• شنبه / ۱۰ تیر ۱۴۰۲ / ۱۳:۱۵
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1402041005812
  • منبع : نمایندگی چهارمحال و بختیاری

علت بی‌رغبتی دانش آموزان به رشته های فنی و مهارتی در چهارمحال و بختیاری

علت بی‌رغبتی دانش آموزان به رشته های فنی و مهارتی در چهارمحال و بختیاری

ایسنا/چهارمحال و بختیاری رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت: چهارمحال و بختیاری به علت صنعتی نبودن زمینه بکارگیری تعدادی از رشته‌های فنی و مهارتی را ندارد، به همین دلیل دانش آموزان با استعدادی وجود دارند که علاقه‌مند به رشته‌های فنی و مهندسی، فنی و حرفه ای و کاردانش هستند اما به علت صنعتی نبود استان و نبود بازار کار رغبتی به این چنین رشته‌هایی پیدا نمی‌کنند.

 چهارمحال و بختیاری به علت صنعتی نبودن زمینه بکارگیری تعدادی از رشته‌های فنی و مهارتی را ندارد به همین دلیل دانش آموزان با استعدادی وجود دارند که علاقه‌مند به رشته‌های فنی و مهندسی، فنی و حرفه ای و کاردانش هستند اما به علت صنعتی نبود استان و نبود بازار کار رغبتی به این چنین رشته‌هایی پیدا نمی‌کنند.

احمد ‌طاهری‌فر در گفت‌و گو با ایسنا در خصوص هدایت تحصیلی دانش‌آموزان، اظهار کرد: محدود بودن فرصت‌های شغلی کشور و اصرارخانواده‌ها به یک رشته خاص و تجمع دانش‌آموزان مستعد در آن رشته نیز یکی از مهم‌ترین چالش‌های هدایت تحصیلی است که می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری برای دانش آموزان و سرخوردگی آن‌ها ایجاد کند.

طاهری‌فر تاکید کرد: هدایت تحصیلی فرایند ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به دانش آموزان است تا ضمن آشنایی با استعدادها، علاقه‌ها، توانایی‌ها و ویژگی‌های شخصیتی خویش، رشته‌های تحصیلی، حرفه‌ها و مشاغل مورد نیاز جامعه را بشناسند و بر اساس آن آگاهانه و آزادانه شاخه و رشته تحصیلی مناسب خود را انتخاب کنند

وی در ادامه افزود: تمامی رشته‎‌های تحصیلی در جامعه  مورد نیاز هستند ولی متأسفانه امروزه اکثر دانش آموزان با استعداد و توانمند به رشته‌ علوم‌ تجربی گرایش پیدا می‌کنند و باید توجه داشت همه دانش آموزان توان رقابت در این رشته را ندارند و دچار سرخوردگی و افسردگی می‌شوند.

 رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش استان بیان کرد: در ‌دوره ابتدایی برنامه منسجم و یکپارچه‌ای برای شناسایی استعدادها و ویژگی‌های دانش‌آموزان وجود ندارد، این در حالی است که برای رسیدن به اهداف هدایت تحصیلی و کشف و هدایت صحیح استعدادها و علاقه‌های دانش‌آموزان، باید از همان بدو ورود آن‌ها به مدرسه اقدام کرد.

طاهری‌فر اظهار کرد: در صورتی که تضادی بین دانش‌آموز و والدین در خصوص انتخاب رشته تحصیلی باشد دیدار صاحبان مشاغل و کسب تجربه‌های شغلی می‌تواند در تصمیم‎‌گیری‌ها کمک شایانی کند.

وی  افزود: با وجود  آموزش‌های آموزش پرورش، دانش‌آموزان با چالش انتخاب رشته درگیر هستند زیرا ممکن است برخی دانش‌آموزان دقت کافی نداشته باشند و تعدادی از اولیا در جلسات آموزشی شرکت نکنند و بحث دیگر توزیع دیرهنگام فرم‌های هدایت تحصیلی به دانش آموزان از چالش های هدایت تحصیلی است.

طاهری‌فر با بیان اینکه آموزش و پرورش بستر قانونی را برای توزیع متوازن رشته‌ها فراهم کرده است به طوری که ۵۰ درصد دانش آموزان به سمت رشته‌های فنی و مهارتی  هدایت شوند، یاد آور شد: تجهیز هنرستان‌های فنی و کاردانش به امکانات به‌روز و برنامه‌ریزی برای فراهم کردن بستر اشتغال برای فارغ‌التحصیلان هنرستان‌ها می‌تواند دانش‌آموزان علاقه‌مند و با استعداد را به سمت این رشته‌ها هدایت کند.

وی تاکید کرد: چهارمحال و بختیاری به علت صنعتی نبودن زمینه بکارگیری تعدادی از رشته‌های فنی و مهارتی را ندارد به همین دلیل دانش آموزان با استعدادی وجود دارند که علاقه‌مند به رشته‌های فنی و مهندسی، فنی و حرفه ای و کاردانش هستند اما به علت صنعتی نبود استان و نبود بازار کار رغبتی به این چنین رشته‌هایی پیدا نمی‌کنند.

طاهری‌فر در پایان خاطرنشان کرد: تعدادی از دانش‌آموزان تا آخرین لحظات قبل از انتخاب رشته دبیرستان نمی‌توانند درست تصمیم بگیرند و در نهایت وارد رشته‌ای می‌شوند که علاقه‌ای به آن ندارند و احساس شکست می‌کنند، عده‌ای دیگر از دانش‌آموزان هم با تصور خاصی وارد یک رشته می‌شوند و بعدا می‌بینند حال ‌و هوای رشته‌ای که انتخاب کرده‌اند با علایقه شان سازگار نیست که در این صورت چنین دانش آموزانی می‌توانند با مراجعه به مشاور مدرسه تغییر رشته بدهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha