• دوشنبه / ۵ تیر ۱۴۰۲ / ۱۱:۱۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402040502606
  • خبرنگار : 50548

رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی:

بهترین‌ها جذب دانشگاه فرهنگیان می‌شوند/برای داشتن جامعه بهتر باید به این دانشگاه بیشتر توجه شود

بهترین‌ها جذب دانشگاه فرهنگیان می‌شوند/برای داشتن جامعه بهتر باید به این دانشگاه بیشتر توجه شود

ایسنا/خراسان رضوی رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی گفت: اگر در ۱۰ تا ۱۵ سال آینده جامعه‌ای می‌خواهیم که از برخی آسیب‌هایی که امروز درگیر آن هستیم، به دور باشد، راهکار این است که امروز از تربیت معلم شروع کنیم.

محمدرضا دیمه‌کار در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه مأموریت اصلی دانشگاه فرهنگیان، تأمین و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش است، اظهار کرد: به طور کلی از دو دانشگاه مهم کشور، یعنی دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی، نیرو به وزارت آموزش ‌و پرورش تزریق می‌گردد و معلم به معنای واقعی تربیت می‌شود.

وی با بیان اینکه حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد نیروهای مورد نیاز آموزش و پرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان و در رشته‌های مختلف تربیت می‌شوند، افزود: همچنین حدود ۵ تا ۱۰ درصد نیروها نیز توسط دانشگاه شهید رجایی که متولی تربیت معلمین هنرستان‌هاست، تأمین می‌گردد. دانشگاه شهید رجایی در هیچ استانی شعبه ندارد، اما دانشگاه فرهنگیان ۳۱ شعبه استانی دارد و توسط یک سازمان مرکزی در تهران به صورت متمرکز اداره می‌شود.

رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی با بیان اینکه تنها راه تأمین و تربیت نیروی انسانی آموزش ‌و پرورش، دانشگاه فرهنگیان است، ادامه داد: علاوه بر اینکه دانشجویان از طریق شرکت در کنکور سراسری جذب دانشگاه فرهنگیان می‌شوند، بر اساس ماده ۲۸ اساسنامه این دانشگاه کسانی که مدارک کارشناسی، ارشد یا دکترای خود را اخذ کرده‌اند و تمایل به استخدام در آموزش و پرورش دارند نیز با شرکت در آزمون‌های استخدامی آموزش و پرورش که با همکاری سازمان سنجش برگزار می‌شود، در صورت پذیرش، دو پودمان درسی را طی دو ترم در دانشگاه فرهنگیان می‌گذرانند و به عنوان معلم وارد آموزش و پرورش می‌شوند. 

دیمه‌کار با بیان اینکه از ویژگی‌های رئیس دانشگاه فرهنگیان این است که توسط دو وزیر به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی می‌شود، عنوان کرد: رئیس این دانشگاه توسط وزیر آموزش و پرورش پیشنهاد می‌شود و در صورت تایید وزیر علوم، به شورای عالی انقلاب فرهنگی ‌می‌رود. 

وی با بیان اینکه این دانشگاه توسط هیات امنای کشوری اداره می‌شود، گفت: رئیس این هیات امنا، رئیس جمهور است. سال گذشته برای نخستین بار در یک دهه اخیر، اولین جلسه هیات امنا با حضور ریاست این شورا، یعنی رئیس جمهور برگزار شد که نشان از اهتمام ایشان در این دوره دارد و مصوبات بسیار خوبی برای اولین بار برای دانشگاه فرهنگیان در این جلسه تصویب شد.  

رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی بیان کرد: دانشگاه فرهنگیان ۳۱ مدیریت پردیس‌های استانی دارد و جز استان تهران که دارای بیش از دو پردیس است، در هر استان دو پردیس قرار دارد. در خراسان رضوی نیز یک پردیس پسرانه و یک پردیس دخترانه داریم و چهار مرکز دانشگاهی که یکی در مشهد و سه مرکز دیگر در نیشابور، سبزوار و تربت حیدریه قرار دارند که این مراکز زیرمجموعه پردیس پسرانه (شهید بهشتی) هستند. در واقع پذیرش دختر در این مراکز نداریم.

دیمه‌کار با بیان اینکه در مجموع  ۸۴۳۲ دانشجومعلم در استان داریم، افزود: ۵۰ درصد این تعداد دختر و ۵۰ درصد دیگر پسر هستند که در ۱۵ رشته در دوره کارشناسی و یک رشته در کارشناسی ارشد مشغول تحصیل اند. بدین ترتیب ۹۰ درصد رشته‌های کارشناسی کشور را در خراسان رضوی داریم. همچنین پس از استان تهران، دومین استان از لحاظ جمعیت دانشجویی هستیم.

بهترین‌ها جذب دانشگاه فرهنگیان می‌شوند/برای داشتن جامعه بهتر باید به این دانشگاه بیشتر توجه شود

تعداد پایین اساتید نسبت به دانشجویان

وی با بیان اینکه در بحث نسبت تعداد دانشجو به استاد وضعیت مطلوبی نداریم، اضافه کرد: زیرا این نسبت در دانشگاه فرهنگیان یک به ۱۱۰ تا یک به ۱۲۰ است، در حالیکه استاندارد این موضوع یک به ۱۰ تا یک به ۱۵ است. بدین ترتیب فاصله بسیاری بین وضعیت ما و حالت استاندارد وجود دارد، اما در یک سال گذشته تحولات بسیار زیادی شکل گرفته که از جمله آن می‌توان به جذب تعداد زیادی عضو هیات علمی در آینده نزدیک در این دانشگاه اشاره کرد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی ادامه داد: بخشی از این اعضاء هیأت علمی را دکترمعلم‌هایی تشکیل می‌دهند که در آموزش و پرورش مشغول فعالیت هستند و بعضاً با ما در دانشگاه فرهنگیان همکاری می‌کنند و هم صف و هم ستاد را می‌شناسند. ثبت نام این افراد از طریق سامانه جذب دانشگاه فرهنگیان صورت گرفته و در حال طی مراحل گزینش، پذیرش و مصاحبه هستند و امیدواریم در مهرماه بخش اعظمی از این گروه به دانشگاه تزریق شوند و این نسبت که یکی از شاخص‌های ارزیابی دانشگاه خوب است، در دانشگاه فرهنگیان محقق شود.

دیمه‌کار بیان کرد: بخشی از تأمین نیرو که در یک ساله گذشته تحقق یافته، از طریق سامانه وزارت علوم صورت گرفت که تعداد زیادی ثبت‌نام کردند و در حال طی مراحل اداری هستند. بدین ترتیب امیدواریم طی چند سال آینده این نسبت اصلاح شود و وضعیت مطلوبی داشته باشد. در خراسان رضوی حدود ۶۵ عضو هیات علمی داریم و ما مدیون هیات علمی سایر دانشگاه‌های استان و به‌ ویژه دکترمعلم‌های آموزش و پرورش هستیم که به صورت مدعو در رسالت بزرگ تربیت معلم به ما کمک می‌کنند.

بهترین‌ها جذب دانشگاه فرهنگیان می‌شوند

وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان در حال حاضر بهترین ورودی‌ها را دارد، گفت: یکی از دلایل این است که شاید جذب در سایر مراکز به صورت بورسیه، کمتر باشد، بنابراین دانشجوی ما با رتبه علمی بسیار بالا، از بین چندین نفر گزینش و استخدام می‌شود، همچنین برترین دانش‌آموزان از لحاظ معدل در این دانشگاه وارد می‌شوند که نویدبخش آینده بسیار خوبی برای جامعه آموزش و پرورش خواهد بود، تراز علمی و نمره بالای ۶۵۰۰ در دانشگاه فرهنگیان  نشان می‌دهد بهترین‌ها جذب این دانشگاه می‌شوند. ما به خودمان می‌بالیم و امیدواریم بتوانیم به وظایف آموزشی خودمان عمل کنیم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی تأکید کرد: برای انجام هر چه بهتر رسالت‌مان در دانشگاه فرهنگیان نیاز به همکاری سایر بخش‌ها داریم. رأسی که معلم را شکل ‌می‌دهد، دانشگاه فرهنگیان است، بنابراین اگر می‌خواهیم در آینده، جامعه ما از حیث اداره کلاس و مدرسه دچار مشکل نشود، امروز باید به دانشگاه فرهنگیان و پرورش و تربیت واقعی معلم توجه شود. من از همه بخش‌های مهم کشور و استان که به این موضوع توجه جدی دارند، تشکر می‌کنم.   

ضرورت توجه به دانشگاه فرهنگیان به عنوان مرکز ثقل نظام تعلیم و تربیت

دیمه‌کار با اشاره به حضور چند سال قبل مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان به مناسبت هفته معلم، توجه به سخنان ایشان را بهترین راهکار برای تقویت این دانشگاه دانست و خاطرنشان کرد: ایشان به دو دلیل تکریم معلم و تکریم جایگاه معلم‌پرور در این دانشگاه حضور یافتند و بیان کردند مرکز ثقل نظام تعلیم و تربیت کشور، فعلاٌ دانشگاه فرهنگیان است و همه باید به این دانشگاه کمک کنند.

وی ادامه داد: مرکز ثقل بدین معنا که تمامی عناصر حول آن باشند تا تعادل برقرار شود. بنابراین اگر این مرکز ثقل و محور ارتباط در حالت تعادل نباشد، جامعه و اجزای آن هم به تعادل نخواهد رسید. اگر در ۱۰ تا ۱۵ سال آینده جامعه‌ای می‌خواهیم که از برخی آسیب‌هایی که امروز درگیر آن هستیم، به دور باشد، راهکار این است که امروز از تربیت معلم شروع کنیم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی با اشاره به قبول این مسئولیت در حدود یک سال قبل، گفت: در ابتدای کار، دانشگاه فرهنگیان عضو شورای اداری استان و شهر مشهد نبود، تلاش‌هایی در این زمینه صورت گرفت و به تازگی کم و بیش در این جلسات دعوت می‌شویم. حضور در این شورا به این دلیل که بتوانیم امکانات را به این دانشگاه گسیل کنیم، برای ما اهمیت دارد. همچنین اخیرا از دانشگاه فرهنگیان در جمع دانشگاه‌های بزرگ دعوت می‌شود. اگرچه حضور در این مجامع، بیان توانمندی‌ها و استفاده از استعدادها و امکانات استان را به دنبال داشته است، اما کافی نیست.  

بهترین‌ها جذب دانشگاه فرهنگیان می‌شوند/برای داشتن جامعه بهتر باید به این دانشگاه بیشتر توجه شود

ضرورت توجه خیرین به دانشگاه فرهنگیان

دیمه‌کار با اشاره به حضور خیرین در عرصه تعلیم و تربیت، ادامه داد: ما در دانشگاه فرهنگیان آماده پذیرش کمک‌های خیرین هستیم. دانشجوی این دانشگاه باید بانشاط‌ترین دانشجو باشد و این موضوع طلب می‌کند که او در فضاها و امکانات مطلوبی رشد و تحصیل کند. اگر امروز بهترین‌ها وارد دانشگاه فرهنگیان می‌شوند، باید مسئولان استان به کمک ما بیایند تا بهترین زیرساخت‌ها را برای این دانشجومعلمان فراهم کنیم.

وی با مقایسه فضاهای دانشگاه‌های بزرگ مشهد با دانشگاه فرهنگیان، گفت: در دانشگاه‌های بزرگ شهر، وجود معماری زیبا و فضای سبز گسترده، باعث ایجاد شور و نشاط در دانشجویان می‌شود، اما در دانشگاه فرهنگیان، بضاعت لازم را برای فراهم آوردن فضایی که در شأن دانشجومعلمان باشد، نداریم. زیرساخت‌ها، ساختمان‌ها و تأسیسات ما به‌روز نیست و از خیرینی که دلشان به حال تربیت معلم و نسل آینده می‌سوزد، دعوت می‌کنیم به کمک ما بیایند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی با اشاره به عرصه سیزده و نیم هکتاری یکی از پردیس‌های این دانشگاه، ادامه داد: بخش اعظمی از این عرصه، فضای سبز است که به تأمین اکسیژن شهر کمک ‌می‌کند. شهرداری می‌تواند در تأمین فضای سبز به کمک ما بیاید و به نشاط بیشتر این دانشجویان کمک کند.

دیمه‌کار همچنین با بیان اینکه به اندازه نیاز استان خوابگاه و امکانات آموزشی نداریم، عنوان کرد: بدون کمک دستگاه‌های استان نخواهیم توانست نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش را تأمین کنیم. بنابراین از لحاظ فضا و نیروی انسانی نیازمند کمک آموزش و پرورش و سایر بخش‌ها هستیم.

ادامه دارد...

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha