• جمعه / ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۰:۳۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402032616735
  • خبرنگار : 30147

رئیس حفاظت محیط‌زیست طرقبه شاندیز:

مسائل زیست‌محیطی در بیلبوردهای تبلیغاتی ‌جایگاهی ندارد

مسائل زیست‌محیطی در بیلبوردهای تبلیغاتی ‌جایگاهی ندارد

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست طرقبه شاندیز گفت: هرچند در محیط شهری و بیلبوردهای تبلیغاتی مدام موضوعات مختلفی تبلیغ می‌شود اما به مسائل فرهنگ‌سازی زیست‌محیطی پرداخته نشده است.

مجید غلامی در گفت و گو با ایسنا خاطرنشان کرد: خشکسالی در خراسان رضوی شدت بیشتری دارد و تأثیر بسیاری بر حوزه محیط‌زیست و حیات وحش گذاشته است.

وی با بیان اینکه با تدابیر اتخاذ شده از گونه‌های جانوری که وجود دارد حمایت کاملی می‌کنیم که توزیع علوفه، ایجاد آبشخور و... از آن جمله است، اظهار کرد: خوشبختانه مردم نسبت به محیط‌زیست درک بسیار بالایی دارند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست طرقبه شاندیز با اشاره به اینکه همکاران ما در محیط‌زیست شبانه‌روزی تلاش می‌کنند تا از خشکسالی آسیب کمتری ببینیم، عنوان کرد: قوچ و میش، گرگ، شغال، روباه و ... از جمله گونه‌های جانوری منطقه حفاظت شده بینالود هستند.

وی بیان کرد: هرچند از نظر تنوع زیست‌محیطی در وضعیت نرمالی هستیم اما به غنای پارک ملی تندوره و گلستان نمی‌رسیم، با توجه به سابقه‌ای که از منطقه داریم بیشتر گونه‌های منطقه شامل چهارپا و حیات وحش قوچ و میش، گرگ و... هستند و گونه جدیدی به ما گزارش نشده است.

غلامی گفت: به دلیل وجود رشته کوه بینالود در منطقه مانند دشت‌های جنوب خراسان، شمال شرق و سایر مناطقی که آبشخورهایی دارند ما مشکلی نداریم، گونه‌های حیات وحش منطقه از منابع آبی که به صورت چشمه هستند استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه هرازچندگاهی چشمه‌ها توسط همکاران محیط‌زیست لایروبی می‌شوند، افزود: چندین منبع آبی از جمله رودخانه و بند گلستان، چالیدره، سد طرق، چشمه سبز در چهار طرف تحت حفاظت سازمان محیط‌زیست طرقبه شاندیز وجود دارد که حیات وحش به خصوص پرندگان از آنها استفاده می‌کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست طرقبه شاندیز با اشاره به اینکه حیات وحش از منابع آبی که در ارتفاعات وجود دارد استفاده می‌کنند، به وضعیت معادن منطقه اشاره کرد و گفت: چون منطقه از سال ۹۰ به عنوان منطقه حفاظت شده معرفی شد، فعالیت معادن به خصوص در منطقه حفاظت شده بینالود بسیار محدود است.

 وی تصریح کرد: فقط یک یا دو معدن در منطقه حفاظت شده به صورت نیمه فعال هستند، سایر معادن هم آلودگی زیست‌محیطی ندارند و با گشت و کنترل مستمری که داریم زیر نظر هستند و گزارش‌ها به صورت دوره‌ای، مستمر و کارشناسی شده ثبت سامانه می‌شوند.

غلامی خاطرنشان کرد: یکسری معادن در سال‌های گذشته به دلیل مشکلات و احتمال تخریبی که داشتند توسط دوستداران محیط‌زیست و استعلامی که از ما گرفته شده تعطیل شدند، محیط‌زیست با هرگونه فعالیت این معادن مخالف بوده و اجازه نداده‌ایم مجدد مورد بهره‌برداری قرار بگیرند.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه طرقبه شاندیز منطقه توریستی گردشگری است طی این سال‌ها تلاش شده سیمای زیست‌محیطی و گردشگری منطقه حفظ شود و تخریبی نداشته باشیم.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست طرقبه شاندیز ادامه داد: هرچند مشکلات در حوزه محیط‌زیست وجود دارد اما تمام تلاش بر این بوده با همکاری مردم و دوستداران محیط‌زیست معضل و مشکلات را رفع کنیم، در این مسیر از همه ارگان‌های دولتی و خصوصی انتظار داریم به فکر محیط‌زیست باشند.

وی با تأکید بر مصرف کمتر و حذف پلاستیک از زندگی گفت: انتظار داریم حداقل در ارگان‌ها و دوایر دولتی به عینه این موضوع را ببینیم، متأسفانه در رسانه‌ها و روزنامه‌ها کمتر به پویش نه به پلاستیک پرداخته شده و در حوزه فرهنگ‌سازی زیست‌محیطی ضعیف کار کرده‌ایم.

غلامی با انتقاد از اینکه هرچند در محیط شهری موضوعات مختلفی تبلیغ می‌شود اما به مسائل فرهنگ‌سازی زیست‌محیطی پرداخته نشده است، افزود: فرهنگ‌سازی زیست‌محیطی در بیلبوردهای تبلیغاتی جایگاه بسیار کمی دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست طرقبه شاندیز اظهار کرد: فرهنگ‌سازی زیست‌محیطی الزام قانونی است که باید در کنار این درآمدزایی در بیلبوردهای تبلیغاتی شهری و حاشیه شهر به آن پرداخته شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha