• شنبه / ۱۰ تیر ۱۴۰۲ / ۱۴:۰۶
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1402041005868
  • خبرنگار : 50130

رئیس پارک علم و فناوری استان:

تأمین زمین مهم ترین دغدغه پارک علم و فناوری کردستان برای توسعه است

تأمین زمین مهم ترین دغدغه پارک علم و فناوری کردستان برای توسعه است

ایسنا/کردستان به گفته رئیس پارک علم و فناوری استان کردستان، تأمین زمین برای اجرای مصوبات پارک علم و فناوری در استان، از مهمترین دغدغه‌های این شرکت برای توسعه‌ دانش بنیان است.

دکتر بابک سوری، امروز شنبه در جلسه توسعه اقتصاد دانش بنیان استان کردستان، محورهای اصلی ساز و کار ابلاغی برای اجرا و تحقق تولید دانش بنیان و اشتغال آفرینی را ایجاد توسعه اقتصاد دانش بنیان، تدوین برنامه پیشرفت اقتصادی استان بر مبنای دانش و تعیین تعدادی معدود مأموریت برای اجرای دستورات دانش بنیان در استان ذکر و اظهار کرد: محورهای اصلی قانون جهش تولید دانش بنیان شامل ۲۰ محور است که تقویت مالی و اعتبار بخشی، ایجاد تکمیل و زیرساخت پارک های علم و فناوری، تبدیل ایده به ثروت، آسان سازی ورود حقوقی و حقیقی افراد به تولید دانش بنیان، الزام و ترغیب نهادهای غیر دولتی به استفاده از محصولات تولید دانش بنیان، مساعدت های قانونی به اشخاص مرتبط با علم و فناوری، مولدسازی منابع استان در جهت تقویت فعالیت های نوآورانه و تاکید بر توسعه تجاری سازی فناوری های راهبردی است.

وی به ضرورت خرید محصولات تولیدی شرکت‌های دانش بنیان توسط دستگاه‌های اجرایی اشاره کرد و ادامه داد: با وجود گذشت بیش از یک سال از این قانون، هنوز برخی از دستگاه‌های اجرایی در کردستان این قانون را اجرا نمی‌کنند و انتظار داریم تمهیدات لازم در این خصوص انجام شود.

رئیس پارک علم و فناوری استان کردستان راهبردهای عملیاتی دانش بنیان استان کردستان در سال جاری در ۱۲ دستور کلان اجرا می شود؛ توسعه زیرساخت‌های فیزیکی، حمایت مالی، راهبرد اقتصادی و غیره از جمله این راهکارهاست.

وی زیرساخت‌های فیزیکی پارک علم و فناوری استان در سال گذشته را یک هزار و ۸۲۲ مترمربع اعلام و عنوان کرد: در راستای عملیاتی کردن راهبرد توسعه امید است ،زیرساخت های فیزیکی و اراضی شرکت های دانش بنیان در استان تا پایان سال جاری به ۱۴ هزار متر مربع افزایش یابد.

سوری، فضاهای کالبدی ایجاد شده را تا پایان سال گذشته ۶ هزار و ۸۰۰ مترمربع اعلام کرد و افزود: براساس هدف‌گذاری انجام گرفته این مهم به ۱۳ هزار و ۶۹۵ مترمربع ارتقا پیدا می‌کند.

وی در ادامه به راهبرد پذیرش و استقرار واحدهای فناور و دانش‌بینان اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۱۵۱ واحد فناوری و دانش بنیان در استان فعال بود که برنامه‌ریزی ما رسیدن این تعداد به ۲۰۰ واحد تا پایان امسال است که در ۴ ماهه امسال ۲۵ واحد آن عملیاتی شده است.

رئیس پارک علم و فناوری استان کردستان، از برنامه ریزی برای افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک از ۳۹ پارک در سال گذشته به ۵۰ شرکت تا پایان امسال خبر داد و افزود: تعداد شرکت‌های دانش بنیان در استان تا پایان سال گذشته ۵۴ شرکت بود که این تعداد تا پایان امسال به ۷۰ شرکت می‌رسد.

وی با تاکید بر ضرورت افزایش دو برابری زیربناهای کالبدی عنوان کرد: افزایش شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک و سطح استان از جمله اقدامات و راهبردهای پذیرش دانش بنیان در استان است.

سوری، در ادامه عدم آشنایی مدیران و مسئولان استان کردستان با مأموریت های پارک علم و فناوری را یکی دیگر از مشکلات استان ذکر کرد و افزود: توصیه می شود که از هر دستگاه یک کارشناس در این حوزه برای آموزش به پارک علم و فناوری معرفی شود.

وی، برگزاری استارت آپ های نوآورانه را در پارک های علم و فناوری ضروری دانست و گفت: پارک باید به عنوان مرجع دستگاه های اجرایی برای استفاده از محصولات دانش بنیان معرفی شود.

رئیس پارک علم و فناوری استان کردستان، با انتقاد از نحوه پرداخت تسهیلات به شرکت های دانش بنیان از سوی بانک ها عنوان کرد: ارزیابی اقتصادی طرح های واحدهای فناور تحت پوشش پارک بر اساس الگوی بانک ها صورت می گیرد، که این امر اشتباه است.

وی، تدوین اولویت های پرداخت تسهیلات به شرکت های دانش بنیان و فناور، بیمه کارکنان واحدهای فناور، مشکلات مربوط به قوانین و مقررات گمرکی را از دیگر مشکلات نرم افزاری پارک علم و فناوری استان کردستان عنوان کرد.

سوری، با اشاره به تأخیر در تخصیص مصوبات سفر رئیس جمهور به استان خاطرنشان کرد: از محل مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان تاکنون هیچ مبلغی به پارک علم و فناوری استان اختصاص پیدا نکرده است، در این راستا درخواست می شود که اقدامی سریع صورت گیرد.

به گفته وی، تامین زمین برای مصوبات پارک علم و فناوری در استان، از مهمترین دغدغه‌های این شرکت برای توسعه‌ است.

ریحانی فر، نماینده شرکت های دانش بنیان حوزه کسب و کار در ادامه این جلسه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در حوزه کسب و کار درد دارد، گفت: دستگاه های اجرایی باید به یک ادبیات مشترک و واحد در حوزه اجرای دانش بنیان در استان برسند.

وی افزود: کردستان تنها استانی است که در پیش پا افتاده ترین مسائل، دست انداز شرکت‌های دانش‌بنیان شده و این نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد.

به گفته ریحانی فر، ایجاد جایگاه شرکت‌های دانش‌بنیان و استاندارد برای واحدهای استان نیاز به حمایت دارد و استفاده از محصولات شرکت های دانش بنیان در استان باید حمایت شود.

زارعی، مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در ادامه این جلسه گفت: فضای کنونی دانش بنیان استان نیازمند راهکارهای سریعتری برای توسعه است.

به گفته وی، متأسفانه ما تاکنون، به دلیل کمبود فضای فیزیکی نتوانسته ایم یک سوله دانش بنیان در استان داشته باشیم.

وی ادامه داد: زیرساخت های واحدهای فناور، باید افزایش یابد و برای تحقق این امر باید صندوق حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تقویت شود.

قانع محمد نژاد دیگر نماینده شرکت های دانش بنیان و فناور در کردستان با انتقاد از نحوه پرداخت تسهیلات به شرکت های دانش بنیان عنوان کرد: ورود به کسب و کار و راه اندازی شرکت‌های فناور براساس پرداخت تسهیلات در استان کردستان به یک رؤیا تبدیل شده است.

ایجاد صندوق ضمانت نامه، معرفی محصولات شرکت های دانش بنیان در استان توسط صدا و سیما یا برپایی نمایشگاه، از دیگر پیشنهادات محمد نژاد برای توسعه دانش بنیان در استان بود.

وی تقویت روابط بین اقلیم کردستان و استان کردستان را برای توسعه اقتصاد دانش بنیان در استان ضروری و قابل پیگیری از سوی مسئولان دانست.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha