• پنجشنبه / ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۱:۲۵
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1402031811319
  • منبع : نمایندگی خوزستان

«برای پوپولیسم چپ» ترجمه و منتشر شد

«برای پوپولیسم چپ» ترجمه و منتشر شد

ایسنا/خوزستان کتاب «برای پوپولیسم چپ» نوشته شنتال موف با ترجمه امیر رضایی‌پناه و سمیه شوکتی‌مقرب منتشر شد.

به گزارش ایسنا، این کتاب از منظر تجربه چپ نو و مکتب انتقادی به موضوع پوپولیسم چپ می‌نگرد و تلاش می‌کند قرائتی متفاوت از این موضوع ارایه دهد. از دید موف، به عنوان نظریه‌پرداز برجسته مکتب اسکس، نظام سرمایه‌داری و به ویژه نولیبرالیسم هژمون دچار ضعف شده و ما با یک فرصت تاریخی روبه‌رو هستیم. بخش مهمی از این کتاب، با استفاده از دیدگاه‌های برگرفته از پساساختارگرایی، به رد این رویکرد ذات‌گرا اختصاص داشت. شنتال موف با ترکیب آن دیدگاه‌ها با نظرگاه‌های آنتونیو گرامشی، رویکرد «ضدذات‌گرای» بدیلی را توسعه می‌بخشد که با فراچنگ‌آوری چندگانگی ستیزها علیه صورت‌های متفاوت سلطه متناسب بود. این اثر به ‌منظور ارایه بیانی سیاسی در مفصل‌بندی آن ستیزها، پیشنهاد تعریف دگرباره پروژه سوسیالیستی برحسب رادیکال‌سازی دموکراسی را مطرح می‌کند. 

مبحث اصلی این کتاب آن است که برای مداخله در بحران هژمونیک باید مرزی سیاسی ایجاد کرد و این‌که پوپولیسم چپ، که به‌ مثابه استراتژی گفتمانی برساخت مرز سیاسی میان «مردم» و «الیگارشی (حکومت اقلیت)» درک می‌شود در مقطع کنونی نوعی از سیاست را می‌سازد که برای بازیابی و عمق ‌بخشیدن به دموکراسی مورد نیاز است.

شنتال موف در زمره اندیشمندان مکتب اسکس است که به مقولاتی همچون گفتمان، تحلیل گفتمان، اگونیسم، آنتاگونیسم، دموکراسی، پوپولیسم، امر سیاسی، سیاست، امر اجتماعی، نشانه و نشانه‌شناسی و... توجه دارد. این‌ها مفاهیم شکل‌دهنده جان‌مایه این اثر هستند.

امیر رضایی‌پناه و سمیه شوکتی‌مقرب «برای پوپولیسم چپ» را به عنوان چهارمین اثر مشترک خود در ۵۰۰ نسخه در انتشارات حکمت و عرفان روانه بازار کتاب کرده‌اند.

شنتال موف (۱۷متولد  ژوئن ۱۹۴۳ در بلژیک) نظریه‌پرداز سیاسی و استاد نظریه سیاسی دانشگاه وست‌مینیستر است. او در بسیاری از دانشگاه‌های اروپا، آمریکای لاتین و آمریکای ‌شمالی تدریس کرده و از سال ۱۹۸۹ تا سال ۱۹۹۵ مدیر برنامه دانشکده بین‌المللی فلسفه در پاریس بوده است. او به دلیل همکاری‌اش با ارنستو لاکلا در توسعه تحلیل گفتمان مکتب «اسکس» شهرت دارد؛ مکتبی که با واکاوی سیاسی پسامارکسیستی بر مبنای نظریه‌های گرامشی، پساساختارگرایی، هویت و تعریف دگرباره سیاست چپ برحسب دموکراسی رادیکال و دستورهای عاری از بافت روابط قدرت است. موف افزون بر این به دلیل کاربرد انتقادی آثار کارل اشمیت، به‌ویژه مفهوم امر سیاسی شناخته شده است. برخی از آثار موف از این قرارند:

      (۱۹۸۵) Hegemony and Socialist Strategy, London: Verso.  

      (۱۹۹۲) Dimensions of Radical Democracy: Pluralism, Citizenship, Community, London/ New York: Verso.

      (۱۹۹۳) The Return of the Political, London: Verso.

      (۱۹۹۹) The Challenge of Carl Schmitt, London: Verso.

      (۲۰۰۰) The Democratic Paradox, London: Verso.

      (۲۰۰۱) The legacy of Wittgenstein: Pragmatism or Deconstruction, Frankfurt am Main/ New York: Peter Lang.

      (۲۰۰۵) On the Political, Abingdon/ New York: Routledge.

      (۲۰۱۳) Agonistics: Thinking The World Politically, London: Verso.

      (۲۰۱۳) Hegemony, Radical Democracy, and the Political, edited by James Martin, London: Routledge.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha