• سه‌شنبه / ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ / ۰۹:۰۶
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1402032314608
  • خبرنگار : 50212

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی مطرح کرد

ترویج فرهنگ بازیافت پسماند زمینه ساز خلق ثروت

ترویج فرهنگ بازیافت پسماند زمینه ساز خلق ثروت

ایسنا/مرکزی مدیرکل محیط زیست استان مرکزی گفت: فرهنگ بازیافت پسماند باید در جامعه نهادینه شود تا ضمن کاهش آلایندگی، از این ظرفیت درآمدزایی و خلق ثروت کرد.

یوسف یوسفی شامگاه دوشنبه ۲۲ خرداد ماه ۱۴۰۲ در همایش محیط زیست با محوریت پسماند که به میزبانی گروه صنعتی شیشه کاوه در کارخانه کاوه فلوت شهر صنعتی کاوه شهرستان ساوه با حضور مدیر کل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست کشور و فرماندار ساوه و دیگر مسئولان برگزار شد، اظهار کرد: به  لحاظ تبعاتی که آسیب رسیدن به محیط زیست برای جوامع دارد، یک هفته به عنوان حفاظت از محیط زیست نامگذاری شده که فرصتی برای یادآوری تکالیف جامعه بشری درخصوص صیانت از طبیعت و حفاظت از محیط زیست است.

وی با اشاره به اینکه شعار ملی هفته محیط زیست امسال نهضت ملی کاهش کاهش آلودگی پلاستیک است، اظهار کرد: پلاستیک در سطح وسیعی در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد و دنیا به دنبال کاهش مصرف پلاستیک بوده و این شعار تاکیدی دقیق و هدفمند بر این موضوع است که باید مصرف پلاستیک در جامعه کاهش یابد و در میزان مصرف کیسه های پلاستیکی تجدید نظر شود.

یوسفی با بیان اینکه هوا، آب، خاک، پسماند، پساب، آلودگی های زیست محیطی، حیات وحش و ...  از موضوعات مهمی است که در مسائل زیست محیطی از اهمیت خاصی برخوردار هستند، گفت: فرهنگ بازیافت پسماند باید در جامعه نهادینه شود تا ضمن کاهش آلایندگی، از این ظرفیت درآمدزایی و خلق ثروت کرد.

یوسفی با بیان اینکه گروه صنعتی شیشه کاوه بازیافت کننده بزرگ پسماند شیشه در سطح استان است، اظهار کرد:  در برخی نقاط شهرستان سازمان پسماند شهرداری ها در موضوع تفکیک پسماندها اپلیکشن تعریف کرده اند و مردم می‌توانند از مشوق هایی برای جداسازی پسماند خشک برخوردار شوند.

وی در ادامه گفت:  اگر سرانه تولید پسماند هر فرد ۶۰۰ گرم در شبانه روز  باشد و فرض کنیم که ۱۰۰ گرم از آن پسماند میوه‌ها باشد، حجم بالایی را در بر می گیرد و  می توان برای خوراک دام آنرا مورد استفاده قرار داد و مهمترین مزیت آن جلوگیری از واردات علوفه و خوراک دام به کشور و تامین نیاز داخل خواهد بود.

مدیر کل محیط زیست استان مرکزی گفت: اگر در حوزه کاهش تولید پسماند به صورت دقیق و علمی کار شود قطعا می توان پسماندهای خشک را از خانگی جداسازی و با رعایت دستورالعمل های بهداشتی از آنها استفاده بهینه کرد.

به گزارش ایسنا، مدیر دپارتمان محیط زیست گروه صنعتی شیشه کاوه نیز گفت: گروه صنعتی شیشه کاوه با ۴۰ واحد صنعتی و تولیدی در سراسر کشور، از مجموعه های دوستدار محیط زیست است که در حوزه حفاظت از محیط زیست همواره پیشگام بوده ‌است.

علیرضا عسگری در ادامه به انعقاد تفاهم نامه ای با اداره برق برای تولید برق و کنترل پیک مصرف برق اشاره کرد و افزود: پساب تولیدی گروه صنعتی شیشه کاوه در فرآیند بازچرخانی قرار گرفته در  فضای سبز یا خطوط تولید مورد استفاده قرار می‌گیرد و از هدررفت منابع آبی نیز جلوگیری بعمل می آید.

وی بیان کرد: مصرف انرژی در ایران بالاست و شاید در سال های آینده وارد کننده انرژی باشیم بنابراین استفاده از انرژی های تجدیدپذیر و تصفیه پساب تولیدی در ذخیره سازی منابع برق و آب بسیار ضرورت دارد.

مدیر عامل سازمان مردم نهاد حافظان طبیعت ساوه و زرندیه نیز گفت: در حفاظت از محیط‌زیست نباید کار نمادین کرد بلکه باید اقدامات عملی انجام داد تا ضمن صیانت از طبیعت و محیط زیست به  کاهش تبعات مخرب آن کمک شود.

مهدی فرقانی پور در ادامه گفت: مولفه های اصلی محیط زیست را آب، هوا، خاک و تنوع زیستی تشکیل می‌دهد و قطعا  بدون مشارکت مردم، هر طرح و راهکاری برای حفظ محیط زیست بی نتیجه خواهد ماند.

وی در ادامه ضمن معرفی این گروه مردم نهاد به تشریح اهداف فرهنگی و برخی فعالیت های اجرایی صورت گرفته پرداخت.

رییس محیط زیست ساوه نیز در این آیین گفت: موضوعاتی نظیر تغییرات اقلیمی، مدیریت منابع انرژی، پسماند، ریزگردها و ... مشکلات مهم در حوزه محیط زیست است.

سید علی دعایی لنگرودی با تاکید بر مشارکت مردم در کاهش تبعات مخرب زیست محیطی و آلودگی ها به عنوان سیاست سازمان محیط زیست گفت: استفاده از ظرفیت ماده ۱۶ قانون مدیریت پسماند مبنی بر الزام ایجاد واحد ایمنی، بهداشت و محیط زیست در واحدهای تولیدی و صنعتی بالای ۵۰ نفر نیروی انسانی و ظرفیت کارشناسان محیط زیست موجب شده تا خانه های محیط زیست در صنایع یا هر مرکزی که محل تجمع است( نظیر ادارات، بیمارستان ها و مساجد و .. ) ایجاد شود.

وی افزود: خانه های محیط زیست قرار است به عنوان پل ارتباطی بین حاکمیت و مردم نقش‌آفرینی کنند و از ظرفیت آنها برای کاهش بار آلودگی ها و استفاده درست از ظرفیت های زیست محیطی استفاده شود.

دعایی لنگرودی گفت: بررسی چالش های واحد تولیدی در حوزه محیط زیست  با هم افزایی بین بخشی خانه های محیط زیست صنایع و بهره گیری از ظرفیت سمن ها موضوعی است که این خانه ها دنبال می‌کنند. سهم استان مرکزی در سال‌جاری برای راه اندازی خانه های محیط زیست همزمان با هفته محیط زیست ۱۰۰ مورد و سهم ساوه ۱۱ خانه محیط زیست بوده که خوشبختانه در ساوه قریب به ۴۰ واحد خانه محیط‌زیست افتتاح شده است.

به گزارش ایسنا در این مراسم با حضور فرماندار، امام جمعه نوبران، مدیر کل محیط زیست استان مرکزی و جمعی دیگری از مسوولان و مدیران گروه صنعتی شیشه کاوه خانه های محیط زیست کارخانجات منتخب گروه صنعتی شیشه کاوه شامل کارخانه های ایران تول، ایران فلوت، بلور شیشه سازی و توسعه بلور کاوه به صورت آنلاین و خانه محیط زیست کارخانه شیشه کاوه فلوت به صورت حضوری افتتاح شد و از حامیان محیط زیست با اهدای لوح تقدیر و هدایایی تجلیل بعمل آمد.

ترویج فرهنگ بازیافت پسماند زمینه ساز خلق ثروت

ترویج فرهنگ بازیافت پسماند زمینه ساز خلق ثروت

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha