• شنبه / ۳ تیر ۱۴۰۲ / ۱۵:۲۱
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402040301304
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کاشان:

مردم الگوی مصرف را رعایت کنند، مشکلی برای تأمین آب نخواهیم داشت

مردم الگوی مصرف را رعایت کنند، مشکلی برای تأمین آب نخواهیم داشت

ایسنا/اصفهان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کاشان گفت: اصلاح شبکه آبرسانی یکی از راهکارهای مدیریت مصرف آب است که سال گذشته ۴۱ کیلومتر شبکه آبرسانی فرسوده در منطقه کاشان اصلاح شد که یک درصد از منابع آب حفظ می‌شود.

محمدرضا اسدی، امروز(شنبه، ۳ تیر) در نشست خبری به مناسبت هفته صرفه‌جویی مصرف آب، اظهار کرد: دشت کاشان از شرایط هشدار گذشته و پیامدهای بحران شدید آب و برداشت بی‌رویه آب در زندگی مردم به‌صورت فرونشست زمین و خرابی ساختمان‌ها خودنمایی می‌کند.

وی افزود: منطقه کاشان در شرایط بحران شدید خشکسالی قرار دارد و متوسط بارندگی در سال آبی جاری ۸۲ میلی‌متر بوده که نسبت به متوسط بلندمدت ۲۸ درصد کاهش داشته و همه ما وظیفه داریم این شرایط را مدیریت کرده و به شیوه مؤثر از آب استفاده کنیم.

اسدی تصریح کرد: دشت کاشان علاوه بر بحران میزان منابع آب، دچار کاهش کیفیت آب است که اگر با آب زاینده‌رود مخلوط نشود کیفیت مناسبی برای آشامیدن ندارد و این شرایط هر روز بدتر می‌شود.

وی تأکید کرد: مصرف آب آشامیدنی منطقه کاشان در سال گذشته، ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب بوده است که ۹۱ درصد آن در مناطق شهری و ۹ درصد آن در روستاها بوده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کاشان، گفت: کارشناسان معتقد هستند که به‌طور متوسط یک درجه افزایش دمای بالای ۴۰ درجه منجر به پنج درصد افزایش مصرف آب می‌شود که در منطقه کاشان از خردادماه دما به ۴۰ درجه می‌رسد و تا پایان شهریور این شرایط ادامه دارد.

وی تأکید کرد: بخش خانگی با رقم ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب، حدود ۸۱ درصد آب آشامیدنی را مصرف می‌کند و  ۳.۴ در بخش تجاری و ۵.۷ درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود و تلاش می‌کنیم با ذخیره آب در ساعت‌های شبانگاهی منابع آبی پایداری در روز داشته باشیم.

اسدی تصریح کرد: جیره‌بندی و قطعی آب، پیامدهای مشقت باری به همراه دارد و اگر شهروندان از وضعیت موجود و محدود بودن منابع آب آگاه شوند، در مدیریت مصرف آب تأثیرگذار است.

وی اظهار کرد: بنا بر استانداردها در مناطق شهری به ازای ۸ دهم مصرف هر مشترک باید آب ذخیره‌سازی شود، بنابراین نهضت ساخت منبع ذخیره آب، یکی از راهکارهای حفظ منابع پایدار آب و مدیریت تنش آبی است که طی سه سال گذشته ۱۷ هزار متر مکعب مخزن در مناطق مختلف دشت کاشان ساخته شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کاشان افزود: کاهش کیفیت آب باعث شد که سیستم آب‌شیرین‌کن در شهرهای ابوزیدآباد، سفیدشهر، نیاسر و نوش‌آباد راه‌اندازی شود که روزی ۱۰ میلیون لیتر آب شیرین در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد و ۳۰ درصد آن پساب می‌شود که در بخش صنعت برای شست و شوی ماسه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اسدی گفت: هزینه تصفیه یک متر مکعب آب، بیش از ۱۰۰ هزار ریال است که به قیمت شش هزار ریال در اختیار مشترکان قرار می‌گیرد. بنابراین مشارکت شهروندان برای مدیریت مصرف آب، یک ضرورت است که باید به یکدیگر یادآوری کنیم.

 قائم مقام مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کاشان گفت: بحران آب، خشکسالی، گرم شدن کره زمین و افزایش جمعیت باید به کودکان آموزش داد تا مدیریت مصرف آب را یاد بگیرند و امروز همه ما برای مدیریت منابع آب مسئول هستیم و نباید بی‌تفاوت باشیم.

محمد مسافری افزود: توسعه ارتباط مؤثر با رسانه‌ها، توجه به آموزش همگانی با استفاده از ابزار هنر و نمایش، عمق بخشیدن به دانش فنی اصحاب رسانه، اولویت‌بخشی به کیفیت تولید محتوا و انتشار مستمر پیام‌های آگاهی بخش از جمله راهکارهای جلب مشارکت شهروندان برای مدیریت مصرف آب است.

وی تصریح کرد: افراد جامعه اگر خود را در برابر بحران آب مسئول بدانند و روش‌های صرفه‌جویی مصرف آب را رعایت کنند و دانسته‌های خود را با نزدیکان خود به اشتراک بگذارید با کاهش حتی یک لیتر آب، روزانه ۸۰ میلیون لیتر آب ذخیره خواهد شد.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کاشان، گفت: استفاده از فلاش تانک‌های کم مصرف دو زمانه در مصرف آب ۶۵ درصد صرفه‌جویی می‌شود و ۱۷ درصد مصرف سرانه آب را کاهش می‌دهیم و مصرف آب آرام و بدون پاشش خواهد بود.

مسافری افزود: مصرف روزانه آب در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل دو هزار و ۸۰۰ لیتر است و در صورتی که مردم الگوی مصرف را رعایت کنند هیچ مشکلی را برای تأمین آب در روزهای گرم تابستان نخواهیم داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha