• یکشنبه / ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۶:۵۷
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1402032818401
  • منبع : نمایندگی گیلان

آیا دامپروری با تغییرات اقلیمی ارتباط دارد؟

آیا دامپروری با تغییرات اقلیمی ارتباط دارد؟

ایسنا/گیلان پژوهشگر مرکز تحقیقت کشاورزی و منابع طبیعی گیلان، با بیان اینکه رابطه بین تولیدات دامی و تغییر اقلیم یک رابطه دوسویه و متقابل است، گفت: انتشار گازهای گلخانه ای از صنایع دام نشخوارکنندگان، با انتشار گازهای CO۲ فسیلی ناشی از حمل و نقل رقابت می کند.

دکتر حامد کیومرثی در گفت و گو با ایسنا، دامپروری و نقش آن در اقتصاد جهانی و رفاه بشر را غیر قابل انکار دانست و اظهار کرد: مطالعه جنبه های مختلف دامپروری اهمیت زیادی دارد.

وی افزود: تولید مواد غذایی مورد نیاز برای جامعه جهانی با جمعیتی بیش از هشت میلیارد نفر و در عین حال ضرورت کنترل انتشار گاز متان یکی از چالش های بزرگ پیش روی بشر در این قرن است.

این پژوهشگر مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان با بیان اینکه رابطه بین تولیدات دامی و تغییر اقلیم یک رابطه دوسویه و متقابل است، تصریح کرد: کیفیت خوراک حیوان و مصرف آن بر انتشار گاز متان تاثیرگذار است.

کیومرثی ادامه داد: یک حیوان برای مثال گاو، گاز متان (CH۴) تولید می کند که بخشی از فرآیند گوارش است و رساندن تولید متان به صفر امری محال می باشد، اما راه هایی برای کاهش آن وجود دارد.

وی با تاکید بر لزوم تلاش برای کاهش انتشار متان با انتخاب حیواناتی که کمترین تولید متان را دارند، اضافه کرد: از طریق اقدامات مدیریتی نیز کاهش تولید متان مقدور است.

این پژوهشگر مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان یادآور شد: مقدار متان دفع شده توسط حیوان به دستگاه گوارش و میزان و نوع خوراک مصرفی بستگی دارد و لذا جانوران نشخوارکننده به دلیل غذایی که می خورند و دستگاه گوارش خاصشان، انتشاردهنده های بزرگ متان هستند؛ این در حالی است که انتشار گازهای گلخانه ای از صنایع دام نشخوارکنندگان، با انتشار گازهای CO۲ فسیلی ناشی از حمل و نقل رقابت می کند که چالش بزرگی برای کره زمین ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه با کنترل کیفیت غذای حیوان و مصرف خوراک می توان تا حدی بر میزان انتشار متان تاثیر گذاشت، عنوان کرد: ردپای کربن (carbon footprint) به میزان کل انتشار گازهای گلخانه‌ای (GHG)  ایجاد شده توسط یک سازمان،‌ رخداد،‌ محصول یا موجود گفته می‏‌شود که در حیوانات نشخوارکننده و به ویژه گاو بسیار بالا است.

کیومرثی کاهش متناسب مصرف گوشت قرمز را تا حدودی موجب جلوگیری از انتشار زیاد متان دانست و خاطرنشان کرد: در مجموع انتخاب گونه حیوانات مورد پرورش و نحوه تغذیه و پرورش آنها بر انتشار متان تاثیر می گذارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha