• سه‌شنبه / ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۵:۵۴
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1402032315115
  • خبرنگار : 50256

داستان احیای ۲۲۰ واحد راکد در آذربایجان شرقی

داستان احیای ۲۲۰ واحد راکد در آذربایجان شرقی

ایسنا/آذربایجان شرقی برخی رویاها هستند که فقط آرزوی رسیدن به آن‌ها در خواب برای انسان می‌ماند و مجال پیوستن به حقیقت، غیرممکن تر از هر اتفاق دیگری است. اما این رویایی که به تعریف داستانش می‌پردازیم، امروز واقعی تر از هر حقیقتی به وقوع پیوسته و کام هزاران کارگر را شیرین کرده است. رویایی به نام «احیای ۲۲۰ واحد راکد در آذربایجان شرقی و ایجاد اشتغال برای ۷۵۰۰ نفر».

اشتغال برای جوانان همواره یکی از دغدغه‌های دولت‌ها در هر دوره و زمانی بوده و نرخ اشتغال که همه ساله دستخوش تغییر است و وعده‌هایی که برای ارتقای آن از سوی دولت‌های مختلف داده می‌شود نیز همواره جزو تیترهای جذاب اخبار داخلی و خارجی بوده و هست.

به گزارش ایسنا، بالا رفتن نرخ اشتغال که با ارتقای سطح تولید داخلی میسر می‌شود نیز همواره مورد تاکید مسئولان مختلف و البته مقام معظم رهبری بوده و ایشان با نامگذاری سال‌های گذشته به صورت مستقیم و غیرمستقیم نگاه خود به موضوع «ارتقا و حمایت از تولید» را گوشزد کرده‌اند.

تحمیل انواع تحریم‌ها، فشارهای اقتصادی و جنگ‌های اقتصادی که استکبار جهانی و قدرت‌های اقتصادی دنیا طی سال‌های اخیر بر سر جمهوری اسلامی آوار کرده‌اند، هر یک مانعی بر سر راه تولیدکنندگان کشور محسوب می‌شود و بر اساس نقشه‌هایی که برای بر زمین زدن قدرت تولیدی کشورمان کشیده شده، بایستی از خیلی وقت پیش پایه‌های اقتصاد کشورمان نابود، واحدهای تولیدی تعطیل و هزاران کارگر نیز تعدیل می‌شدند.

روند تاسف باری که طی سال‌های گذشته آغاز و در پی آن بسیاری از واحدهای تولیدی راکد شدند و کارگران بسیاری نیز از نان و روزی افتادند. اما بر اساس آنچه که تاریخ و هویت و غیرت ایرانی همواره نشان داده، یک ایرانی هیچگاه در مقابل سختی‌ها تسلیم نمی‌شود و در مسیری صحیح، راهی برای همنوعان خود باز می‌کند. ایران اسلامی در مقابل این مشکلات اقتصادی نیز سر بر خم فرود نیاورد و معجزه‌ای تاریخی به وقوع پیوست.

حقیقت چیزی فراتر از تصورات است. درست زمانی که کارخانجات کمر همت به تعطیلی بسته و چاره‌ای جز اخراج و از کار بیکار کردن کارکنان خود را نداشتند، دولتی به روی کارآمد که موتور خاموش تولید را به کار انداخت. 

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و ریاست جمهوری حجت الاسلام رئیسی، چیزی شبیه به رویا و معجزه‌ای در کشور و به خصوص در آذربایجان شرقی رخ داد که برای بسیاری درک آن دشوار است. شاید یکی از نقاط طلایی دولت سیزدهم، راه اندازی ستاد احیای واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل در استان‌های سراسر کشور و بررسی وضعیت واحدهای راکد و بازگشت به مدار تولید آن‌ها باشد.

در این مسیر، واحدهای خصوصی و دولتی که نفس‌های پایانی خود را به شماره انداخته و عملا تعطیل شده بودند، با طرح مشکل و رفع آن‌ها با همت مسئولان استانی با قدرتی روزافزون شروع به کار کردند. 

بارزترین نمونه‌ای که بتوان در این زمینه به آن اشاره کرد، نجات کارخانه اصیل ماشین سازی تبریز از دست سودجویان و بازگشت به کار هزاران کارگر و ارتقای سطح تولید کارخانه باشد. موضوعی که رئیسی از زمان ریاست قوه قضاییه، شخصا برای نجات این کارخانه از دست سودجویان وارد میدان شد.

کارخانه ماشین سازی تبریز جزو کارخانه‌هایی است که بر اثر خصوصی سازی اشتباه به یک کلاهبردار واگذار شده بود. قربانعلی فرخزاد، این کارخانه را به ثمن بخس خریده بود و در سال ۹۷ و در جریان ارزپاشی رانتی، چند صد میلیون به عنوان تأمین تجهیزات و ماشین آلات گرفته بود اما آن ارز را وارد بازار آزاد کرده و یا کالای دیگری وارد کرده بود.

رسیدگی به اتهامات فرخزاد در سال ۹۸ و در زمان ریاست آیت الله رئیسی بر قوه قضائیه انجام گرفت و این فرد به حبس و رد مال و جریمه محکوم شد. در همان سال، آیت الله رئیسی از کارخانه ماشین سازی بازدید کرده و با مشاهده وضعیت نابسامان کارخانه، کارگران بیکار شده و چندین ماه حقوق معوق، دستور بررسی سلب مالکیت به علت نداشتن اهلیت و صلاحیت مالک را داد. با سلب مالکیت، امروز کارگران ماشین سازی از حدود ۸۰۰ نفر در سال ۹۸ به ۲۱۰۰ نفر رسیده است.

حال بعد از سه سال از دیدار نخست رئیسی از این کارخانه، در جریان سفر به آذربایجان شرقی در مسند ریاست جمهور بار دیگر به دیدار کارگران این مجموعه رفت. به اذعان خود رئیس جمهور، چهره کارگران با دیدار نخست تفاوت بسیاری داشت و گویی شادابی و نشاط به چهره افسرده پیشین آن‌ها بازگشته است.

این نوید خوشحال کننده برای نجات کارخانه ماشین سازی اکتفا نشد و در کنار آن ۲۲۰ کارخانه و شرکت دیگر در آذربایجان شرقی و تبریز از طعم شیرین احیا و بازگشت به کار در دولت سیزدهم شادکام شدند.

در این راستا شرکت‌هایی چون شرکت «گسترش صنعت بلبرینگ ایران» که از سال ۱۳۴۳ مشغول به تولید بلبرینگ بوده و در سال ۸۸ راکد مانده بود، با همت دولت سیزدهم توانست در سال ۱۴۰۱ احیا شود و برای ۲۳۰ نفر اشتغال ایجاد کند.

شرکت «یاران ساختار آذر» نیز که از سال ۱۳۹۱ مشغول به تولید انواع کیسه‌های پروپیلنی بوده و در سال ۱۳۹۹ راکد مانده بود، در سال ۱۴۰۱ و با همت دولت سیزدهم احیا شد و برای ۱۲۰ نفر اشتغال ایجاد کرد.

شرکت «استیل الکتریک آذربایجان» از سال ۱۳۸۲ در شهرک صنعتی شهید رجایی مشغول به تولید انواع تجهیزات یخچال بوده و در سال ۱۳۹۶ راکد ماند که با همت دولت سیزدهم توانست در سال ۱۴۰۱ احیا شود و برای ۱۲۰ نفر اشتغال ایجاد کند.

شرکت «حرارت گستران سهند آذربایجان» نیز از سال ۱۳۸۸ در شهرک صنعتی شهید سلیمی مشغول به تولید رادیاتور بوده و در سال ۱۳۹۳ راکد مانده بود که با همت دولت سیزدهم توانست در سال ۱۴۰۱ احیا شود و برای ۴۵ نفر اشتغال ایجاد کند.

شرکت «خودروسازی اسنا» نیز به عنوان تولید کننده اتوبوس از سال ۱۳۸۷ در شهرک صنعتی سرمایه گذاری خارجی مشغول به تولید بوده و در سال ۹۷ راکد مانده بود که با همت دولت سیزدهم توانست در سال ۱۴۰۱ احیا و برای ۴۰ نفر اشتغال ایجاد کند.

شرکت «زیباسرام مروارید» که از سال ۱۳۸۹ در شهرک صنعتی صنایع ساختمانی مستقر بوده و به تولید لوازم بهداشتی چینی می‌پرداخت در سال ۱۳۹۵ راکد شد اما با همت دولت سیزدهم توانست در سال ۱۴۰۱ احیا و برای ۳۵ نفر اشتغال ایجاد کند.

شرکت ریخته گری «سهند انرژی» نیز در سال ۱۳۸۹ فعالیت خود را در شهرک صنعتی شهید سلیمی آغاز و در سال ۱۳۹۰ راکد شد که در سال ۱۴۰۱ با همت دولت سیزدهم احیا شده و برای ۲۰ نفر در این مجموعه اشتغال ایجاد شد.

شرکت لبنیاتی «صنایع لبنی کاکتوس» در سال ۱۳۹۰ فعالیت خود را در شهرک صنعتی شهید سلیمی آغاز کرد و شش سال بعد در سال ۱۳۹۶ راکد ماند که در سال ۱۴۰۱ با همت دولت سیزدهم احیا و برای ۲۰ نفر در این مجموعه اشتغال ایجاد شد.

شرکت «پردیس افق توفارقان» تولیدکننده انواع شوینده نیز در سال ۱۳۹۲ فعالیت خود را در شهرک صنعتی شهید سلیمی آغاز کرده و در سال ۱۳۹۵ راکد ماند که در سال ۱۴۰۱ با همت دولت سیزدهم احیا و برای ۲۰ نفر در این مجموعه اشتغال ایجاد شد.

شرکت «صنایع غذایی خدادادی» که از سال ۱۳۹۵ به بسته بندی انواع مربا و عسل مشغول بوده و در سال ۱۴۰۰ راکد ماند در سال ۱۴۰۱ با همت دولت سیزدهم احیا و برای ۲۰ نفر در این مجموعه اشتغال ایجاد شد.

این‌ها تنها موارد اندکی از مجموع واحدهای تولیدی احیا شده آذربایجان شرقی در دولت سیزدهم است. البته تعداد ۲۲۰ واحد احیا شده استان تنها مختص به حوزه صنعت می‌شود و ۲۵۰ واحد دیگر نیز در بخش‌های دیگری چون کشاورزی طی سال گذشته به مدار تولید بازگشته‌اند.

در راستای احیای این ۲۲۰ واحد تولید صنعتی، در ابتدا مشکلات و چالش‌های واحدهای راکد و کمتر از ظرفیت اسمی با استفاده از پرداخت تسهیلات و تسهیلگری‌های قانونی و حقوقی احصا و رفع شد.

تدوین برنامه عملیاتی از ابتدای سال ۱۴۰۱، بازدیدهای میدانی از مجموعه‌های راکد، برگزاری ۹۹ جلسه کارگروه تسهیل با موضوعات بانکی، مالیاتی، زیست محیطی و تامین اجتماعی و ترغیب سرمایه گذاران استان با ارائه فرصت‌های سرمایه گذاری، دیپلماسی اقتصادی و جذب سرمایه گذارهای خارجی از جمله اقدامات انجام گرفته مسئولان ذی ربط ستاد احیا و کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در آذربایجان شرقی برای احیای واحدهای راکد استان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha