• پنجشنبه / ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۳:۰۶
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1402032516403
  • خبرنگار : 50039

معاون دامپزشکی گلستان هشدار داد:

مخاطرات نیش کَنه‌ در فصل گرما/ تب کریمه‌کنگو در کمین

مخاطرات نیش کَنه‌ در فصل گرما/ تب کریمه‌کنگو در کمین

ایسنا/گلستان معاون سلامت دامپزشکی گلستان نسبت به آغاز فصل گرما و فعالیت بندپایان و کنه‌ها در استان هشدار داد و گفت: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) که بیماری مشترک دام و انسان بوده ماحصل نیش کنه آلوده است.

محسن عبدلوند ظهر امروز پنج‌شنبه ۲۵ خردادماه ۱۴۰۲ در گفت‌وگو با ایسنا به تشریح خطرات برخی بیماری‌های مشترک بین انسان و دام پرداخت و اظهار کرد: با توجه به اینکه به فصل تابستان و روزهای تشدید گرمای دمای هوا در استان نزدیک می‌شویم، قطعاً شاهد تکثیر و افزایش فعالیت بندپایان و کنه‌ها خواهیم بود.

وی با بیان اینکه خطر بروز بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، بابزیوز و تیلریوز که بر اثر گزش و نیش حشره کنه آلوده یا له کردن آن روی پوست ایجاد می‌شود در فصول گرم سال بیشتر رخ نمایی می کند، ادامه داد: این بیماری بین انسان و دام مشترک بوده و مخاطرات جدی در جمعیت انسانی دارد.

معاون سلامت دامپزشکی گلستان با تأکید بر اینکه به منظور صیانت از سلامت جمعیت دامی استان و جامعه انسانی به‌ویژه «دامداران» که از گروه‌های در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند، عملیاتی کردن برنامه‌های بهسازی و بازسازی جایگاه‌های نگهداری دام در دستور کار قرار گیرد، خاطرنشان کرد: ضروری است همه دامداران نسبت به رعایت کامل بهداشت فردی در هنگام تماس با دام، عدم خرید دام‌های بدون هویت از مبدأ نامشخص، سم‌پاشی دوره‌ای و مستمر دام و جایگاه‌های نگهداری دام و جمع‌آوری و تخلیه روزانه کود اقدام کنند.

به گزارش ایسنا، با توجه به در پیش بودن عید سعید قربان و افزایش ذبح خانگی و دور از نظارت بهداشتی، شهروندان حتماً گوشت قرمز و مصرفی مورد نیاز خانوار خود را از مراکز عرضه مجاز و تحت نظارت دامپزشکی تأمین کرده و از خرید گوشت‌های حاصل از ذبح غیرمجاز دام جداً پرهیز کنند.

گفتنی است، شروع علائم ناگهانی بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) حدود یک تا هفت روز طول می‌کشد و متوسط سه روز بیمار «دچار سردرد شدید، تب، لرز و درد عضلانی به خصوص در پشت و پاها، گیجی، درد و سفتی گردن، درد چشم و ترس و حساسیت به نور» شده و پیش از حاد شدن در صورت مراجعه زودهنگام بیمار به مراکز درمانی و تشخیص سریع قابل درمان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha