• چهارشنبه / ۷ تیر ۱۴۰۲ / ۱۰:۰۰
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1402040704133
  • خبرنگار : 50060

یک استاد دانشگاه:

انسان با دعای عرفه یک شبه به سعادت نمی‌رسد/پیوسته مؤمنانه‌ زندگی کنیم

انسان با دعای عرفه یک شبه به سعادت نمی‌رسد/پیوسته مؤمنانه‌ زندگی کنیم

ایسنا/قزوین استادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) گفت: بهره‌مندی از دعای عرفه به اعمال ما در طول زندگی و در زمان‌ها و مکان‌های مختلف بستگی دارد، کسی‌که در سایر ایام آزادانه و بی‌هدف کارهای ناشایست دارد و روز عرفه با دعا و استغاثه می‌خواهد یک روزه به اصل پاک خود بازگردد در اشتباه است و به مقصدش نخواهد رسید.

داود معماری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در دین اسلام و سایر ادیان برای تشویق بیشتر مردم به تهذیب‌ نفس، برخی زمان‌ها و مکان‌ها فضیلت داده شده، از بُعد مکانی مسجدجامع از سایر مساجد افضل است و عبادت در آن از ثواب بیشتری برخوردار است و از بُعد زمان، شب‌ قدر و نیمه‌ شعبان از اوقات پرفضیلت محسوب می‌شوند و روز ۹ ذی‌الحجه روز عرفه، از روزهای شاخصی است که بر سایر روزها برتری داده شده و عبادت و راز و نیاز در آن بسیار سفارش شده است.

وی در ادامه بیان کرد: بر حجاج واجب است که از اذان ظهر تا مغرب در صحرای عرفات وقوف با تفکر داشته باشند و با توجه به انجام دعا، راز و نیاز و خواندن دعای روز عرفه امام‌ حسین(ع) بر تهذیب‌ نفس خود بپردازند.

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه عرفه نماد خودشناسی است، خاطرنشان کرد: ادعیه بسیاری با این مضامین در روز عرفه از حضرت رسول(ص) و امام‌ سجاد(ع) وجود دارد اما معروف‌ترین آن دعای امام‌حسین(ع) در این روز است که عالی‌ترین معارف دینی در دعای عرفه نهفته و خودشناسی، هستی‌شناسی و معرفت به ذات حق‌ تعالی را تشریح می‌کند.

وی گفت: در این دعای پرفیض معارف عالی دین همچون هستی‌شناسی و معرفت به ذات، صفات خداوند تبیین می‌شود. همچنین جایگاه انسان در برابر خداوند، معرفت به اولیای‌ الهی به عنوان الگوهای‌ برتر، عاقبت‌اندیشی برای آخرت و نحوه رفتار مردم با یکدیگر، به مؤمنین آموزش داده می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) با اشاره به آموزش مضامین خودشناسی، خداشناسی و دیگرشناسی در دعای عرفه تصریح کرد: خودشناسی یعنی ارتباط با خودِ واقعی و دفع انسان دروغین و فاسدی است که در اثر شرایط ایجاد شده است. خودِ واقعی که روح‌ الهی در آن دمیده و برای رسیدن به قرب‌ الهی آفریده شده تا ارتباط انسان با سرچشمه هستی را حفظ کند.

وی خاطرنشان کرد: بهره‌مندی از دعای عرفه به اعمال ما در طول زندگی و در زمان‌ها و مکان‌های مختلف بستگی دارد، کسی‌که در سایر ایام آزادانه و بی‌هدف کارهای ناشایست دارد و روز عرفه با دعا و استغاثه می‌خواهد یک روزه به اصل پاک خود بازگردد در اشتباه است و به مقصدش نخواهد رسید.

معماری در پایان گفت: برای درک روز عرفه باید زندگی پیوسته مؤمنانه‌ای را پیشه کنیم. گناهان و سرکشی‌های یک سال را با دعای‌ عرفه یا سینه‌زدن و خدمت‌کردن در دستگاه امام‌ حسین(ع) نمی‌توان پاک کرد و یک شبه به سعادت رسید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha