• پنجشنبه / ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ / ۰۸:۲۴
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1402031107477
  • خبرنگار : 50250

موانع اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش چگونه برطرف می‌شود؟

موانع اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش چگونه برطرف می‌شود؟

ایسنا/چهارمحال و بختیاری معاون ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت: اگر وزیر آموزش و پرورش پیگیر اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بوده و به آن باور داشته باشد، سایر بخش‌ها نیز به دنبال اجرای سند خواهند بود.

نصرت‌الله محمودی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اهداف اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اظهار کرد: اهداف متعددی در ذیل این سند وجود دارد که از مهم‌ترین اهداف آن می‌توان به پرورش و تربیت استعدادهای دینی و علمی، تعمیق تربیت و آداب اسلامی، تقویت التزام به ارزش‌های انقلاب اسلامی، ترویج و تعمیق فرهنگ عفاف و حجاب، تقویت بنیان خانواده و کمک به افزایش سطح توانایی‌ها ومهارت‌های خانواده، بسط عدالت در برخورداری از فرصت‌های تعلیم و تربیت، تنوع بخشی به محیط‌های یادگیری، افزایش نقش مدرسه به‌عنوان یکی از کانون‌های پیشرفت محلی و مشارکت نظام تعلیم و تربیت رسمی در رشد و تعالی کشور در زمینه‌های مختلف اشاره کرد.

معاون ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه موانعی بر سر راه اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش وجود دارد، توضیح داد: اما این موانع و نقایص موجود نباید باعث ناامیدی در پیگیری‌های جدی و کارهای تحولی شود، بلکه باید این مسیر با برنامه‌ریزی دقیق‌تر و گام‌های استوارتر انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه برخی نواقص در طبیعت اقدامات تحولی وجود دارد، افزود: برخی نیز در اثر کم‌توجهی به‌وجود می‌آید که باید برای هر دو وجه چاره‌ای اندیشید و برنامه‌ها را پیش برد.

محمودی با اشاره به اینکه یکی از ضعف‌های موجود در بدنه نظام آموزشی کشور تغییرات مدیریتی است، عنوان کرد: این مسئله نیز مورد توجه مقام معظم رهبری قرار گرفته است، بی‌ثباتی در مدیریت وزارت آموزش و پرورش، قطعا فرصت هرگونه اقدام تحولی را سلب می‌کند و متاسفانه در برخی مقاطع عدم اعتقاد و باور مسئولان از دلایل عدم اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

معاون ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری بیان کرد: اگر وزیر آموزش و پرورش پیگیر اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بوده و به آن باور داشته باشد، سایر بخش‌ها نیز به دنبال اجرای سند خواهند بود.

وی با تاکید بر اینکه برای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و اسناد آن شاخص‌گذاری نشده است، خاطرنشان کرد: بنابراین نمیتوان گفت که چند درصد آن محقق شده است، یکی از رویکردهای نادرست سندنویسی این است که شاخص‌ محور نیست، سند تحول بنیادین نیز به لحاظ الگوی مفهومی فاخر است، اما در مقام الگوی عملیاتی دارای ضعف‌های بسیار است.

محمودی با اشاره به اینکه تمامی تصمیمات در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید در مدارس اجرایی شود، یادآور شد: هنوز ساختار، ویژگی‌ها و هندسه دقیق مدرسه در تراز انقلاب و سند تحول بنیادین طراحی، تدوین و نهایی نشده است و با وجود این کاستی بزرگ چگونه می‌توان انتظار داشت که طرح‌ها و برنامه‌های تحولی ستاد در مدارس اجرایی شود؟ به عبارتی دیگر ؛ مدرسه متحول نشده است.

معاون ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری ادامه داد: این سوال مطرح می‌شود که چرا با گذشت سال‌ها، برگزاری جلسات متعدد و اقدامات گوناگون نتوانستیم این مشکل را حل کنیم؟ باید پاسخ دهیم که "مدرسه" متحول نشده است، همان مدارس پیشین را داریم، مکرر طرح موضوع می‌کنیم، بخشنامه ارسال می‌شود، اما به جایی نمیرسیم".

وی بیان کرد: اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و کارهای بزرگ به حمایت‌های وسیع نیاز دارد، اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش کار بزرگی است، سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی نقشه کلی تعلیم و تربیت هستند و به حمایت ارکان نظام و قوای کشور نیاز دارند، چنانچه قوه مقننه، قوه قضائیه و سایر ارکان مدافع و حامی تعلیم و تربیت باشند و به اجرایی شدن آن کمک کنند، شاهد رویدادهای بزرگ در کشور خواهیم بود.

محمودی با تاکید بر اینکه اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در چهارمحال و بختیاری تابع تصمیمات کشوری است، تصریح کرد: در مقاطعی تصمیماتی برای اجرا در قالب برنامه اجرایی سند تحول نوشته و برنامه‌ها و در ذیل آن‌ها فعالیت‌هایی در سطوح مختلف ستادی، استانی، منطقه‌ای و مدرسه‌ای طراحی شد که استان در اجرای آن‌ها پیشرو بود.

معاون ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه گفته می‌شود بین ۱۰ تا ۲۵ درصد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اجرایی شده است، گفت: به این اعداد ایراد جدی وارد است، زیرا به هر حال ما بر اساس یک الگویی که دارای شاخص‌های کمی دقیق و شفافی باشد، این موضوع را اندازه نگرفته‌ایم، همچنین در مطالبات مقام معظم رهبری هم آمده است که با شاخص‌های دقیق این اندازه‌گیری باید انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: یک واقعیت مهم این است که اگر بخش‌هایی از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اجرا شود، اما سند به طور کامل اجرایی نشود، مانند این است که سند اصلا اجرا نشده است، چون بخش‌ها به هم پیوسته بوده و اگر بخش‌هایی کارشان را درست انجام دهند و بخش‌هایی درست انجام ندهند، آن خروجی که مورد انتظار سند است، محقق نمی‌شود، یعنی زمانی می‌توانیم ثمره شیرین تحول را بچشیم که تمامی بخش‌ها به درستی اجرا شوند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha