• چهارشنبه / ۷ تیر ۱۴۰۲ / ۱۲:۴۶
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1402040704373
  • خبرنگار : 50182

همه چیز درباره آموزش موسیقی به کودکان

همه چیز درباره آموزش موسیقی به کودکان

ایسنا/کرمانشاه موسیقی در حال حاضر شاخه‌های گسترده‌ای پیدا کرده که یکی از شاخه‌های مهم آن موسیقی کودک است. موسیقی کودک از آن جهت متمایز شده که با توجه به روحیه لطیف کودکان، موسیقی مناسب به آنها آموزش داده شود.

برای آموزش موسیقی به کودکان ضرورت دارد که این کار بصورت اصولی انجام گیرد تا این میان آسیبی متوجه کودکان نشود. یکی از نکات مهم در آموزش موسیقی به کودک، فهم استعداد و علاقه آنها در این زمینه است و اینکه باید از سن خاصی آموزش موسیقی به آنها شروع شود.

برای اطلاع از چگونگی آموزش موسیقی به کودکان به گفت‌وگو با عارف روستایی رهبر ارکستر بزرگ کودکان و نوجوانان شهر کرمانشاه و یکی از مدرسان آموزش موسیقی کودک نشستیم.

روستایی سن شروع موسیقی برای کودکان را ۴.۵ سالگی می‌داند و می گوید: موسیقی باید زمانی به کودک آموزش داده شود که کودک قادر به تشخیص و تفکیک رنگ‌ها از یکدیگر باشد.

او می‌گوید: سازهای موسیقی کودک از جمله "بلز" رنگ‌های مختلفی دارند که کودک باید آنها را از هم تشخیص دهد.

روستایی علاقه را رکن اصلی آموزش موسیقی برای کودکان می‌داند و می‌گوید: برخی بچه‌ها به موسیقی علاقه ندارند و نباید اصراری بر آموزش آنها داشت، بنابراین بسیار مهم است که خود کودک به انجام این کار علاقه نشان دهد.

او ادامه می دهد: در کنار علاقه، باید استعداد کودکان هم در این زمینه لحاظ شود و برای فهم این استعداد سه نکته مهم وجود دارد که یکی فیزیک دست‌ها و شکل انگشتان است و دیگری تمرکز کودکان و در نهایت موفقیت آنها در انجام تست‌های موسیقیایی با محوریت ریتم است.

روستایی ادامه داد: معتقدم جدای از این سه نکته مهم، یکی از راه‌های فهم استعداد کودک در حوزه موسیقی این است که کودک در فضای موسیقی حاضر شده و مدتی با سازها تمرین کند و در آن صورت استعداد واقعی او در زمینه موسیقی مشخص می‌شود.

روستایی با بیان اینکه سازهای کودک از سازهای بزرگسالان جداست، ادامه می دهد: وقتی کودک وارد حوزه آموزش موسیقی می شود، سازهایی مانند پیانو، ویولون، گیتار و ... به او آموزش داده نمی شود. سازهای کودکان متفاوت است و از نمونه های آن می‌توان به "بلز"، "طبلک"، "فلوت" و "ملودیکا" اشاره کرد.

روستایی در خصوص ترتیب یادگیری سازها برای کودکان، فلوت را ساز آخر دوره آموزش موسیقی کودکان می‌داند و می‌گوید: کودکان بر حسب علاقه‌ای که دارند می‌توانند آموزش در یکی از سازها را به‌جز فلوت که ساز آخر دوره آموزشی محسوب می‌شود، شروع کنند.

او در ادامه به تاثیرات موسیقی بر روی کودکان اشاره می‌کند و می‌گوید: موسیقی هم علم است و هم هنر، علم از آن جهت که اصول ریاضی و فیزیک در آن به کار می‌رود و هنر هم به جهت زیبایی شناسی و عرفانی است که دارد. موسیقی می‌تواند روحیه بچه ها را خوب کرده و در فعال‌سازی نیمکره‌های مغز آنها نقش موثری داشته باشد، علاوه بر این تداوم آموزش موسیقی موجب بروز خلاقیت کودکان می شود. در مجموع موسیقی یک کار مفید و سازنده است، به شرط آنکه اصولی آموزش داده شود و از محتوای خوبی هم برخوردار باشد.

این مدرس موسیقی به برخی مشکلات در حوزه آموزش موسیقی کودکان هم اشاره و تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر بسیاری افراد که مدتی ساز کودک می‌زنند خود را مدرس موسیقی کودکان معرفی کرده و وارد این حوزه می‌شوند، درحالیکه حوزه موسیقی کودکان کاملا تخصصی است، چرا که شیوه‌های انتقال مفاهیم موسیقی به کودکان راه و روش خاص خود را دارد. از طرفی محتوای موسیقی هم که به کودکان آموزش داده می‌شود، باید کودکانه و متناسب با سن آنها باشد تا بچه‌ها در کنار آموزش موسیقی بتوانند محتواهای سازنده و آموزشی را هم فراگیرند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha