• سه‌شنبه / ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۴:۵۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402032315057
  • خبرنگار : 50569

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تاکید کرد

لزوم مراجعه به منابع و داده‌های اصیل اسلامی برای شناخت بهتر اسلام

لزوم مراجعه به منابع و داده‌های اصیل اسلامی برای شناخت بهتر اسلام
عکس از آرشیو

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: کسی که بخواهد اسلام را بشناسد، باید به متون، منابع و داده‌های اصیل اسلامی به ‌ویژه قرآن توجه کند و ببیند که این دین دارای چه ویژگی‌ها و پیام‌هایی است؛ چه دغدغه‌هایی را دنبال می‌کند و رابطه این دین با اخلاق، انسانیت و... چگونه است.

سیدعلیرضا واسعی امروز، ۲۳ خرداد ماه، در جلسه‌ای از سلسله کوتاهه‌های تمدنی قرآن و تمدن با موضوع «تمایز دین اسلام با سایر ادیان» اظهار کرد: میان ادیان ابراهیمی، دین اسلام با وجود اینکه با دین یهود و مسیحیت اشتراکات و افتراقاتی دارد اما متمایز از سایر ادیان است.

وی بیان کرد: اشتراک دین اسلام با دین یهود در این است که هر ۲ دارای شریعت هستند و احکامی را برای پیروان خود در نظر گرفته و اوامری برای زیست دینی ارائه کرده‌اند.

برای مسلمان شدن نسب، رنگ و ملیت اهمیت ندارد

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: اما نکته افتراقی که میان دین یهود و اسلام وجود دارد، این است که دین یهود دینی غیر دعوتی است و تنها کسانی می‌توانند از این دین پیروی کنند که از نظر نژاد و نسب به بنی‌اسرائیل برسند؛ در حالی‌ که در دیانت اسلامی چنین چیزی وجود ندارد و هر کسی می‌تواند مسلمان باشد و برای مسلمان شدن هم هیچ‌یک از عواملی مانند نسب، رنگ، موقعیت، ملیت و... نقشی ندارند.

توجه احکام اسلامی به جامعه و حیات اجتماعی

واسعی اظهار کرد: از طرفی نیز نقطه اشتراکی که اسلام با دین مسیحیت دارد، در این است که مسیحیت با وجود اینکه یک دین دعوتی است اما نقطه افتراق مهمی میان آن با اسلام وجود دارد و آن، اینکه دین مسیح دارای شریعت نیست و احکامی برای پیروان خود در نظر نگرفته ولی دین اسلام میان همه این ادیان امتیاز مهمی دارد که ادیان دیگر از آن برخوردار نیستند و آن پرداختن به جامعه است. احکام اسلامی، احکامی است که به جامعه و حیات اجتماعی و دنیوی توجه دارد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: به همین دلیل تمدنی به نام اسلام پدید آمده است؛ در حالی‌ که در ادیان دیگر چنین چیزی وجود ندارد و تمدن مسیح و یا تمدن یهودی شکل نگرفته و به همین دلیل است که رابطه پیروان دین اسلام و خود دین، بیش‌ از ادیان دیگر است.

واسعی بیان کرد: در واقع تاریخ حیات مسلمانان کارنامه اسلام است و کسی که بخواهد اسلام را بشناسد، ۲ راه خواهد داشت؛ یک راه همان است که به متون، منابع و داده‌های اصیل اسلامی به‌ ویژه قرآن توجه کند و ببیند که این دین دارای چه ویژگی‌ها و پیام‌هایی است، چه دغدغه‌هایی را دنبال می‌کند و رابطه این دین با اخلاق، انسانیت و... چگونه است.

وی گفت: راه دیگر نیز این است که ببیند این دین در حیات خود چه کارنامه‌ای از خود نشان داده، چگونه در حیات انسانی تجلی و تبلور یافته است و به تعبیر دیگر پیروان این دین چگونه آن را در حیات خود انعکاس داده‌اند. این ملازمه میان اسلام و پیروان این دین جدی است؛ از این‌ رو جا دارد نگاهی جدی به تاریخ تمدن اسلامی داشته باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha