• چهارشنبه / ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۴:۳۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402031007113
  • خبرنگار : 50107

ماجرای اعتراض مجریان تجربی گاز در مشهد چه بود؟

ماجرای اعتراض مجریان تجربی گاز در مشهد چه بود؟

ایسنا/خراسان رضوی طی هفته جاری مجریان تجربی گازرسان مشهد در اعتراض به واگذاری حق طراحی به مهندسان ناظر که پیش از این توسط خود مجریان انجام می‌شد، تجمعاتی را برگزار کردند و خواستار اجرای صحیح قانون شدند.

طبق گفته مجریان تجربی گازرسانی این موضوع سال‌ها توسط مجریان و به صورت رایگان انجام می‌شده اما اکنون به مهندسان ناظر ساختمان سپرده شده و برای آن مبلغی تعیین شده است که دریافت اخذ وجه در این زمینه غیر قانونی است

محمد اسلامی، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی گازرسانان مشهد در گفت‌وگو با ایسنا در این خصوص اظهار کرد: متاسفانه سازمان نظام مهندسی مدتی است که تعرفه‌های جدیدی را برای طراحی نقشه گاز ساختمان اخذ می‌کند. به تازگی بخشی را به نام طراحی در خدمات خود اضافه کرده‌اند و به ازای هر واحد بیش از یک میلیون از مردم هزینه دریافت می‌کنند که این مبلغ بالا است.

وی افزود: طبق شیوه‌نامه‌ای که در سال ۸۲ بین شرکت گاز، سازمان صنعت و معدن و تجارت و اداره مسکن و شهرسازی وقت نوشته شده، طراحی تا کنتور G۴۰ با مجری تجربی گازرسان است. این حق مکتسبه ما است اما بیان می‌کنند طبق ویرایش جدید مقررات ملی ساختمان، این کار به مهندسان ناظر واگذار شده است. ما برای این موضوع پیگیری کردیم اما متاسفانه رسیدگی نمی‌شود.

اسلامی تصریح کرد: با اجرای این قانون، فیش جدیدی از مالکان و مجریان تجربی گاز دریافت می‌شود، بنابراین قرار شد تا اطلاع ثانوی اعضای انجمن هیچگونه مراجعه‌ای به نظام مهندسی نداشته باشند که البته این موضوع باعث می‌‎شود کار مردم با تاخیر انجام شود.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی گازرسانان مشهد خاطرنشان کرد: ما ۴۰ سال است خودمان کار طراحی را انجام دادیم اما متاسفانه سازمان نظام مهندسی قصد دارد خودش این کار را انجام دهد. مشکل ما این است این مبلغ مربوط به نظام مهندسی نیست، ما سال‌ها این کار را انجام دادیم و از مردم پول دریافت نکردیم، چرا نظام مهندسی می‌خواهد از مردم پول دریافت کند؟.

در ادامه علی آجیلیان، مدیر خدمات تفویضی سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی نیز در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: ارائه خدمات در بخش گاز از گذشته در قالب شیوه‌نامه‌ای بوده که از طرف وزارتخانه به کلیه کشور و تمام سازمان‌ها و ادارات ابلاغ شده است.

وی افزود: در این شیوه ‎نامه که بین وزارت مسکن و شهرسازی و شرکت گاز در خصوص طراحی نقشه‌ها ابلاغ شده است، برای ساختمان‌هایی که مصرف گاز آن‌ها ۶۵ متر مکعب و بیشتر یا ظرفیت کنترل G۴۰ دارند باید از خدمات مهندس ناظر استفاده شود و برای ساختمان‌هایی با ظرفیت‌های کمتر مهندس ناظر یا مجری تجربی می‌تواند کار را انجام دهد.

آجیلیان ادامه داد: مبحث ۱۷ مقررات ملی ساختمان که یک مبحث تخصصی در زمینه گاز کشی است، اردیبهشت ماه سال گذشته ابلاغ و در این مبحث بیان شده است که می‌‎توان برای نقشه گاز ساختمان هم از قانون قدیم و هم جدید استفاده کرد اما در ۲۸ اردیبهشت ماه امسال صرفا ویرایش جدید باید ملاک عمل قرار بگیرد و طراحی به مهندسان ناظر واگذار شود.

مدیر خدمات تفویضی سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی در خصوص مبلغ دریافتی عنوان کرد: من اطلاعی از انجام رایگان این کار توسط مجریان گاز ندارم، زیرا زیر نظر ما نیستند و از سازمان صمت مجوز می‌‎گیرند. هزینه طراحی مطابق با مبحث دوم مقررات ملی دریافت می‌شود و شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی همان روشی که در مبحث دوم بیان شده را بار دیگر ابلاغ کرده است.

در حال حاضر بیش از ۱۰۰۰ نفر مجری تجربی گازرسانی در مشهد وجود دارند که ۹۳۳ نفر از این تعداد عضو اتحادیه گازرسانان هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha