• پنجشنبه / ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ / ۰۰:۲۱
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1402031811153
  • منبع : نمایندگی خوزستان

«دوازده روز» در کتابفروشی‌ها

«دوازده روز» در کتابفروشی‌ها
ویکتور شبشتیِن

ایسنا/خوزستان کتاب «دوازده روز» (داستان انقلاب ۱۹۵۶ مجارستان) نوشته ویکتور شبشتیِن با ترجمه رحیم قاسمیان از انتشارات مد منتشر شد.

به گزارش ایسنا، این کتاب روایتی است از انقلاب مجارستان که در سال ۱۹۵۶ علیه حکومت کمونیستی دست‌نشانده روسیه شوروی در این کشور و سلطه شوروی بر مجارستان، درگرفت اما خیلی زود با سرکوبی سنگین و خونین از جانب نیروهای شوروی مواجه شد.

ویکتور شبشتیِن در کتاب «دوازده روز» حکایت مردمی را که در سال ۱۹۵۶ به خیابان‌ها ریختند و شجاعانه برای آرمان‌شان، که رهایی از حاکمیت توتالیتاریسمِ استالینی و کمونیستی بر این کشور بود، دست به مبارزه زدند و نیز حکایت سرکوب وحشیانه این مردم، توسط نیروهای شوروی را نقل می‌کند. «دوازده روز» گزارشی خواندنی و تکان‌دهنده از یکی از رویدادهای مهم قرن بیستم است؛ گزارشی که ماحصل تحقیقات میدانی و نشستن پای صحبت کسانی که خود در انقلاب مجارستان حضور داشته‌اند و از نزدیک شاهد آن بوده‌اند و نیز بازماندگان آن کسان و همچنین مطالعه اسناد آرشیوی مربوط به این انقلاب است. این کتاب روایتگر شکستی است که شبشتین خود در ابتدای کتاب «دوازده روز» از آن با عنوان «شکست قهرمانانه» یاد می‌کند. متن اصلی کتاب «دوازده روز» اولین بار در سال ۲۰۰۶ منتشر شده است.

ویکتور شبشتین (متولد ۱۹۵۶) روزنامه‌نگار و مورخ مجارستانی و از نسل مهاجرانی است که کشورشان را به‌ دلیل فشارهای حکومت‌های کمونیستی ترک کردند. خردسال بود که به‌ همراه خانواده‌اش از مجارستانِ تحت سیطره کمونیسم مهاجرت کرد و بعدها به متخصص کمونیسم و حکومت‌های کمونیستی بدل شد و چه در کار روزنامه‌نگاری و چه تاریخ‌نگاری به این موضوع پرداخت. او، در مقام روزنامه‌نگار، در متن ماجرای فروپاشی دیوار برلین و سقوط حکومت آلمان شرقی و نیز سقوط دیگر حکومت‌های کمونیستی اروپای شرقی و مرکزی و سقوط حکومت شوروی بود و از رویدادهای مربوط به این وقایع و از انقلاب‌های مردمی‌ کشورهای اروپای شرقی و مرکزی گزارش خبری و مقاله تهیه می‌کرد. جنگ‌های یوگسلاوی سابق از دیگر موضوعاتی است که شبشتین به آن پرداخته است. از آثار ویکتور شبشتین می‌توان به کتاب «انقلاب‌های ۱۹۸۹: سقوط امپراتوری شوروی در اروپا» اشاره کرد.

مرور «دوازده روز» در بنوبوک:

انقلاب ۱۹۵۶ مجارستان، که موضوع کتاب «دوازده روز» است، سه سال پس از مرگ ژوزف استالین اتفاق افتاده. خواست انقلابی‌های مجارستان این بود که کشورشان را از سلطه کمونیسم و شوروی و سیاست‌های استالینیستیِ سختگیرانه و مخوف حاکم بر کشورشان برهانند. این انقلاب، چنانکه در کتاب «دوازده روز» شرح آن آمده، اگرچه کوتاه اما چنان عظیم بود که احتمال پیروزی آن می‌رفت اما با حمله نظامی نیروهای شوروی به مجارستان ورق برگشت و امید به پیروزی و رهایی جای خود را به یأس داد. انقلاب مجارستان با سرکوب وحشیانه و خشن و خونینی مواجه شد و این شکستی تلخ و اندوهبار بود. ویکتور شبشتین در کتاب «دوازده روز» با دیدی موشکافانه نقل می‌کند که این انقلاب چطور جرقه خورد و چه عواملی پشت آن بودند و چگونه شکست خورد و پیامدهای آن چه بود.

«دوازده روز» در کتابفروشی‌ها

شبشتین در کتاب «دوازده روز» برای ارایه گزارشی هر چه زنده‌تر از انقلاب مجارستان، علاوه بر تحقیق آرشیوی و رجوع به اسناد مکتوب مربوط به این انقلاب، سراغ کسانی رفته که بازماندگان یا فرزندان و نوادگان نسلی هستند که خود در متن وقایع انقلاب مجارستان بوده‌ و در آن مشارکت داشته‌اند. کتاب «دوازده روز» انقلاب مجارستان را به‌ مثابه عرصه نبرد شرق و غرب در دوران جنگ سرد به ما می‌نمایاند؛ عرصه‌ای که بازیچه منافع آمریکا و روسیه بود و چنانکه شبشتین در کتاب «دوازده روز» تاکید می‌کند تمام تصمیم‌های سرنوشت‌ساز درباره انقلاب مجارستان، نه از جانب قهرمانان و شروران و حقه‌بازانی که در این کتاب از آن‌ها سخن می‌رود بلکه از جانب قدرقدرتان مسکو و واشنگتن گرفته شد. به همین دلیل است که در کتاب «دوازده روز» مدام از مجارستان به روسیه شوروی و امریکا گریز زده می‌شود.

انقلابی‌های مجارستان، اگرچه علیه سلطه شوروی قیام کرده بودند، وقتی با هجوم هولناک و مرگبار نیروهای شوروی به خاک کشورشان و سرکوب انقلاب به‌دست این نیروها مواجه شدند، هیچ حمایتی از جانب دولتمردان آمریکایی، که با شوروی در جنگ سرد بودند، ندیدند و این در حالی بود که آمریکا به ‌نحوی مشوق مجارها در به راه انداختن چنین انقلابی بود و از همین رو مجارهای انقلابی احساس می‌کردند که آمریکا به آن‌ها خیانت کرده است. در کتاب «دوازده روز» از این موضوع نیز سخن می‌رود. کتاب «دوازده روز» گزارش و پژوهشی مستند درباره انقلاب مجارستان است که به ‌شیوه‌ای جذاب و خواندنی و قصه‌وار نوشته شده است. شبشتین در کتاب «دوازده روز» مهارت‌ روزنامه‌نگارانه، دقت محققانه و شم روایتگری و قصه‌گویی را به‌هم آمیخته و حاصل این‌ها همه کتابی شده که هم به ‌لحاظ تاریخی و پژوهشی ارزشمند و مبتنی بر سند و مدرک است و هم جذابیت یک گزارش روزنامه‌ای ماهرانه و یک رمان پرکشش را دارد.

کتاب «دوازده روز» انقلاب مجارستان را، از پیشینه و زمینه وقوع آن تا روزهای انقلاب و پس از آن و پیامدهایی که این انقلاب به‌دنبال داشت، پی می‌گیرد. این کتاب از پیش‌گفتار، مقدمه‌ای با عنوان «یکشنبه، چهارم نوامبر ۱۹۵۶»، سه بخش به نام‌های «پیش‌درآمد»، «انقلاب» و «پیامدها»، پی‌گفتار و یک پیوست تشکیل شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha