• دوشنبه / ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۶:۵۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402032214328
  • خبرنگار : 50378

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی تاکید کرد

احیاء و توسعه سنگ‌تراشی با ثبت هنر هرکاره‌تراشی در فهرست آثار ملی

احیاء و توسعه سنگ‌تراشی با ثبت هنر هرکاره‌تراشی در فهرست آثار ملی
عکس از آرشیو

ایسنا/خراسان رضوی مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: ثبت فن و هنر هرکاره تراشی در فهرست آثار ملی نقش بسزایی در حفظ، احیا، توسعه و ترویج سنگ‌تراشی دارد.

سیدجواد موسوی امروز ۲۲ خردادماه، در نخستین همایش تخصصی هنر سنگ‌تراشی که در هتل پردیسان مشهد برگزار شد، اظهار کرد: بیش از ۱۵۰۰ هنرمند استان در زمینه هنر تراش سنگ هرکاره‌ اشتغال دارند که بیشترین آن‌ها در مشهد حضور دارند و تلاش این هنرمندان باعث شده این هنر زنده بماند.

وی افزود: با وجود برخی مشکلات در زمینه تامین مواد اولیه هنرمندان بیشترین نقش را در حفظ و احیاء هنر قدیمی سنگ‌تراشی داشته‌اند.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: اگر چه در گذشته مشهد بازار سنگ‌تراشان داشته است، اما با تغییراتی که در بافت اطراف حرم مطهر رضوی صورت گرفته، این بازار نیز از بین رفت و اکنون این نیاز وجود دارد که یک مجتمع یا بازار فروش محصولات سنگ ایجاد شود تا هنرمندان محصولات خود را برای فروش به زائران در این بازار عرضه کنند.

موسوی ادامه داد: ثبت فن و هنر هرکاره تراشی در فهرست آثار ملی نقش بسزایی در حفظ، احیا، توسعه و ترویج سنگ تراشی دارد.

توسعه مشاغل صنایع‌دستی تنها با تامین مالی امکان‌پذیر است

رضا عباس‌زاده، مدیرکل امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان رضوی در ادامه نشست عنوان کرد: باید بخش سنگ‌های تزئینی، قیمتی، نیمه‌قیمتی و هنرمندان سنگ‌تراش به بخش خصوصی متصل و همکاری بین آن‌ها برقرار شود.

وی گفت: تامین مالی یکی از مسائلی است که می‌تواند به توسعه مشاغل صنایع‌دستی کمک کند. ما در حال حاضر تحت عنوان مشاغل خرد و متوسط  از محل اعتبارات بودجه تسهیلات قرض‌الحسنه به هنرمندان و صنعتگران صنایع‌دستی پرداخت می‌کنیم.

عباس‌زاده اضافه کرد: هنر ارزشمندترین ثروت دنیاست. هنرمندان با کمترین هزینه ارزشمندترین آثار را خلق می‌کنند و آثارهنری بیشترین ارزش افزوده را دارند، اما به دلیل اینکه به کالای مصرفی تبدیل نشده‌اند، هنرمندان درآمد بالایی ندارند و هنوز هنر آن‌ها به ارزش ریالی تبدیل نشده است.

وی با بیان‌ اینکه محصولات هنری سنگ و سنگ‌تراشی در بازار شهر مشهد شناخته شده‌اند، اظهار کرد: ده‌ها مجتمع تجاری در شهر مشهد محصولات کریستال‌های خارجی را به‌ فروش می‌رسانند اما یک بازارچه برای فروش محصولات سنگ و هنر سنگ‌تراشی نداریم.

عباس‌زاده به ظرفیت‌های غنی معادن سنگ ایران و خراسان اشاره کرد و ادامه داد: باید با فرآوری و تولید محصولات سنگ و فرآورده‌های سنگی از این ظرفیت به خوبی استفاده کرد.

مدیرکل امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان رضوی یادآور شد: در کشور ما ظرفیت تولید ۲۵ میلیون تن سنگ تزئینی وجود دارد، اما چیزی حدود ۱۰ میلیون تن از آن تولید و صادر می‌شود، در حالی که ترکیه در همسایگی ما حدود ۱۰ برابر سنگ تزئینی صادر می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha