• سه‌شنبه / ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ / ۰۹:۱۰
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402032314617
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

رئیس انجمن اُتیسم کاشان:

مبتلایان اُتیسم بالای ۱۵ سال مرکزی برای آموزش ندارند

مبتلایان اُتیسم بالای ۱۵ سال مرکزی برای آموزش ندارند

ایسنا/اصفهان رئیس انجمن اُتیسم کاشان گفت: مرکز توانبخشی سرای امید کاشان، مرکزی برای آموزش گروه سنی بالای ۱۵ سال ندارد که این موضوع سبب مشکلات زیادی برای برخی از خانواده‌ها می‌شود.

بیماری اُتیسم، سخت‌ترین شرایط را برای خانواده‌ها به ویژه مادران ایجاد می‌کند و آنها را از لحاظ جسمی و روانی تحت تأثیر قرار می‌دهد به خصوص آنکه هیچ آینده‌ای برای فرزند خود نمی‌توانند تصور کنند و این فقط گوشه‌ای از رنج خانواده اُتیسم است. 

سرای امید کاشان، در این سال‌ها خانه‌ای برای امیدواری و تاب‌آوری خانواده‌هایی است که فرزندشان مبتلا به اختلال اُتیسم است. یکی از مادرانی که یک فرزند مبتلا به اُتیسم در خانه دارد، نگاهش را از نگاهت پنهان می‌کند، اما احساس می‌کنی که شانه‌هایش توان تحمل این‌ همه رنج را ندارد و فقط می‌خواهد به تابلوهای آویخته بر دیوار نگاه کند و بس.

مریم خیامی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: آینده شغلی و استقلال نسبی مددجویان اُتیسم در گروه سنی بالای ۱۵ سال، مهم‌ترین چالش پیش روی خانواده‌ها و متخصصان است و حدود۷۰ نفر از مددجویان انجمن اُتیسم کاشان در این گروه قرار دارند و همچنان در انتظار آموزش و توانبخشی هستند.

وی افزود: مرکز توانبخشی سرای امید کاشان، به‌‍صورت روزانه  خدمات تخصصی  به ۶۰ کودک اُتیسم ارائه می‌کند اما مشکل اساسی این است که مرکزی برای آموزش گروه سنی بالای ۱۵ سال نداریم و این آموزش‌ها نیز بی‌نتیجه می‌ماند.

رئیس انجمن اُتیسم کاشان، افزود: دوران جوانی مبتلایان به طیف اُتیسم مصادف با آغاز دوران سخت بیکاری آنها است و متأسفانه بسیاری از آموزش‌های رسمی تدارک دیده شده برای کودکان و نوجوانان اُتیسم کارآمد نیست.  

خیامی‌پور تصریح کرد: ما فضا و شرایطی نداریم که مددجویان طیف اُتیسم بتوانند شغل و مهارتی مثل قالیبافی، کشاورزی و هنر را تجربه کنند، در حالی که چنین فضایی باعث می‌شود که آنها متوجه علاقه خود شده و یا به کمک مددکاران به یک مهارت علاقه‌مند شوند.

وی تأکید کرد: کارفرماها، مددجویان طیف اُتیسم را استخدام نمی‌کنند، بنابراین بهترین حالت این است که این بچه‌ها مهارتی کسب کنند و مشغول کار خود شوند با این توصیف که آنها زود خسته شده و نمی‌توانند مثل دیگر توان‌یابان در یک زمان مشخص کار کنند.

رئیس انجمن اُتیسم کاشان گفت: راه‌اندازی مرکز مهارت‌آموزی و پیش حرفه‌ای برای بچه‌های بالای ۱۵ سال، می‌تواند هم به عزیزان محروم از آموزش خدمت ارائه کند و هم کودکان ترخیص شده از مراکز زیر ۱۵سال در ادامه کار توانبخشی از این امکان بهره‌مند شوند.

وی افزود: موسسه خیریه سرای امید کاشان، با تجربه ساماندهی، آموزش و توانبخشی توان‌یابان طیف اُتیسم، تلاش می‌کند مجوزهای لازم برای آموزش و حرفه‌آموزی بچه‌های بالای ۱۵ سال را کسب کند و از مسئولان درخواست داریم مثل همیشه در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند.

خیامی پور اظهار کرد: مهم‌ترین درمان، برای کودکان طیف اُتیسم، «رفتاردرمانی» است که از طریق سیستم پاداش دهی برای شکل‌دهی رفتار به کودک کمک می‌کند و «هنر درمانی» به رشد روانی و عاطفی کمک می‌کند که با هدف ایجاد مهارت‌های زندگی، پرداختن به مشکلات رفتاری و کمک به ابراز خود انجام می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha