• سه‌شنبه / ۶ تیر ۱۴۰۲ / ۱۵:۲۰
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1402040603723
  • خبرنگار : 50455

معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان:

در دوره جدید شاهد رویکرد تحولی و جهشی در عملکرد بنیاد ملی نخبگان هستیم

در دوره جدید شاهد رویکرد تحولی و جهشی در عملکرد بنیاد ملی نخبگان هستیم

ایسنا/قم معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه فرصت خوبی در اختیار مدیران برای تقویت خدمت‌گذاری به جامعه نخبگانی قرار گرفته است، یادآور شد: این انتظار وجود دارد که تحولگرایی در استان‌ها نیز دنبال شود و این تاکید وجود دارد که در دوره جدید شاهد رویکرد تحولی و جهشی در عملکرد بنیاد نخبگان باشیم.

میثم شهبازی امروز ۶ تیرماه در مراسم تکریم و معارفه رئیس بنیاد نخبگان استان قم که با حضور معاون سیاسی، امنیتی استانداری قم و مسئولین دانشگاهی و استانی برگزار شد، عنوان کرد: استان قم به دلیل مرکزیت علم و فضل و وجود بارگاه مضجع فاطمه معصومه (س) و همچنین ظرفیت‌های تولیدی و صنعتی و به تبع فرصت‌های اشتغال و کسب و کار در همه ابعاد مورد توجه ویژه قرار می گیرد.

معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان، تحول گرایی را اولین محور در رویکرد بنیاد ملی نخبگان دانست و گفت: بنیاد نخبگان طی دو سال گذشته در ابعاد مختلف رویکرد تحولی را در پیش گرفته است؛ به طور مشخص با حمایت هایی که از طرف مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی و سایر نهادهای مرتبط صورت گرفته، منابعی که برای حمایت از جامعه نخبگانی در اختیار بنیاد قرار گرفته است بیش از ۴ برابر شده است.

وی ادامه داد: بنیادملی نخبگان به لحاظ ساختاری در حال انسجام بخشی و تثبیت و توسعه ساختار خود در سطح ستاد و استان‌ها است.

شهبازی افزود: بخش بزرگی از طرح هایی که در بنیاد ملی نخبگان در حال اجرا است، برنامه‌هایی است که در دوسال اخیر طراحی و تصویب شده است؛ در دو سال گذشته توانستیم ظرفیت های قانونی جدیدی را ایجاد و در خدمت ماموریت های بنیاد قرار دهیم.

وی شناسایی و جذب سرمایه انسانی مستعد و برتر که منجر به طرح جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی شد و همچنین آیین نامه حمایت از نخبگان غیر ایرانی، شیوه نامه جذب و نگهداشت نیروی انسانی، شیوه نامه نگهداشت نیروی نخبه را بخشی از این ظرفیت های قانونی دانست.

شهبازی با بیان اینکه فرصت خوبی در اختیار مدیران بنیاد برای تقویت خدمتگزاری به جامعه نخبگانی قرار گرفته است، یادآور شد: این انتظار وجود دارد که تحولگرایی در استان‌ها نیز دنبال شود و این تاکید وجود دارد که در دوره جدید شاهد رویکرد تحولی و جهشی در عملکرد بنیاد نخبگان باشیم.

وی اثرگذاری خدمات بنیاد را مورد توجه قرار داد و گفت: بسیاری از حمایت های بنیاد رویکرد یک طرفه دارد اما در دوره جدید تاکید داریم که تمام خدمات و تسهیلات حمایتی بنیاد باید منجر به اثرگذاری شود و در واقع نخبگانی که از این خدمات استفاده می کنند متقابلا خدمتی به کشور ارائه کنند و تعهدی را بر دوش بگیرند.

شهبازی اضافه کرد: رویکرد اثرگذاری در تمام طراح هایی که اخیرا در بنیاد نخبگان به تصویب و به اجرا درآمده جاری است و طرح جذب نخبگان در دستگاه های دولتی و بورسیه های صنعتی مصادیقی از رویکرد اثرگذاری هستند.

وی تصریح کرد: قطعا نباید رابطه بنیاد ملی نخبگان با مستعدین و نخبگان یک رابطه یک طرفه، امدادی و حمایتی باشد.

شهبازی امیدآفرینی را از دیگر رویکردهای بنیاد ملی نخبگان معرفی کرد و گفت: خدمت و جهاد امروز ما برای کشور، جهاد امید آفرینی است؛ همه ما مطلع هستیم که دشمنان در ایجاد یأس و دلسردی در بین جوانان و نخبگان تمرکز دارند در مقابل این وظیفه ما است که برای جوانان و نخبگان انگیزه و امید ایجاد کنیم.

وی تاکید کرد: اگر مسئولین بخواهند در تاریخ کشور اثرگذار باشند و نقطه عطفی را رقم بزنند باید امروز در ایجاد انگیزه و امید در نسل جوانان به ویژه نخبگان کار کنند؛ لذا این ماموریت امیدآفرینی بنیاد نخبگان نیاز به تلاش فعالانه و شناسایی و ایجاد ارتباط با نیروهای مستعد و نخبه در سطح استان‌ها دارد.

وی شناسایی فعال را از دیگر رویکردهای بنیاد ملی نخبگان عنوان کرد و افزود: در گذشته و در همین دوره جاری بیشتر روش های شناسایی بنیاد غیر فعال بوده است به این صورت که افراد داوطلبانه در سامانه ثبت نام می‌کنند و در مرحله بعد مورد تایید و حمایت قرار می‌گیرند اما در جهت گیری جدید ضمن حفظ این شیوه تلاش می‌کنیم که فعالانه به سمت نخبگان و سرآمدانی برویم که به دلایل مختلف آگاهی، تمایل و انگیزه‌ای برای ارتباط با بنیاد ندارند.

معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان، تاکید کرد: در سال ۱۴۰۲ علاوه بر حوزه های علمی و فناوری، حوزه های ادبی، قرآنی، فرهنگی، به دایره نخبگی بنیاد اضافه شده و امسال متعهد هستیم ۵۰ نفر سرآمد فرهنگی، ادبی و قرآنی را شناسایی و در دایره نخبگان مورد تایید و حمایت بنیاد قرار دهیم.

مقام معظم رهبری نماد ارزش‌گذاری بر نخبگان هستند

در ادامه این مراسم احمد حاجی زاده معاون سیاسی، امنیتی استانداری قم، امید آفرینی را در جامعه بسیار با اهمیت دانست و گفت: مقام معظم رهبری همواره تاکید دارند که مدیران و مسئولین سیره شهدا و فرماندهان جنگ هشت سال دفاع مقدس را سرلوحه کار خود قرار دهند.

حاجی زاده با بیان اینکه سیره شهدا و سردار حاج قاسم سلیمانی باید ملاک تاسی ما مدیران قرار بگیرد، تصریح کرد:‌ مقام معظم رهبری نماد اهمیت دادن و ارزش گذاری بر نخبگان در عمل هستند لذا باید آنچه مقام معظم رهبری در زمینه تقویت نخبگان از ما مطالبه می‌کنند را محقق کنیم.

آینده کشور در گرو اجرای درست طرح شهاب است

همچنین دکتر محمد حسین ظریفیان رئیس سابق بنیاد نخبگان استان قم در ادامه این مراسم به ارائه گزارشی از اقدامات بنیاد در طول دوره خدمت خود پرداخت و گفت: طرح شهاب و طرح شهید احمدی روشن در سال‌های اخیر مورد توجه جدی بوده و می‌توان گفت آینده کشور در گرو اجرای درست طرح‌ شهاب است و لذا این طرح‌ها در استان قم دارای ظرفیت‌های قابل اعتنایی هستند.

ظریفیان در ادامه یادآور شد: طرح های فرهنگی همچون ایران گشت، اردوهای جهادی، دیدار با خانواده شهدا و ایثارگران؛ برنامه های معرفتی و آموزشی، نشست های اجتماعات نخبگانی، ارتباط با دیگر دستگاه‌های استانی، نکوداشت از نخبگان، تجلیل از نفرات برتر کنکور سراسری، توجه به ارتباط نخبگان حوزه و دانشگاه در راس برنامه های بنیاد نخبگان قرار داشته است.

وی در پایان بیان کرد: بنیاد نخبگان استان قم با تلاش مسئولین همواره درخشیده است و امیدواریم در دوره جدید با اهتمام و تلاش بیشتر شاهد درخشش بیشتر بنیاد نخبگان استان قم در سطح کشور باشیم.

افزایش دایره شمول نخبگانی استان را مدنظر داریم

دکتر سید سعیدرضا منتظری در ادامه با بیان اینکه وضعیت بنیاد نخبگان استان قم جایگاه خوبی دارد و زحمات زیادی برای آن کشیده شده است، گفت: امیدواریم کارها را بر اساس برنامه با قدرت پیش ببریم.

وی تعهد در اجرای دقیق و به موقع آیین نامه‌ها و برنامه‌های بنیاد نخبگان را با هدف بهبود عملکرد مورد توجه قرار داد و گفت: اشتغال و کارآفرینی نخبگان یکی از محورهای مهم در برنامه‌های ما است و طرح های خوبی همچون جذب نخبگان در دستگاهای اجرایی، جذب نخبگان در هیات علمی در این زمینه اجرا شده است.

منتظری ادامه داد: در خصوص بورسیه صنعتی نخبگان توانستیم آمار خوبی را در جذب داشتیم و این روند را با هدف اشتغال زایی و کارآفرینی دنبال خواهیم کرد.

وی افزود: با توجه به برنامه ششم توسعه ماده ۶۴، سعی کردیم با ارتباط با دستگاه‌های مختلف بودجه هایی را برای اجرای طرح‌های بنیاد جذب کنیم.

منتظری یکی از برنامه‌های مهم را افزایش دایره شمول نخبگانی دانست و گفت: درصدد افزایش دایره شمول نخبگان در استان هستیم چرا که بسیاری از مشکلات و نقاط ضعف در استان به این دلیل است که با برنامه‌ها و طرح ها و حمایت هایی که بنیاد می تواند در اختیار نخبگان قرار دهد آشنا نیستند.

وی تاکید کرد: سعی داریم در قم با توجه به وجود دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های مختلف استفاده از ظرفیت علوم انسانی را افزایش دهیم.

منتظری مردمی سازی ظرفیت نخبگان را از دیگر برنامه ها عنوان کرد و افزود: مردم باید با خلاقیت و طرح های نخبگان آشنا شوند که قطعا به شکوفایی این خلاقیت‌ها و طرح‌ها منجر خواهد شد.

وی ادامه داد: مسکن نخبگان را به صورت جدی دنبال خواهیم کرد و در این راستا جلساتی را با اداره مسکن و شهرسازی داشتیم.

رئیس بنیاد نخبگان استان قم، اظهار کرد: تشکیل هیات‌های اندیشه ورز با هدف احصا و حل مشکلات استان از دیگر اقدامات ما است و تفاهم نامه‌هایی را در این راستا با دانشگاه ها خواهیم داشت.

منتظری با اشاره به اینکه این توقع از استان قم وجود دارد که مسائل فرهنگی و عقیدتی نخبگان را دنبال کنیم، بیان کرد: ایجاد خانه خلاقیت، رصد و رشد نخبگان در حوزه‌های مختلف، استفاده از ظرفیت انجمن خیرین نخبه پرور در راستای شناسایی و رشد نخبگان از دیگر برنامه‌های بنیاد نخبگان است.

گفتنی است، در پایان این مراسم، از خدمات گرانقدر دکتر محمد حسین ظریفیان تقدیر و دکتر سید سعیدرضا منتظری به عنوان رئیس جدید بنیاد نخبگان استان قم معرفی شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha