• چهارشنبه / ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۰:۰۰
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402031710539
  • خبرنگار : 50239

روایتی از مؤسسه تسهیل ازدواج «حورا»؛

اینجا باری از دوش جوانان همدانی برداشته می‌شود

اینجا باری از دوش جوانان همدانی برداشته می‌شود

ایسنا/همدان داستان از همین جا شروع می‌شود؛ شب عروسی‌ خورشید و ماه هفت آسمان است، عروس دو لباس بیشتر ندارد؛ یکی همان لباس کهنه‌ پر از وصله‌ای که همراه همیشگی‌اش است و دیگری لباسی به زیبایی الماس که قرار است زینتش شود در شب عروسی.

فقیری می‌شنود در خانه وحی عروسی برپاست، به امید لباس و غذایی می‌رود، دست نیاز به سوی انسیه الحورا بلند می‌شود «چیزی نمی‌خواهم جز غذایی و لباس کهنه‌ای»؛ در قلب عروس غوغا می‌شود، به یاد آیه‌ای خاص می‌افتاد(لَن تَنالوا البِرّ حتّی تُنفِقوا ممّا تُحِبّون، هرگز به نیکی و خوشبختی نخواهید رسید تا آنچه که دوست دارید را انفاق کنید)، عروس حضرت امیر(ع) در شب عروسی‌اش، لباس عروسش را بخشید...

در قلب همدان نیز دو خواهر لباس عقدشان را وقف کار خیری می‌کنند به یاد بزرگ بانوی عالم و «حورا» از همانجا شکل می‌گیرد، جایی که محبت و عشق به مرواریدها و تورهای لباس عروس می‌رسد، جرقه کار از لباس‌های خودشان شروع می‌شود و قدم قدم می‌رسد به دختران جوانی که دست در دست هم کار می‌کنند، آنچه جمع کرده بودند را روی هم می‌گذارند و شروع می‌کنند به خرید لباس عروس برای کمک به زوج‌هایی که در تنگنای مشکلات اقتصادی، قدم‌های اولیه زندگی مشترک خود را برداشته‌اند اما به اینجا قانع نمی‌شوند و قدم را بزرگتر می‌کنند و هر آنچه عروس و داماد شب عروسی به آن نیاز دارند را تهیه می‌کنند و امروز مؤسسه حورا با دست دختران جوانی می چرخد که الگویشان انسیه‌ الحورا است.

بهاره وصالی‌دلشاد، مدیرعامل مؤسسه حورا، مادر جوان ۲۸ ساله و یکی از همان دو خواهری است که استارت کار را از لباس عقد خود زده و به خبرنگار ایسنا می‌گوید: وقتی غم و غصه چند عروس را برای تأمین لباس عروسی خود در گروهی دیدیم، تصمیم گرفتیم لباس عقدمان را به تازه‌عروس‌ها تقدیم کنیم و همانجا جرقه کار زده شد، از زیرزمین خانه پدری شروع کردیم و با یاری خدا و به برکت نام حضرت زهرا(س) و با کمک دوستان، آشناها و بچه‌های دانشگاه امام صادق(ع) به قدری توانستیم لباس تهیه کنیم که زیرزمین خانه پاسخگو نبود و برای مدتی به کمک مسئولان در کوی طلاب حسینیه امام صادق(ع) مستقر شدیم و مراسم افتتاحیه نیز در همان حسینیه برگزار شد، در حال حاضر نیز با مساعدت‌های مدیر خانه جوان دو اتاق در این مجموعه در اختیار ما قرار گرفته که متأسفانه با توجه به جابه‌جایی محل خانه جوان، نیازمند محلی مناسب برای استقرار مؤسسه هستیم.

از هزینه و نحوه کرایه لباس‌ها جویا می‌شوم، با شوخی می‌گوید «گز ما خیلی گران است» و ادامه می‌دهد: ما با کمک‌های دوستان و برخی خیرین، توانستیم لباس‌هایی تهیه کنیم که کرایه آن در مزون‌های شهر بالای شش میلیون تومان است اما با کمترین میزان یعنی فقط هزینه خشکشویی و با دریافت یک مدرک هویتی مانند کارت ملی آن را در اختیار زوج‌های جوان می‌گذاریم البته اقشار نیازمند و کم برخوردار جامعه با معرفی از سوی نهادهایی مانند کمیته امداد، سازمان بهزیستی یا معتمدین محلات و مساجد می‌توانند به صورت کاملاً رایگان از لباس‌ها استفاده کنند.

وصالی می‌گوید: برای خرید لباس قلک‌هایمان را شکستیم و هر چه داشتیم و نداشتیم روی هم گذاشتیم تا امروز حورا سرپا شده است، گاه پیش آمده لباس مناسب و به روزی در سایت دیوار یا مزونی به فروش گذاشته شده و ما برای تأمین مابقی هزینه لباس ۱۰ هزار تومان، ۱۰ هزار تومان پول جمع کردیم و آن را خریدیم که این همدلی و همیاری مردم در کار خیر، احساس بسیار خوبی دارد اما متأسفانه ما همچنان نیازمند خیرینی هستیم که بتوانند در این امر ما را یاری کنند. ما بیشتر لباس‌ها را خودمان با همان شیوه‌ای که توضیح دادم خریدیم اما برخی از دوستان عزیز لباس عروس‌هایی که داخل خیریه‌هایشان بود را به مجموعه ما هدیه دادند و یا حتی عزیزانی بودند که لباس عروس خودشان را به حورا بخشیدند.

داستان دوخواهری که لباس عقدشان را بخشیدند...

از علت نام‌گذاری حورا می‌پرسم، لبخند شیرینی می‌زند و پاسخ می دهد: حورا از القاب حضرت زهرا(س) است و ایشان الگوی ما در این راه هستند که در شب عروسی خود، لباس عروسشان را بخشیدند، ما هم به تبعیت از ایشان این راه را آغاز کردیم و امروز مؤسسه مردم‌نهاد حورا توسط چندین دختر جوان که اغلب دهه هفتادی هستند، اداره می‌شود.

وصالی هدف اصلی مؤسسه را تسهیل ازدواج، کاهش هزینه‌های عروسی و دوری از تجملات و چشم‌ و هم چشمی می‌داند و اضافه می‌کند: مؤسسه تنها لباس عروس تهیه نکرده است بلکه لباس‌های مجلسی زیبا و به روز زیادی داریم، متأسفانه اغلب لباس‌هایی که برای مجالس خریده می‌شود به ویژه لباس‌ سفید مراسم عقد و عروسی، همان یکبار پوشیده می‌شوند و مدت‌ها در کمد دست نخورده می‌ماند اما به جای خرید، اگر همین لباس‌ها از مؤسسه ما کرایه شود نه تنها نیازی به خرید میلیون‌ تومانی لباس «یکبار پوش» نیست بلکه فرهنگسازی خوبی شکل می‌گیرد که نیاز نیست برای هر مراسم لباس جدیدی خریداری شود. 

او قشنگترین صحنه‌ای که دیده را ذوق عروس‌هایی می‌داند که می‌گویند خوشحال هستند که می‌توانند با یک دهم حتی کمتر هزینه مزون‌ها، لباس مناسب و دلخواه خود را تهیه کنند و آرزو دارد تمام دختران مجرد کشور به زودی در لباس زیبایی عروسی خود را ببینند و یکی از خاطرات خاص خود را شادی راننده اسنپی می‌داند که در راه برایش از مشکلات هزینه ازدواج پسرش درد و دل کرده و مؤسسه حورا نسبت به تهیه کت‌وشلوار و لباس عروسی مراسم برای وی اقدام کرد.

وصالی، کار حورا را منحصر به لباس عروس و لباس مجلسی ندانسته و اقدام به تأمین تاج، کیف، کفش، کت و شلوار و پیراهن مردانه کرده‌اند و ادامه می دهد: با همت دوستان و کمک‌های مردمی بالای ۳۰ دست لباس عروس سفید، ۱۱ دست لباس عروس رنگی، ۷۰ دست لباس مجلسی، ۲۰ عدد کت و شلوار مردانه، ۱۴ عدد تاج، ۱۲ جفت کفش، ۱۰ عدد تور، ۱۷ عدد شنل و ۱۰ عدد کیف، سه عدد خنچه و ... فراهم شده که با کمترین هزینه و به صورت عام‌المنفعه در اختیار اقشار مختلف جامعه به ویژه اقشار نیازمند یا کم برخوردار قرار داده می‌شود.

داستان دوخواهری که لباس عقدشان را بخشیدند...

او ضمن اینکه آرزو دارد اینگونه طرح‌ها در کل کشور اجرا شود، از راه‌اندازی این طرح در چند شهر دیگر خبر می‌دهد و می گوید: به واسطه کانال ایتای مؤسسه در برخی شهرهای دیگه شناخته شده‌ایم و خیرینی در شهرهای بوشهر، اسفراین، شیراز و .... استارت این کار را زدند و چندین دست لباس نیز از سمت مؤسسه حورا برای شروع کار به آنها اهدا شده است.

مدیرعامل مؤسسه حورا اساسی‌ترین مشکل مؤسسه را نبود مکانی استاندارد می‌داند و اضافه می کند: در حال حاضر مؤسسه در دو اتاق کوچک مستقر است که متأسفانه به علت کمبود فضا با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستیم و لباس‌ها در وضعیتی که از نظر کارشناسان این حوزه استاندارد نیست، نگهداری می‌شود، از طرفی برخی لباس‌ها نیاز به تعمیرات جدی و حرفه‌ای داشته که هزینه‌های خیاطان و لوازم جانبی لباس‌های عروس بسیار بالاست، به همین منظور نیازمند حضور خیرینی توانمند در این موضوعات هستیم.

وصالی خاطرنشان می کند: با همکاری دوستان خوبم، هسته مرکزی حورا از خانم‌های پرانرژی و با تلاشی که از این همه سختی راه خسته نمی‌شوند و مثل روز اول ادامه می‌دهند، تشکیل شده است و از همه عزیزان به ویژه خانواده‌ام که در این راه من و دوستانم را یاری می‌کنند، تشکر می کنم.

اکرم وصالی‌دلشاد، ۲۶ ساله و مادر دو فرزند است که جرقه‌های شروع کار توسط او زده شده است، ایده اولیه مؤسسه حورا را اینگونه توصیف می‌کند: در کانال ایتا گروهی با عنوان خرید و فروش داریم که همشهریان در آنجا بدون واسطه خرید و فروش انجام می‌دهد، در همین راستا خانمی لباس عروسی برای کرایه در آنجا گذاشته بود اما قیمت کرایه آن بسیار بالا بود، حتی به یاد دارم یکی از تازه عروس‌ها از هزینه بالای لباس‌های عروس بسیار دل‌شکسته و دلگیر بود، همانجا ایده حورا به ذهنم رسید و با خواهرم مطرحش کردم و خوشبختانه امروز حورا با قدرت در حال توسعه است.

او هدف اصلی کار را فقط تسهیل ازدواج و برداشتن باری از دوش جوانان شهر می داند و ادامه می‌دهد: حورا فقط به کرایه لباس ختم نمی‌شود و ایده آن بسیار بزرگ‌تر و وسیع‌تر است به طوریکه به دنبال عقد تفاهم‌نامه با سالن‌های زیبایی، تالار عروسی، گل فروشی و ... هستیم تا بتوانیم هزینه‌های سرسام‌آور عروسی را برای زوجین تا حد ممکن کم کرده و شب عروسیشان را همراه با خاطره‌ای خوش و پر از آرامش رقم بزنیم.

داستان دوخواهری که لباس عقدشان را بخشیدند...

وصالی ادامه می دهد: حورا آتش به اختیار، خودجوش و مردمی شروع به کار کرده و امیدواریم با یاری خداوند در تمام شهرها بتوانیم شعبه‌ای با نام مبارک حضرت زهرا(س) داشته باشیم و به اقشار مختلف جامعه به ویژه دانشجویان، طلاب، سربازان و اقشار نیازمند جامعه خدمت‌رسانی کنیم.

فریبا نادری نیز از همان روزهای اول شروع حورا قدم یاری برداشته و امروز نیز یکی از اعضاء هیأت مدیره مؤسسه است و به خبرنگار ایسنا می گوید: استارت کار داخل یکی از گروه‌های ایتا توسط خانم وصالی و خواهرشان زده شد، در واقع ایده آنها بود و اول از لباس‌های عروسی خود شروع کردند، امروز حورا با هدف تسهیل در امور ازدواج و جلوگیری از مصرف‌گرایی با نام مقدس حضرت زهرا(س) که به ما دلگرمی می‌دهد، در حال فعالیت است.

او چشم‌انداز بزرگ و زیبایی برای مؤسسه حورا دیده است و اظهار می کند: امروز کنار اعضای مؤسسه شبیه یک خانواده شده‌ایم و زمانی که عروس خانمی وارد مؤسسه می‌شود و با لب خندان و دست پر از آنجا خارج شده و برای ما دعای خیر می‌کند، بسیار خوشحال می‌شویم، این‌روزها برکت زندگی ما توسط مؤسسه حورا رقم می‌خورد و امیدواریم بتوانیم خود را بیشتر به بقیه معرفی کنیم تا زوج‌های بیشتری بتوانند از این خدمات استفاده کنند.

نادری از اجرای پویش «وقت کمد تکونیه» در آینده در مؤسسه حورا خبر می دهد و بیان می کند: از مهمترین اهداف ما، ایجاد یک زنجیره محبت و صرفه‌جویی در هزینه‌های خرید لباس است، در این پویش همشهریان می‌توانند لباس‌های مناسب، سالم و درخور خود را به مجموعه اهدا کنند تا علاوه بر اینکه در این زنجیره محبت شرکت کرده‌اند بتوانند گره‌ای از مشکلات دیگران باز کرده و خود نیز از لباس‌های اهدایی دیگر استفاده کنند.

گفت‌وگویمان که به پایان رسید بار دیگر نگاهی به لباس‌هایی کردم که در رگال‌ها چیده شده بودند، در تک تک این لباس‌ها عشق، شور و محبت بانوان و دختران جوانی نهفته است که با الگو قرار دادن حضرت زهرا(س) قدم در راهی بزرگ برداشتند تا بتوانند باری از روی دوش جوانان حداقل در مهمترین شب زندگیشان برداشته و لبخندی را بر لب‌های آنها بیاورد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha