• شنبه / ۱۰ تیر ۱۴۰۲ / ۱۲:۵۰
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1402041005784
  • منبع : نمایندگی اردبیل

نویسنده کتاب فولکلور کودکان آذربایجان:

آینده خوب بدون توجه به میراث معنوی و کودکان ساخته نمی‌شود

آینده خوب بدون توجه به میراث معنوی و کودکان ساخته نمی‌شود

ایسنا/اردبیل نویسنده کتاب فولکلور کودکان آذربایجان گفت: فولکلور، یکی از شاخص ­های فرهنگی هر ملت است که با مراجعه به آن روانشناسی اجتماعی ملت ­ها را می تـوان مورد کنکاش قرار داد.

زعفر احدزاده، نویسنده کتاب فولکلور کودکان آذربایجان در گفت‌وگو با ایسنا در ارتباط با اهمیت دهی به مقوله میراث معنوی اظهار کرد: فولکلور، یکی از شاخص ­های فرهنگی هر ملت است که با مراجعه به آن روانشناسی اجتماعی ملت­ها را ی توان مـورد کنکاش قرار داد. بررسی و تعمق در فولکلور، به نوعی مطالعه کل فرهنگ است چرا که اساساً شاخه ­های مختلف فرهنگ، ریشه در فولکلور دارد و به جرات می­توان گفت که ماناترین و ناب ترین آفرینش های ادبی و هنری بشر از ژانرهای مختلف فولکلور الهام گرفته است.

احدزاده ادامه داد: امروزه شکافی بین فرهنگ غنی گذشته ­های نه چندان دور و نسل حاضر اتفاق افتاده، فولکلور از الزامات مهم برای نسل امروز و آیندگان است که نیاز به بازتعریف آن بیش از پیش احساس می­شود و با توجه به پیشینه کهن و درخشان تاریخی، زندگی اقوام و طوایف مختلف در کنار هم و شرایط متغیّر آب و هوایی، باعث شده است که کشور ما دارای گنجینه بسیار غنی و سرشار از آداب و رسوم، لهجه ها، پوشش ها، قصه ها، افسانه ها، بازی ها و... باشد و به همین دلیل، دامنه فولکلور در ایران، بسیار وسیع و در آذربایجان متنوّع است.

وی هدف از تدوین این کتاب را اینگونه بیان نمود: میراث و داشته های فرهنگی از نوع فولکلور همراه با تغییرات مداوم در شکل زندگی اجتماعی و ظهور پدیده های نوین در حال فراموشی و حتی نابودی ناشی از عدم کاربردشان قرار دارند، ثبت و انتقال قسمتی از این میراث در قالب کتاب فولکلور کودکان مساله ای بود که به دنبال کتاب قبلی با عنوان فولکلور آذربایجان تدوین و به نتیجه رسید.

مدیر انتشارات نیکان امروز در ادامه تصریح کرد: مطالعه فولکلور، بررسی جنبه­ های مختلف زندگی عامّه است، پس فولکلور در جوامعی وجود دارد که افراد آن جامعه، دارای دو نوع پرورش عوام (مردم کوچه و بازار) و خواص (نخبگان) باشند؛ زیرا در جامعه ­ای که تمام اعضای آن را افراد تحصیل کرده تشکیل داده باشند، فولکلور وجود نخواهد داشت و به استناد همین گفته ها فولکلور یا ادبیات عامیانه را می‌توان مجموعه‌ای شامل افسانه‌ها، داستان‌ها، موسیقی، رقص، تاریخ شفاهی، ضرب‌المثل‌ها، هزلیات، باورهای عامه و رسوم دانست.

نویسنده پیشکسوت اردبیلی با اشاره به اینکه قسمت عمده فولکلور از جمله لالایی ها، قصه ها، شمارش ها و... متوجه نسل کودکان است، گفت: مخاطب قسمت اعظمی از فولکلورکودکان هستند و از میان ژانرهای مختلف فولکلور کودکان، قصه گویی قدیمی ­ترین شکل ادبیات عامیانه است تا قبل از پیدایش صنعت چاپ و ترویج خواندن و نوشتن، پدیده­ای همه ­گیر بود و به عنوان مهمترین بخش از ادبیات کلاسیک، ابزاری تربیتی و آموزشی برای پر کردن اوقات فراغت، انتقال اندرزها و توسعه خردورزی است و شاید هیچ قومی در جهان نباشد کـه در آن مادران بـرای فرزندان خود لالایی نخوانند و طی آن برای نوزادان خود آرزوی بهروزی و کامیابی نکـنند که پایان بخش لالایی مادران آذربایجانی قطرات اشکی است که بیانگر عشق و علاقه بی حدوحصر به فرزندانشان می باشد.

آینده خوب بدون توجه به میراث معنوی و کودکان ساخته نمی‌شود

مدیرکل سابق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل در انتهای این گفت وگو اظهار کرد: در این کتاب دنبال گردآوری و دسته ­بندی گونه­ های فولکلور کودکان آذربایجان در ۱۰ ژانر مختلف و در دو فصل مجزای مربوط به مباحث کلی و ژانرهای مربوطه مدنظر قرار گرفته تا گامی باشد در حفظ و نگهداشت میراث معنوی مربوط به کودکان آذربایجان در راستای تبیین و تشریح انواع آن از جمله؛ لالای ها، نوازش ها، متل ها، افسانه ها، شوخی ها، شمارش ها، تکرار جملات، ترانه ها، چیستان، پیله کردن و بازی ها با ۹۰ نمونه، که توسط انتشارات نیکان امروز و در صد صفحه و با همکاری جابر قنبری و نگار ظهری منتشر گردید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha