• شنبه / ۱۰ تیر ۱۴۰۲ / ۱۵:۳۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402041005969
  • خبرنگار : 50107

مدیر کل پزشکی قانونی استان تشریح کرد

آمار پزشکی قانونی در خراسان رضوی چه تغییراتی داشته است؟

آمار پزشکی قانونی در خراسان رضوی چه تغییراتی داشته است؟

ایسنا/خراسان رضوی مدیر کل پزشکی قانونی خراسان رضوی با اشاره به اینکه آمار نزاع در سال گذشته ۵۶ هزار و ۹۶۵ مورد بوده که نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۴.۱ درصدی داشته است، گفت: همچنین در سال گذشته کودک‌آزاری ۱۹ درصد رشد و همسرآزاری ۰.۴ درصد کاهش داشته است. 

سید آریا حجازی امروز ۱۰ تیر ماه، در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل اداره کل پزشکی قانونی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: پزشکی قانونی جزو ۵ سازمانی است که زیر نظر قوه قضاییه قرار دارد و رئیس آن توسط رئیس قوه قضاییه انتخاب می‌شود. ما در مشهد یک اداره کل و ۱۹ مرکز پزشکی قانونی در سطح شهرستان‌ها داریم. دو مرکز معایناتی و یک مرکز آزمایشگاهی نیز در مشهد وجود دارد.

وی با بیان اینکه اداره کل پزشکی قانونی در چهار بخش کارشناسی و شهرستان‌ها در دو بخش فعالیت می‌کنند، عنوان کرد: شهرستان‌ها در دو بخش معاینات و تشریح و اداره کل علاوه بر این دو بخش، در حوزه معاینات اختصاصی کامل فعالیت دارند و آزمایشگاه و کمیسیون‌ها نیز مستقر هستند. معاینات شامل معاینه مصدومان نزاع و تصادف و معاینه اختصاصی شامل روانپزشکی است، علاوه بر این معاینات دوشیزگی، ناباروری و تحول کیفر حبس نیز انجام می‌شود.

حجازی افزود: در حوزه تشریح ۱۹ علت فوت به پزشکی قانونی ارجاع و علت فوت تعیین می‌شود که پروسه پیچیده‌ای است. ۹۵ درصد علت فوت در معاینات اولیه تعیین می‌شود و در بقیه ممکن است نیاز به جلسه مشورتی باشد که پروسه‌ای طولانی بوده و ۳ ماه تا یک سال زمان می‌برد.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی ادامه داد: کمیسیون‌های پزشکی قانونی شامل فوت، قصور پزشکی و روان‌پزشکی است. تعیین صدمات پیچیده نیز در کمیسیون‌ها انجام می‌شود. ما آزمایشگاه سم‌شناسی، آسیب‌شناسی و سلولژی و ژنتیک داریم. جایگاه پزشکی قانونی در بحران‌ها تعیین علت فوت، تقدم و تاخیر فوت و شناسایی قربانی است.

وی در خصوص نقش پزشکی قانونی در طلاق گفت: وقتی زن و شوهری به مشکل برمی‌خورند گاهی مسیر به پزشکی قانونی کشیده می‌شود و این زمانی است که یکی از طرفین دچار اختلال روانی باشد وموجب عسر و حرج زوج یا زوجه شود. 

حجازی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۸۴ ماده واحده سقط‌درمانی در مجلس مصوب شد، تصریح کرد: این یک قانون مترقی بود که در کشور تصویب شد و بسیار کارگشا بود. در این قانون معلولیت باید در حدی باشد که موجب عسر و حرج مادر شود. جایگاه قضایی در این قانون کمرنگ و جایگاه پزشکی قانونی پررنگ دیده شده بود. در سال ۱۳۹۸ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب شد که سقط درمانی قانونی را دوباره تعیین کرد و دستور سقط با حکم قاضی داده می‌شد. 

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی بیان کرد: در روانپزشکی قانونی باید برای افراد مسنی که دچار مشکل شناختی شدند مستند قانونی تعیین شود. این موضوع حساسیت‌ برانگیز بوده و ‌ممکن است خانواده به احترام بزرگ خانواده این کار را انجام ندهند اما منجر به سوءاستفاده‌های زیادی می‌شود و برخی از وضعیت فرد مسن کلاهبرداری می‌کنند. در خصوص یتیمان زیر ۱۸ سال نیز دایره سرپرستی به شدت سخت می‌گیرد و کنترل خوبی دارد.

وی در خصوص پرونده مژده که در یکی از مراکز بهزیستی خودکشی کرده بود، گفت: این اخبار در اختیار دادستان است و ما اجازه اعلام اخبار را نداریم. بازپرس پرونده مرجع اطلاع‌رسانی است.

حجازی با بیان اینکه ما در سال ۱۷۰ هزار مراجعه‌کننده داریم، عنوان کرد: بیش از ۸۰ درصد مراجعات در بخش معاینات، ۴ تا ۵ درصد در بخش فوتی‌ها، ۱۵ درصد آزمایشگاه و درصد کمی در کمیسیون‌ها پاسخگویی می‌شود. ۲۶۰ نفر پرسنل نیز داریم که ۷۵ پزشک و ۱۸۶ کارمند هستند.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی اضافه کرد: تعداد پرونده‌هایی که برای سقط درمانی تشکیل شده در سال ۱۴۰۰، ۱۰۴۵ پرونده و در سال ۱۴۰۱، ۱۰۶۰ پرونده بوده که در سال ۱۴۰۰، ۸۵۱ مجوز سقط و در سال ۱۴۰۱، ۹۲۴ مجوز صادر شده است. تعداد سقط‌های ضربه‌ای ناشی از دعوا ممکن است در ماه به ۲۰ مورد برسد. معاینه به منظور طلاق در سال ۱۴۰۰، ۴۱۵۷ مورد و در سال گذشته ۴۱۳۰ بوده است.

افزایش زیادی در زمینه مسمویت‌های الکی در استان نداشته‌ایم

وی با اشاره به اینکه افزایش زیادی در زمینه مسمویت‌های الکی در استان نداشته‌ایم، تصریح کرد: الکل‌های دست‌ساز غالبا الکل چوب هستند. گاهی افراد این الکل چوب را در بطری‌ها و مارک‌های خاص برای گران فروختن به صورت تقلبی پلمب  می‌کنند. این الکل عوارضی از سردرد و کوری تا مرگ دارد. گاهی در عرقیجات سنتی نیز الکل چوب وجود دارد. میزان مرگ‌های ناشی از مصرف الکل چوب در سال ۱۴۰۰، ۲۶ مورد و در سال ۱۴۰۱، ۳۰ مورد بوده است. 

کاهش ۳ درصدی خودکشی 

حجازی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۱، ۳۶۰ پرونده قصور پزشکی را رسیدگی کردیم. خودکشی در سال گذشته ۳.۳ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش داشته است. در سال ۱۴۰۰، ۶۴ مورد غرق‌شدگی و در سال ۱۴۰۱، ۸۰ مورد داشتیم که ۲۵ درصد افزایش داشتیم. در استخرهای کشاورزی در سال ۱۴۰۰، ۳۹ مورد و در سال گذشته ۴۴ مورد غرق‌شدگی داشتیم.

افزایش ۴ درصدی نزاع

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی افزود: مرگ ناشی از سوختگی ۱۵۸ مورد در سال ۱۴۰۰ و ۱۶۴ مورد در سال ۱۴۰۱ بوده که ۳.۸ درصد رشد داشته است. آمار نزاع‌ها ۵۶ هزار و ۹۶۵ مورد بوده که ۴.۱ درصد رشد داشته و ۳۲۶ مورد خودزنی بوده است. صدمات ساختگی در سال گذشته ۲۸ مورد بوده که ۴۴ درصد کاهش داشتیم. 

افزایش ۱۹ درصدی کودک‌آزاری

وی ادامه داد: در سال گذشته کودک‌آزاری ۱۹ درصد رشد و همسرآزاری ۰.۴ درصد کاهش داشته است. مرگ ناشی از مصرف مواد مخدر در سال ۱۴۰۰، ۳۹۰ مورد و در سال ۱۴۰۱، ۵۱۰ مورد بوده است. در حوادث اخیر مصدومان چه دولتی و چه اغتشاشگران جهت برآورد خسارات به پزشکی قانونی ارجاع داده شدند. در زمینه ترنس‌ها آمار کم و حدود ۳ در ۱۰۰ هزار نفر است؛ آمار در خراسان رضوی حدود ۱۰ نفر و در مشهد بسیار پایین است.

رشد ۶۷ درصدی مسمومیت با گاز مونوکسید کربن 

حجازی اضافه کرد: در سال گذشته ۴۵۰۰ مورد پرونده فوتی به پزشکی قانونی ارجاع شده که ۱۴۰۰ مورد فوت عادی و ۳۰۹۹ مورد مرگ‌های غیر طبیعی بوده و از این تعداد ۱۳۵۳ مورد پرونده تصادف ارجاع شده که رشد زیادی نسبت به سال۱۴۰۰ دارد. در سال گذشته ۱۴۷ مورد سقوط از ارتفاع داشتیم که بیشتر حادثه کار و بعد حوادث اتفاقی است. ۱۱۹ مورد نیز حوادث کار اتفاق افتاده که ۱۶ درصد کاهش داشته است. ۸۲ مورد مسمومیت با گاز مونوکسید کربن داشتیم  نسبت به سال ۱۴۰۰، ۶۷ درصد افزایش داشته است. همچنین در سال گذشته ۴۲ مورد برق‌گرفتگی داشتیم. تعداد مجهول‌الهویه‌ها در پزشکی قانونی نیز ۳۵ مورد است که غالبا معتادان بی‌خانمان هستند. 

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی گفت: پزشکی قانونی استان در زمینه زیرساخت تجهیزاتی و توان کارشناسی قوی و در پشتیبانی در حد متوسط بوده ‌و تجهیزات ما به روزترین تجهیزات است اما در زیرساخت‌های ابنیه‌ای به شدت ضعیف هستیم و در استان کمبودهای شدیدی وجود دارد. قرار است در آینده تفاهم‌نامه‌ای منعقد شود که سوله بحران یکی از شرایط آن است. ما درخواست یک مورد سوله بحران داشتیم تا تجهیزات را در آن قرار دهیم اما توجهی نشده و منتظر هستند بحرانی رخ دهد.

وی خاطرنشان کرد: نیازها مکرر به تهران اعلام شده است. ما در استان به ۱۰ سالن تشریح نیاز داریم. پروژه نیمه‌کاره سالن تشریح نیشابور پس از پیگیری‌های بسیار در هفته دولت افتتاح می‌شود. امیدواریم در سبزوار، تربت حیدریه، کاشمر، قوچان و تربت جام نیز با انجام رایزنی‌ها سالن تشریح ایجاد شود. ما در مشهد مراکز معایناتی استاندارد نیز نداریم. امیدواریم با اقدامات در حال انجام وضعیت مطلوبی را در ۵ سال آینده داشته باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha