• دوشنبه / ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۲:۱۴
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1402032214020
  • منبع : نمایندگی اردبیل

معاون وزارت میراث فرهنگی عنوان کرد:

اردبیل منشاء نامگذاری روز تعاملات فرهنگی است

اردبیل منشاء نامگذاری روز تعاملات فرهنگی است

ایسنا/اردبیل معاون صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ضمن اشاره به اینکه ظرفیت های موجود در صنایع دستی استان اردبیل و همچنین کشور باید به ادبیات جهانی متصل شوند گفت: امروز را فقط به خاطر اردبیل «روز تعاملات فرهنگی» نامگذاری کردیم.

مریم جلالی دهکردی ۲۲ خرداد در نشست هنرمندان صنایع دستی استان اردبیل در سالن خطایی مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی بیان کرد: در هفته صنایع دستی قرار داریم و امروز را فقط به خاطر اردبیل «روز تعاملات فرهنگی» نامگذاری کردیم.

وی ضمن اشاره به انتخاب اردبیل به عنوان پایتخت فرهنگی کشورهای عضو اکو گفت: این نامگذاری ها سرآغاز جلب توجه و تقویت توجه‌ها به ظرفیت‌های موجود و ظرفیت‌هایی که باید به ادبیات جهانی متصل بشود.

جلالی دهکردی افزود: ما باید از ادبیات توصیفی که نشانگر ظرفیت‌های موجود است برسیم به یک سه‌گانه تبدیل بینش، نگرش و منش، به عبارت دیگر اگر محصولات صنایع دستی براساس یک نگرش و مبتنی بر بینش نبود این همه سال ماندگار نمی‌شد و انفکاک بینش، نگرش و منش باعث شده بعضاً محصولاتی تولید کنیم که شاید زیبا نباشند و تاریخ انقضاء داشته باشند.

معاون صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار کرد: صنایع دستی با توجه به ظرفیت‌های بی‌نظیری که دارد باید به یک سرمایه در گردش تبدیل نشود و به صورت سرمایه منزوی باقی نماند.

جلالی دهکردی گفت: ما نیاز داریم معیشت خود را با هویت خود تلفیق کنیم و صنایع دستی معیشت هویت محور است، معیشت خالی از منیّت و معیشتی که اقتصاد را رونق داده و همچنین هویت را ارتقاء می دهد و در کنار مزیت های اقتصادی، هویت های اعتقادی را نیز در بطن خود دارد.

وی اردبیل را چشم ایران دانست و گفت: اردبیل گهواره تمام هنرهای ایران است از گنبدها، معماری، نقش های ذهنی و ... نشانگر این است که توانسته همه های هنرهای دیگر را توانسته مثل یک انکوباتور مثل سلول های بنیادین بتواند توسعه دهد

جلالی دهکردی  تصریح کرد: تجلی امید و تجلی ایمان در صنایع دستی مشاهده می شود و از هیچ، همه چیز آفریده می شود، صنایع دستی کارخانه انسانی است که عاطفه، سلیقه، هوش و دانش تاریخی مردم و زیست آنها در تولید آن نقش اساسی دارد.

معاون صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: با صنایع دستی با ادبیات رشد، توسعه و اقتصادی برخورد نشده است و صرفاً به صورت فانتزی، تزئینی و ویترینی معرفی شده، صنایع دستی در متن زندگی قرار دارد و به عنوان صنایع زیستی مطرح است.

وی گفت: سرمایه گذاری در صنایع دستی هزینه نیست، بیمه هنرمندان صنایع دستی هزینه نیست، سرمایه گذاری است و ارزش افزوده این هنرمندان از مواد خام بیش از ۸ هزار برابر است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha