونی به لحاظ فرهنگی موضوع گفت‌وگوست.

حسین فلاحی اصل در گفت‌وگو با ایسنا و با تبریک میلاد امام رضا (ع) و آغاز ایام دهه کرامت اظهار کرد: علی بن موسی‌الرضا(ع) مرز بین امامت کامل با امامت چهارو هفت امامی است و کسی که امامت امام هشتم شیعیان را  می‌پذیرد یعنی امامت دوازده امامی را پذیرفته است.

وی با بیان اینکه زیارت امام رضا(ع) در زندگی معنوی و دنیوی شیعیان بسیار تاثیرگذار است، اضافه کرد: در دوران حکومت پلید مامون عباسی، سمت ولیعهدی به این امام همام تحمیل شد و ایشان در حکومتی شقی و پلید قرار گرفت و با این شرایط بغرنج، امام رضا (ع) به ترویج دین اسلام و به ویژه فرهنگ توجه به محرومان و مستضعفان می‌پرداخت.

این کارشناس حوزه و دانشگاه بیان کرد: امام رضا(ع) در این دوران سخت، به خوبی فرهنگ رسیدگی به محرومان و فقرا را ترویج داد و همیشه بر این اصل تاکید داشتند.

آداب مناظره و گفت‌وگو با ملل، فرقه‌های مختلف،  یکی از شاخص‌های برجسته امام رضا (ع)

فلاحی اصل با بیان اینکه یکی از شاخص‌های برجسته امام رضا (ع) آداب مناظره و گفت‌وگو با ملل، فرقه‌های مختلف بود که ایشان با منطقی حکیمانه و اخلاقی کریمانه با آنان به گفت‌وگو می‌پرداخت و در این عرصه  همیشه پیروز میدان بود، افزود: با این اوصاف بزرگترین نیاز جامعه کنونی به لحاظ فرهنگی موضوع گفت‌وگوست.

وی با اشاره به اینکه امامان معصوم مروج فرهنگ ناب اسلامی بودند و امام رضا(ع) بشترین بستر و زمینه را برای ترویج این فرهنگ در بین مردم داشت، یادآور شد: یکی از شاخص‌ها این این امام همام گفت‌وگو با کسانی بود که ماهیت دین را قبول نداشتند و با گفت‌وگو، ابهامات آنان را برطرف می‌کرد.

وی بر فرهنگ‌سازی مسامحه و گفت‌وگو در جامعه تاکید کرد و  ادامه داد: چنانچه مسامحه و گفت‌وگو نداشته باشیم  این امر سبب دعوا و نزاع خواهد شد.

این کارشناس حوزه و دانشگاه گفت: با بیان کردن فکر و اندیشه معاوضه افکار و عقاید صورت می‌گیرد و بهترین‌ها احصاء می‌شود.

استفاده از ظرفیت زائرین میلیونی امام رضا (ع) در  ترویج فرهنگ اصیل اسلامی به دور از خرافات و امور وهمی 

فلاحی اصل در ادامه با بیان اینکه می‌توان با وجود شیعیان کشورهای مختلف مرکزی برای تعامل و تفائل و همفکری در بحث مساله زیارت امامان شیعه تشکیل داد، افزود: همانگونه که ایرانیان مشتاق زیارت عتبات عالیات هستند شیعیان کشور عراق نیز مشتاق زیارت حضرت فاطمه معصومه(س) و امام رضا (ع) هستند و باید این همراهی و همفکری تقویت شود و وجود مرقد مطهر امام هشتم شیعیان در ایران یکی از برکاتی است که خداوند متعال نصیب ما ایرانیان کرده است.

وی ادامه داد: غربت امام رضا (ع) به این معنا نیست که مرقد مبارک ایشان در خراسان است بلکه به این معناست که این امام همام در دوران امامتش در بین برخی اصحاب خود غریب بوده است و با توجه به وجود زائران میلیونی امام رئوف، ضرورت دارد از این ظرفیت در راستای ترویج فرهنگ اصیل اسلامی به دور از خرافات و امور وهمی بهره ببریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha