• سه‌شنبه / ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ / ۰۸:۲۳
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1402033019426
  • خبرنگار : 50167

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت:

برخی استرس‌ها عامل کسب انرژی برای انجام  امور است

برخی استرس‌ها عامل کسب انرژی برای انجام  امور است

ایسنا/زنجان مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت با بیان اینکه استرس همیشه جنبه منفی ندارد، افزود: برخی از استرس‌ها مفیدند و باعث می‌شود که ما انرژی لازم برای انجام برخی از کارها را به دست بیاوریم.

سوسن فکری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص  مدیریت استرس، اظهار کرد:  استرس یک حقیقت در زندگی امروزی است و نحوه مدیریت و کنترل آن یکی از ارکان سبک زندگی سالم به شمار می‌آید.

وی افزود: استرس یک نوع واکنش انسان در مقابل تغییرات، حوادث و موقعیت‌ها در زندگی است ولی همیشه جنبه منفی ندارد. برخی از استرس‌ها مفیدند و باعث می‌شود که ما انرژی لازم برای انجام برخی از کارها را به دست بیاوریم؛ هرچند آنچه برای یک فرد استرس‌زا است، می‌تواند برای فردی دیگر فاقد استرس باشد.

این کارشناس علائم و نشانه‌های استرس را فقدان نشاط و شادابی، احساس خستگی، بی‌حوصلگی، حساس شدن، زود از کوره در رفتن، صرف انرژی زیاد برای کارها، اختلال در خواب،  ترک فعالیت‌های مورد علاقه اجتماعی و علائم جسمانی نظیر تپش قلب، دردهای بدنی، تکرر ادرار، استفراغ و تهوع  دانست و گفت: معمولاً استرس چهار منبع اصلی دارد؛ عوامل محیطی شامل سروصدا و ...، عوامل اجتماعی شامل مشکلات مالی، اختلافات و ... ، عوامل فیزیولوژیک مانند بلوغ، بیماری و ... وهمچنین افکار که شامل برداشت ما از حوادث، تصمیم‌گیری، نگرش منفی، کمال‌گرایی، رقابت‌جویی و خودانتقادگری است.

فکری راهکارهای کنترل استرس را تشریح کرد و یادآور شد: مدیریت زمان داشته باشید. اولویت‌ها را مشخص کنید، تصمیم بگیرید انجام چه کاری در روز برایتان بیشتر حائز اهمیت است و چه کارهایی را می‌توانید به بعد، موکول کنید.

وی افزود: مراقب کمال‌گرایی باشید. اهداف واقع‌گرایانه داشته باشید. به آن چه که  می‌توانید به نحو احسن انجام دهید قانع باشید. هیچ کس کامل نیست. به انسان‌ها اجازه اشتباه دهید و به یاد داشته باشید که اشتباهات معلم خوبی هستند.

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت در توصیه دیگری گفت: سبک زندگی سالمی داشته باشید. خوردن غذاهای سالم، استراحت کافی و ورزش را فراموش نکنید. همچنین روش‌های تمدد اعصاب که برایتان مفید است را بیابید. دعا، یوگا، تکنیک‌های آرام‌سازی عضلانی و تنفس عمیق را تمرین کنید و در مواقع استرس از این روش‌ها بهره گیرید.  همچنین سیستم حمایتی از دوستان و خانواده تشکیل دهید تا در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید.

وی افزود: زمان استراحت و تفریح داشته باشید. برای کارهایی که نیاز به تمرکز دارند زمان متوالی در نظر نگیرید و به درخواست‌های نامعقول دیگران "نه" بگویید. محدود کردن فعالیت‌ها باعث کاهش استرس می‌شود.

فکری ادامه داد: به زندگی معنوی خود غنا ببخشید. مذهب و معنویت فرد را به منابعی فراتر و بزرگ تر وصل می‌کند. دعا و مناسک مذهبی منظم روزانه، خود منبع مهمی در کاهش تجربه استرس و افزایش توان مقابله است. بچه شوید. بازگشت به آنچه که در کودکی خوشایند بوده یک راه ساده مدیریت استرس است. دیدن فیلم‌هایی که در کودکی شما را خوشحال میکردند، رنگ کردن مدل‌های نقاشی، بازی مار و پله، آب بازی و بادبادک هوا کردن از جمله راه‌های کاهش استرس  به‌شمار می‌آید.

این کارشناس با تأکید بر اینکه  خندیدن یک مهارت مقابله با استرس است، توصیه کرد: خواندن مطالب طنز و دیدن فیلم‌های کمدی یک راه خوب برای کاهش استرس است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha