• جمعه / ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۵:۳۵
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402031911961
  • خبرنگار : 50590

امام جمعه همدان:

اگر در کشور امنیت وجود نداشته باشد، اقتصاد و معیشتی بنا نمی‌شود

اگر در کشور امنیت وجود نداشته باشد، اقتصاد و معیشتی بنا نمی‌شود

ایسنا/همدان امام جمعه همدان با بیان اینکه معیشت و اقتصاد در فضایی ایجاد می شود که امنیت پایدار وجود داشته باشد، گفت: اگر یک کشور امنیت نداشته باشد، سرمایه گذاری هم نمی شود و اقتصاد رشد نمی کند.

آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی‌موثقی جمعه ۱۹ خرداد در خطبه های نمازجمعه همدان، اظهار کرد: اینکه گفته شود امروز دنیای مذاکره و دنیای موشک نیست، با واقعیت های میدان سازگار نیست. امروز شما نگاه کنید اگر کشوری از لحاظ نظامی ضعیف باشد یا باید به قدرتمندان باج بدهد یا زیر پای آنها له می شود، این یک واقعیت است.

وی ادامه داد: طی ۱۰۰ سال بیش از ۱۸۷ میلیون نفر کشته شدند  چگونه می توان  این واقعیت های اجتماعی و تاریخی را نادیده گرفت؟ گویا جنگ با تاریخ بشر گره خورد است.

امام جمعه همدان افزود: هر کشوری هر چقدر قوی تر شود، به صلح و مذاکرات نزدیک تر می شود. ما دوگانه‌ای به نام موشک و معیشت نداریم که بگوییم یا موشک یا معیشت، چنین چیزی وجود ندارد. اقتدار بیشتر شما مذاکره بهتر ایجاد می کند. میدان قوی تر، دیپلماسی بهتر، اینها تجربیات سیاسی دنیا است.

وی با بیان اینکه ما با یک دنیای عاقل مواجه نیستیم بلکه با دنیایی مواجهیم که تنها زبان زور می فهمد، خاطرنشان کرد: ما در دنیا با سردمداران و مستکبرانی مواجه هستیم که تنها زبان زور می فهمند، اینها متوجه نیستند که بگوید عاقلانه می شود با آنها مذاکره کرد بلکه چاقویی در دستش دارد که یا می زند یا می گوید بزن و اگر در کشور امنیت وجود نداشته باشد اقتصاد و معیشتی بنا نمی شود.

شعبانی‌موثقی با بیان اینکه ناامیدی باعث تلخ شدن زندگی انسان می شود، افزود: ناامیدی موجب تلخ شدن زندگی فردی و اجتماعی می شود به طوریکه ناامیدی در جامعه هدررفت ظرفیت هاست و کارکردهای اجتماعی جامعه را از بین می برد.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با تأکید بر اینکه امید است که در جامعه تحول ایجاد می کند، مطرح کرد:  رسانه های دشمن تنها اخبار منفی را برای ناامید کردن جامعه منعکس می کنند، حتی برخی از رسانه های داخلی تنها اخبار منفی را انعکاس می دهند. حتی پیشرفت هایی مثل موشک هایپرسونیک را به نحوی انعکاس می‌دهند که باعث ناامیدی در جامعه می شود یا برخی از رسانه ها تکلیفشان سیاه نمایی است.

وی افزود: موشک های هایپرسونیک ابرفرا صوت نیروی هوا فضای سپاه این دستاورد هم دنیا را مبهوت  قدرت‌نمای کشور ما کرد و محاسبات دشمن را بهم ریخت. این دستاورد بزرگ نیروی هوا فضای سپاه طبیعتا قدرت بازدارندگی کشور ما را تقویت  می کند و موجب امنیت و صلح پایدار می شود.

شعبانی‌موثقی با تأکید بر اینکه رسانه باید اتفاق های مثبت را انعکاس دهد، بیان کرد: البته رسانه نقطه ضعف ها را هم باید ببیند و تدبیر برای نقاط ضعف، نقطه قوت است. باید تلاش، تدبیر و مطالبه اتفاق بیفتد اما اینکه تنها نقاط ضعف دیده و برجسته تر و بزرگنمایی شود، یأس و ناامیدی ایجاد می کند و امید و سرمایه اجتماعی را از بین می برد.

وی با بیان اینکه ایجاد امید تنهت وظیفه مسئولان نیست البته مسئولان در رأس امیدآفرینی هستند و همه در این راستا باید تلاش کنیم، اظهار کرد: یک مسئول کارآمد که  می تواند مشکل مردم را حتی به صورت جزئی حل کند، ایجاد امید می کند.

شعبانی‌موثقی خاطرنشان کرد: این که در رأس همه کسانی که باید امیدآفرینی کنند، کارآمدی مسئولان است، درست است اما آیا آحاد مردم وظیفه ندارند؟ چقدر روشنفکران، فعالان اجتماعی و سلبریتی ها ایجاد امید کردند؟ مسأله امید به گونه ای نیست که تنها مسئول کارآمد وظیفه داشته باشد، درست است که در رأس وظیفه دارند اما همه مردم موظف هستند.

وی ادامه داد: اگر امروز ضعفی وجود دارد آیا تنها مسئولان مقصر هستند؟ یا در برخی از موارد بقیه همه مقصر هستند؟ همه مؤثرند، استاد دانشگاه، مسئول، روزنامه نگار، کارمند و...، ضعف هایی که ما امروز در جامعه داریم برآیند فعالیت همه ماست، از استادی که در دانشگاه تدریس می کند تا فروشنده در بازار، همه و همه مقصر هستند و همه ما باید کمک کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه مسأله‌ امید پویایی جامعه را ایجاد می کند، تصریح کرد: اینها را تنها نباید سیاسی دید بلکه واقعیت های اجتماعی نیازمند مسئولیت پذیری همه ماست و همه وظیفه داریم جامعه را حرکت بدهیم و امیدواریم مسئولان برای ایجاد فضای مناسب برای اوقات فراغت نوجوانان با آموزش پرورش همکاری کنند.

وی با اشاره به تعطیلی مدارس در تابستان، اظهار کرد:  تعطیل بودن مدارس نباید موجب تعطیلی تربیت در آموزش و پرورش شود و امیدوار هستیم مسئولتن همکاری های لازم را انجام دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha