• یکشنبه / ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۷:۲۵
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402032113521
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست کاشان:

فعالان زیست‌محیطی برنامه‌های خود را در رسانه‌ها منتشر کنند

فعالان زیست‌محیطی برنامه‌های خود را در رسانه‌ها منتشر کنند

ایسنا/اصفهان رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست کاشان گفت: فرهنگ حفظ محیط‌زیست و منابع طبیعی با جلب مشارکت شهروندان در جامعه نهادینه می‌شود و فعالان زیست‌محیطی باید برنامه‌های خود را در رسانه‌ها منتشر کنند تا آگاهی جامعه نسبت به اهمیت و ضرورت مراقبت از محیط‌زیست افزایش پیدا کند.

اللهیار دولتخواه، امروز(یکشنبه، ۲۱ خرداد) در نشست با مسئولان هیئت‌های ورزشی کاشان، اظهار کرد: محیط‌زیست سالم، بستر توسعه پایدار است و هدف سازمان حفاظت محیط زیست، نهادینه کردن مشارکت فعال شهروندان در حفظ محیط زیست است تا جامعه سالم‌تری داشته باشیم.

وی افزود: هیئت‌های ورزشی یکی از گروه‌های مرجع جامعه است که اگر این بخش از شهروندان توانمند شوند با مشارکت حداکثری خود، می‌توانند برای تحقق اهداف محیط زیستی در سطح شهرها و روستاها فعالیت کنند و با تولید محتوا در این حوزه، دانش محیط زیستی مردم را افزایش بدهند.

به گزارش ایسنا، رئیس اداره حفاظت محیط زیست کاشان با اشاره به اهمیت حفظ گونه‌های گیاهی و جانوری تأکید کرد: اولویت برنامه‌های زیست‌محیطی باید حفظ گونه‌های موجود و جلوگیری از انقراض آنها باشد و باید حساب بهره‌برداران مجاز را از متخلفان غیرمجاز جدا کرد.

دولتخواه تصریح کرد: شکارچیان مجاز در بسیاری از موارد اسلحه خود را کنار گذاشته و همیار محیط زیست شده و نقش بارز و فعالی برای شناسایی و دور کردن افراد متخلف از عرصه محیط زیست و مواهب طبیعی داشته‌اند.

وی گفت: برخی از افراد، شکار گونه‌های جانوری را به‌عنوان کسب درآمد انتخاب کرده‌اند و خودخواهانه با شکار بی‌رویه، نابودی حیات وحش را هدف می‌گیرند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کاشان، افزود: کارخانه‌داری که به اسم اشتغال، رفتاری خارج از ضوابط داشته و فاضلاب کارخانه را به چاه جاذب می‌ریزد، منابع آب زیرزمینی را آلوده می‌کند و حاصل آن، تولید انواع بیماری برای کارگران خود و سایر شهروندان است.

دولتخواه با اشاره به پایش مستمر صنایع آلاینده، تأکید کرد: اشتغال‌زایی به قیمت تهدید سلامتی مردم و محیط‌زیست پذیرفته نیست و منطقه کاشان نیازمند صنایع پاک و دانش‌بنیان است تا هم حجم آلاینده‌های محیط زیست کاهش پیدا کند و هم برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی شغل ایجاد شود.

وی تصریح کرد: آموزش همگانی مورد توجه اداره حفاظت محیط زیست کاشان قرار دارد و این آموزش‌ها از مهدکودک شروع شده تا دانشگاه را شامل می‌شود و همه تشکل‌های مردمی را به همکاری دعوت می‌کنیم و این الگویی است که در کشورهای توسعه یافته برای حفظ محیط زیست تجربه شده است.

همچنین مربی هیئت کوهنوردی جانبازان کاشان، گفت: مسیرهای طبیعت‌گردی و کوهنوردی اطراف شهرها و روستاها باید با تابلو نام‌گذاری شود تا مردم مسیرها را بشناسند و خدمت‌رسانی سازمان‌های امدادی در شرایط ضروری به شهروندان امکان‌پذیر شود.

محمد نراقی افزود: حفظ زیست و منابع طبیعی اولویت برخی از مدیران اجرایی نیست بنابراین با فعالان این حوزه همکاری نمی‌کنند و فعالان زیست‌محیطی دلسرد می‌شوند و ضرر آن به مردم می‌رسد .

وی تصریح کرد: طبیعت‌گردی و حضور در عرصه‌های طبیعی نیازمند آموزش شهروندان است و نباید هر کس به دلخواه خود هر مسیری که خواست انتخاب کند یا هر رفتاری که مورد پسندش بود در فضاهای گردشگری انجام دهد.

سرپرست یک گروه دوچرخه‌سواری نیز گفت: دوچرخه‌سواری در یک مسیر مشخص انجام می‌شود و تهدیدی برای محیط زیست نیست و حتی پسماند گروه در طول مسیر مدیریت می‌شود تا منابع طبیعی آلوده نشود.

جعفر دبیری افزود: نسل جدید نسبت به محیط زیست توجه ندارند بنابراین اداره حفاظت محیط زیست و گروه‌های مردم نهاد باید در قالب برنامه‌های فرهنگی، نسبت به آموزش شهروندان اقدام کنند.

وی تصریح کرد: فرهنگ استفاده از دوچرخه باید به عنوان فرهنگ رایج جامعه ترویج شود زیرا بیش از ۷۰ درصد آلودگی کاشان مربوط به خودروهای تک سرنشین است و  هر نفر که به جمع دوچرخه‌سواران اضافه شود یک خودرو کمتر و آلودگی کاهش می‌یابد.

همچنین رئیس هیئت موتورسواری کاشان، گفت: شرایط محیط زیست منطقه بزرگ کاشان اسف‌بار است و کسی هم توجهی ندارد در حالی که در کشورهای اروپایی، آموزش شهروندی قبل از آموزش محتوای درسی است.

محسن سفیدابی افزود: تغییر اقلیم به مرور زمان افزایش یافته است. راه‌اندازی برخی صنایع و طرح‌های اجرایی در منطقه کاشان بدون پشتوانه زیست‌محیطی انجام می‌شود و ضرر آن در بلند مدت به مردم می‌رسد.

وی افزود: دانش‌آموزی که در مدرسه آموزش‌های حفظ محیط زیست را یاد بگیرد، حاصل آن در بزرگسالی روشن می‌شود و به عنوان یک شهروند مسئولیت‌پذیر، حاضر نیست که نسبت به محیط زندگی خود بی‌توجه بماند.

رئیس هیئت موتورسواری کاشان، تصریح کرد: گروه‌های مردمی برای حفظ محیط زیست باید منسجم و هماهنگ شده و شبکه‌سازی کنند تا تعداد افراد بیشتری را جذب کنند و نتایج آن در جامعه ملموس‌تر شود.

سفیدابی گفت: شهرداری‌ها باید در تفرجگاه‌ها به تعداد کافی سطل‌های زباله نصب کنند و تابلوهای آموزشی بزنند تا برای مردم الگو باشند. حتی پاکت زباله و کپسول گازهای مسافرتی را در ورودی مسیرهای گردشگری هر تعداد که باشد به مردم امانت بدهیم چراکه به نفع محیط زیست است.

یک فعال حوزه محیط زیست نیز گفت: متأسفانه ناآگاهی برخی مردم باعث می‌شود که برای یک لذت زودگذر، گیاهان خودرو منابع طبیعی را آتش بزنند و غافل از این هستند که محیط‌زیست خود را نابود می‌کنند.

سید تقی عمارتی افزود: آتشی که در محل رویشگاه‌ها روشن می‌کنیم تا چند سال امکان رویشی در آنجا وجود ندارد بنابراین شهرداری‌ها و دهیاری‌ها باید ورودی هر شهر و روستا، تابلوهای آموزشی نصب کنند تا مردم آگاه شوند.

وی افزود: حفظ محیط‌زیست و منابع طبیعی بیشتر از قانون، نیازمند فرهنگ‌سازی و آموزش شهروندان است و فعالان محیط زیست باید فعالیت‌های خود را با هر ابزاری که در اختیار دارند در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های خبری گزارش کنند که مصداق امر به معروف است.

این فعال زیست محیطی تصریح کرد: من یک مدیر مدرسه بودم و شرکت در برنامه‌های درختکاری و احیای طبیعت، یک ابزار تشویق برای دانش آموزان ممتاز بود و با این بهانه نگهداری از محیط زیست فرهنگ‌سازی می‌شد و این الگو باید دوباره به کار گرفته شود تا شهروندانی سالم داشته باشیم.

عمارتی گفت: گروه‌های مرجع و فعالان زیست محیطی نباید منتظر نهادهای دولتی باشند و هرکس به سهم خود باید احساس مسئولیت کرده و برای حفظ محیط زیست و منابع طبیعی تلاش کند و دیگران را به این تلاش مقدس دعوت کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha