• یکشنبه / ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۳:۲۲
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1402031409147
  • خبرنگار : 71657

عضو هیئت رئیسه جامعه مدرسین حوزه علیمه قم:

امام خمینی(ره) احیاگر اسلام، قرآن و ملت ایران است

امام خمینی(ره) احیاگر اسلام، قرآن و ملت ایران است

ایسنا/گیلان عضو هیئت رئیسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با بیان اینکه اسلام، قرآن و ملت ایران به وسیله حضرت امام خمینی در جامعه کنونی زنده شد، خاطرنشان کرد: ما می توانیم امام خمینی را به عنوان احیاگر اسلام و احیاگر قرآن و احیاگر ملت ایران بنامیم و از میراث احیاگری آن حضرت پاسداری کنیم.

آیت الله محسن اراکی امروز در مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) که در مصلی بزرگ رشت برگزار شد، با اشاره به عظمت ۱۴ خرداد، اظهار کرد: امروز روز رحلت احیاگر اسلام و بنیانگذار جمهوری اسلامی و به وجود آورنده جنبش نوین آزادی خواهی اسلامی در سراسر جهان، یعنی حضرت امام روح الله الموسوی الخمینی(ره) است.

وی ابعاد شخصیتی حضرت امام را گسترده و عمیق و دامنه دار دانست و افزود: سخنرانی امروز مقام معظم رهبری بسیار جامع و آموزنده و عمیق بود و توصیه می کنم که همگان به تفصیل و با جدیت این سخنرانی را ملاحظه و درک کنند.

عضو هیئت رئیسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با بیان اینکه اسلام، قرآن و ملت ایران به وسیله حضرت امام خمینی در جامعه کنونی زنده شد، خاطرنشان کرد: ما می توانیم امام خمینی(ره) را به عنوان احیاگر اسلام و احیاگر قرآن و احیاگر ملت ایران بنامیم و از میراث احیاگری آن حضرت پاسداری کنیم.

آیت الله اراکی با اشاره به معنی احیای قرآن توسط امام راحل، متذکر شد: قرآن در جامعه ما مهجور و در گوشه خانه ها متروک مانده بود و تنها کاربرد قرآن فاتحه خوانی در مجالس اموات و گورستان ها بود و قرآن در حیات مردم زنده حضوری نداشت و در عرصه بازار و سیاست و زندگی اثری از قرآن نمی یافتیم، اما امام قرآن را به عرصه زندگی مردم آورد.

وی آیه «وَقَالَ الرَّسُولُ یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا» را شکواییه بزرگ رسول اکرم(ص) در روز قیامت دانست و عنوان کرد: از این آیه و روایاتی که در شرح و تفسیر این آیه آمده در می یابیم که در روز قیامت یک شاکی وجود دارد و این شاکی به عنوان نماینده همه مظلومان عالم، یک شکواییه دارد؛ در واقع آن شکایتی که پیامبر(ص) در پیشگاه الهی عرضه می دارد، رها کردن قرآن و پشت کردن به قرآن از سوی امتش است.

عضو مجلس خبرگان، آیه «ثُمَّ إِنَّکُمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ عِنْدَ رَبِّکُمْ تَخْتَصِمُونَ» را جلوه دیگری از این شکواییه دانست و بیان کرد: طبق کتب اهل سنت، علی ابن ابی طالب نخستین سخنگوی عدالت در محکمه الهی است و زبان به این شکایت باز می کند.

وی با بیان اینکه طبق روایت مرحوم صدوق قرآن، مسجد و عترت در پیشگاه خدا عرض شکایت می کنند، گفت: مسجد می گوید که مرا معطل کردند و از آن کاربردی که داشتم تهی ساختند؛ مسجد الحرام و مسجد النبی و مسجد القصی و مسجد کوفه مساجد مرکزی و ساختاری فرهنگی و اعتقادی مسلمانان هستند، اما شاهد آن کاربرد لازم برای امت اسلام نیستیم.

آیت الله اراکی با اشاره به شکایت قرآن از پاره پاره شدن و اجرای بخشی از آن و رها کردن بخش دیگر، اضافه کرد: عترت نیز از کشته شدن و آواره شدن شکایت می کند.

وی با بیان اینکه خداوند خود شاکی و خود قاضی است، خاطرنشان کرد: قرآن و مسجد و عترت نعمت های بزرگ الهی برای بشر است، زیرا مسجد به مردم وحدت می بخشید و قرآن راه زندگی را به مردم نشان می داد و عترت رهبران راه خوب زندگی کردن مردم بودند، اما مردم این نعمت ها را رها کردند.

عضو هیئت رئیسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نعمت تمام و کامل را به معنی جمع شدن مردم دور رهبر الهی و جاری شدن احکام خدا توسط این رهبر دانست و تاکید کرد: در این صورت زندگی مردم سامان پیدا می کند و مردم آزاده می شوند و از بند شیطان رهایی می یابند و به هدف زندگی دست پیدا می کنند و زندگی شان مبتنی بر سعادت و تعقل و عدالت و دوستی می شود و محبت در جامعه رواج پیدا می کند.

وی یکی از مهمترین ویژگی های دین اسلام و برنامه اسلامی را به هم پیوستن مردم دانست و ادامه داد: اگر مردم به هم بپیوندند در جامعه محبت به وجود می آید و درد دیگری درد من و درد من درد دیگری می شود و هم درد می شویم. در این صورت است که جامعه اسلامی جامعه ای یکدل و یکرنگ و یکدست می شود؛ در حالی که تمدن غرب و اروپایی ها و آمریکایی ها برای جامعه ما تفرقه و از هم پاشیدگی و تجزیه می خواهند و دوست دارند ترک با فارس و فارس با عرب دشمنی کند تا دشمنان سروری کنند.

آیت الله اراکی از هم پاشیدگی ملت ها را استراتژی غربی ها برای سروری بر مردم دنیا دانست و اضافه کرد: یکپارچگی و یکدست شدن به ملت ها قدرت و عزت و سروری می دهد و این نعمتی است که امام خمینی(ره) از طریق اسلام و قرآن به ملت ایران ارزانی داشت و ملت ما یکدل و یکدست و یکپارچه شد.

وی با اشاره به هجوم آوارگان عراقی به ایران در زمان جنگ آمریکا در جنوب این کشور، خاطرنشان کرد: حدود سه میلیون نفر از مردم عراق در اوایل دهه ۷۰ به ایران آمدند و اگرچه هشت سال با ما جنگیده بودند و صدها هزار شهید و جانباز تقدیم را کرده بودیم، اما مردم ایران همچنان روحیه ایثار خود را حفظ کردند و انسانیت خود را نشان دادند؛ این همان چیزی است که امام راحل برای ملت ما به ارمغان آورد و ایثار و عشق و محبت و همدلی و ایستادگی را که از آموزه های قرآنی است، به ما آموخت.

عضو مجلس خبرگان، اهل بیت(ع) را الگوهای ایثار در جامعه بشری دانست و یادآور شد: این از نشانه های مومن است که نیاز دیگران را بر نیاز خود ترجیح می دهد و لذا اهل بیت(ع) ایثارشان عجیب بود و دیگران را سیر می کردند، در حالی که خودشان گرسنه بودند.

وی با بیان اینکه در زمان شاه ارزش های دینی و انسانی در جامعه ما مرده بود، اما امام دوباره ما را با مفهوم ایثار آشنا کرد، گفت: امروز نیز دشمنان می خواهند ارزش ها را در جامعه ما بکشند، اما ما فرزندان مکتب پیامبر و علی ابن ابی طالب و ائمه اطهار(ع) هستیم و پای ارزش ها بوده ایم و مانده ایم و خواهیم ماند تا پیروزی کامل نصیب ما شود.

آیت الله اراکی سکوت امت اسلام در مقابل مظلومیت مردم فلسطین را نشان دهنده مهجوریت قرآن دانست و تاکید کرد: دشمن خانه مردم فلسطین را اشغال کرده و آنان را از خانه هایشان بیرون رانده و زنان و مردان را بی رحمانه می کشد، اما مسلمانان جهان ساکت هستند؛ امام خمینی قرآن را زنده کرد و گفت که مسلمانان نباید در برابر ظلم به مظلومان و مستضعفان در هر کجای جهان ساکت باشند.

وی با اشاره به تحریف اسلام و قرآن و مفهوم خدا و رسالت و امامت توسط دشمنان، اظهار کرد: در این تحریف خدا فقط آفریننده ای است که اکنون کنار رفته، اما طبق آیه «یُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ الْمَلِکِ الْقُدُّوسِ» فرمانروایی از آن خداست و این فرمانروایی از طریق نمایندگانش که حکم او را می دانند و در اجرای حکم عادل هستند انجام می شود.

عضو هیئت رئیسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، فقیه عادل را به معنی حکم خدا شناس و امین در تبیین و اجرای حکم خدا دانست و بیان کرد: رسول حاکم از سوی خدا و امام منصوب و مامور از جانب رسول برای حکومت است، اما در دورانی امام تبدیل به محلی برای شفاعت روز قیامت شد و گناهکاران برای توجیه گناهشان به دنبال شفاعت بودند؛ البته مقام شفاعت مقام بلندی است که خداوند برای ائمه اطهار مقرر فرموده، اما شفاعت در گرو اطاعت است و اگر دو پیمان اطاعت و نصرت به هم گره بخورد، مشمول شفاعت خواهیم شد.

وی شفاعت را مختص ارتباط امامتی دانست و افزود: باید با امامت ارتباط اطاعت و پیروی داشته باشیم و لذا امام خمینی(ره) مفهوم امامت را زنده کرد و ملت ما زنده شد و امروز ملتی قوی و مقتدر هستیم و کشور و دولت ما به عنوان صاحب نقش در همه معادلات جهانی شناخته می شود.

آیت الله اراکی، با اشاره به تقابل جمهوری اسلامی با آمریکا و اروپا، عنوان کرد: ایران به عنوان تنها قدرت برتر در صحنه مبارزه با آمریکا شناخته می شود و جبهه مقاومت را ایجاد کرده و این قدرت های بزرگ همچون چین و روسیه هستند که به جبهه مقاومت می پیوندند که نشان دهنده پیروزی سیاسی جمهوری اسلامی است، زیرا ما آغازگر جبهه مقاومت بودیم و چون در عراق و سوریه و یمن پیروز شدیم، آنها به ما پیوستند.

وی با بیان اینکه جبهه مقاومت در برابر آمریکا به پیروزی رسیده است، خاطرنشان کرد: قطعا در عرصه مقاومت اقتصادی هم پیروز می شویم و این صبرها و مقاومت ها نتیجه می دهد و پیروزی اقتصادی نزدیک است؛ درود بر ملت ایران که فشارهای اقتصادی را تحمل می کند و مانند دوران دفاع مقدس، حتما در پس این سختی ها، پیروزی است.

عضو مجلس خبرگان در پایان مقام معظم رهبری را جانشین بر حق امام و الگوی بر حق ارزش های دینی و اسلامی دانست که راه انقلاب را با قدرت تداوم بخشیده و متذکر شد: با دستورات حکیمانه و رهنمایی های داهیانه مقام معظم رهبری بیش از ۳۰ سال است که مشکلات را کنار می زنیم و در جبهه مقاومت سرافراز هستیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha