• شنبه / ۳ تیر ۱۴۰۲ / ۱۱:۲۸
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1402040301070
  • منبع : نمایندگی سمنان

روند صعودی حیوان گزیدگی ها در ۳ سال متوالی در سمنان/ تغییر رویکرد از اتلاف سگ ها به عقیم‌سازی!

روند صعودی حیوان گزیدگی ها در ۳ سال متوالی در سمنان/ تغییر رویکرد از اتلاف سگ ها به عقیم‌سازی!
عکس تزئینی ست

ایسنا/سمنان مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان از روند افزایشی حیوان گزیدگی ها در سه سال متوالی اخیر خبر داد.

دکتر محمد ناصر رهبر ۳ تیرماه در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: بر اساس آمار موجود حیوان گزیده در سال ۱۳۹۹ به تعداد یک هزار و ۳۷۰ نفر، در سال ۱۴۰۰ به تعداد یک هزار و ۷۷۰ نفر و در سال ۱۴۰۱ به تعداد یک هزار و ۹۹۶ نفر در سطح شهرستان های تحت پوشش دانشگاه بوده است.
وی با اشاره به بیماری های مشترک بین انسان و سگ و انتقال بیماری از سگ به انسان، اظهار کرد: در کنار خطر حمله سگ‌های ولگرد و بدون صاحب به افراد مختلف و ایجاد جراحت و حتی مرگ‌ومیر، شایع‌ترین بیماری‌هایی که می‌تواند از سگ به انسان در منطقه استان سمنان انتقال یابد دو بیماری‌ هاری و سالک است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان اینکه تعداد بیماری‌هایی که از طریق سگ به انسان انتقال می‌یابد بسیار زیاد است که ازجمله آن‌ها بیماری‌های انگلی و قارچی است، گفت: این بیماری‌ها البته در منطقه استان سمنان به دلیل مسائل بهداشتی خیلی کمتر دیده می‌شود.

این پزشک متخصص افزود: بیماری هاری، یکی از بیماری‌های کشنده است که  بیشتر از طریق سگ و گربه به انسان منتقل شده و در صورت عدم تزریق واکسن منجر به مرگ مبتلایان می‌شود.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سمنان، پیرامون کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد و بدون صاحب نیز اظهار کرد: کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد سال‌های قبل با اتلاف آن‌ها انجام می‌شد که متولی این امر شهرداری‌ها بودند که با کمک نیروی انتظامی این اقدام صورت و دانشگاه علوم پزشکی نیز نقش ناظر را در این برنامه داشت.

دکتر رهبر تصریح کرد: امروزه رویکرد اتلاف به رویکرد زنده گیری و عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد و بدون صاحب تبدیل‌شده است؛ که بر اساس ابلاغیه و دستورالعمل‌های موجود این امر نیز توسط شهرداری‌ها باید انجام شود و پس از زنده گیری این سگ‌ها باید نگهداری شوند.

وی با اشاره به هزینه بالایی که بحث نگهداری این حیوانات به دنبال دارد، ادامه داد: بر اساس دستورالعمل وظیفه دانشگاه علوم پزشکی در راستای زنده گیری نیز "نظارت" است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه با اشاره به انتقال بیماری‌هایی نظیر هاری از سگ به انسان، عنوان کرد: همه‌ساله مواردی از تزریق واکسن در مراکز بهداشتی تحت پوشش دانشگاه انجام می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha