• دوشنبه / ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۰:۳۳
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1402032918774
  • منبع : نمایندگی خوزستان

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان عنوان کرد

رعایت الگوی کشت در حوضه آبریز کرخه، شرط دریافت کود و نهاده

رعایت الگوی کشت در حوضه آبریز کرخه، شرط دریافت کود و نهاده

ایسنا/خوزستان معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه با هدف حمایت از تولید و تولیدکننده و جلوگیری از خسارت احتمالی و تنش آبی، الگوی کشت برای کشاورزان حوضه آبریز کرخه تعریف شده است، گفت: اجرای درست الگوی کشت در این حوضه شرط دریافت خدمات، کود و نهاد خواهد بود.

تورج نوروزی در سومین جلسه کارگروه مدیریت سازگاری با کم‌آبی حوضه کرخه که با حضور معاونان و مدیران ستادی و مدیران شهرستانی به صورت وبیناری برگزار شد، اظهار کرد: این جلسه با محوریت بررسی وضعیت کشت‌های مجاز و الگوی کشت تعریف شده حوضه آبریز کرخه و اقدامات انجام شده در راستای اطلاع‌رسانی و اقناع‌سازی کشاورزان برای اجرای الگوی کشت مصوب و پیشگیری از کشت شلتوک برگزار شد.

به گزارش ایسنا، وی ضمن اشاره به مصوبات این جلسه افزود: سطح کشت تعریف شده برای هر شهرستان باید توسط مدیران جهاد کشاورزی در قرارگاه شهرستانی مصوب شده و بر اساس آن کشاورزان برای عقد قرارداد و تامین آب به شرکت‌های بهره‌برداری یا مدیران امور آب سازمان آب و برق معرفی شوند.

نوروزی با بیان اینکه هدف از انجام این اقدامات حمایت از کشاورزانی است که الگوی کشت را رعایت کرده‌اند، گفت: کشاورزانی که الگوی کشت را رعایت کنند از حمایت‌هایی از جمله تحویل کود و نهاده‌ برخوردار خواهند شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهار کرد: پس از عقد قرارداد آب، اطلاعات کشاورزان در سامانه پهنه‌بندی ثبت خواهد شد و کشاورزان عزیز می‌توانند بر اساس سطح کشت ثبت شده کود مورد نیاز خود را برای کشت‌های مجاز دریافت کنند.

وی بیمه دام و محصولات کشاورزی را به عنوان یکی از مهمترین اقدامات کشاورزان برای جبران خسارت احتمالی برشمرد و بیان کرد: از کشاورزان انتظار می‌رود تمام محصولات و دام خود را بیمه کرده تا در صورت وقوع خسارات احتمالی بتوانند از چتر حمایتی بیمه استفاده کنند.

نوروزی حضور همکاران تحقیقاتی و ترویجی را در عرصه اراضی و مزارع برای اطلاع رسانی و آموزش رعایت الگوی کشت بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: الگوی کشت تابستانه در راستای حمایت از تولید و جلوگیری از خسارات و تنش احتمالی برای کشاورزان حوضه آبریز کرخه تعریف شده و در صورت کشت خارج از برنامه و خصوصا کشت شلتوک کشاورزان پایین دست این حوزه با مشکل جدی برای تامین آب کشاورزی و استخرهای شنای گاومیش مواجه خواهند شد. ضمن اینکه از نظر زیست محیطی نیز باید مراقب تالاب باشیم.

وی گفت: از همه کشاورزان حوضه آبریز کرخه تقاضا می‌شود برای جلوگیری از وقوع مشکلات احتمالی با رعایت الگوی کشت تابستانه، کشت محصولاتی از جمله ذرت، کنجد، سبزی و صیفی، حبوبات و سورگوم را جایگزین کشت شلتوک کرده تا از وقوع بحران آب در این حوزه جلوگیری شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha