• دوشنبه / ۱۲ تیر ۱۴۰۲ / ۱۱:۴۰
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1402041207156
  • منبع : نمایندگی چهارمحال و بختیاری

چگونه کالای قاچاق را تشخیص دهیم؟

چگونه کالای قاچاق را تشخیص دهیم؟

ایسنا/چهارمحال و بختیاری کارشناس آرایشی بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: کالاها وارداتی مجاز باید نام فرآورده، شماره مجوز ‌واردات از وزارت بهداشت، تاریخ تولید، تاریخ انقضاء، شرکت وارد کننده، شرکت تولید کننده، نام مواد متشکله و همچنین دارای برچسب رهگیری، ردیابی و کنترل اصالت وسلامت کالاهای سلامت محور سازمان غذا و دارو را داشته باشند و در صورتی‌که کالا دارای هیچ کدام از شرایط فوق نباشد، قاچاق، غیر مجاز و تقلبی است.

کامران سلیمانی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه پدیده قاچاق در هر نوعی برای ساختار اقتصادی کشور مضر است و  گسترش قاچاق کالاهای سلامت محور علاوه بر مضرات اقتصادی، به تهدید سلامت مردم در جامعه منتهی می شود، اظهار کرد: کالاهای سلامت محور فرآورده‌هایی هستند که با سلامت مردم سر و کار دارند و شامل انواع محصولات آرایشی، بهداشتی، خوراکی، آشامیدنی، دارو، مکمل و فرآورده‌های طبیعی و تجهیزات و ملزومات پزشکی هستند.

کارشناس آرایشی بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد بیان کرد: کالاها وارداتی مجاز باید نام فرآورده، شماره مجوز ‌واردات از وزارت بهداشت، تاریخ تولید، تاریخ انقضاء، شرکت وارد کننده، شرکت تولید کننده، نام مواد متشکله و همچنین دارای برچسب رهگیری، ردیابی و کنترل اصالت وسلامت کالاهای سلامت محور سازمان غذا و دارو  را داشته باشند و در صورتی‌که کالا دارای هیچ کدام از شرایط فوق نباشد،  قاچاق، غیر مجاز و تقلبی است.

سلیمانی با اشاره به اینکه کالای قاچاق به دلیل اینکه هیچگونه مجوزی از وزارت بهداشت دریافت نکرده است و هیچ نظارتی بر نحوه تولید، مواد مورد استفاده، شرایط نگهداری و توزیع آن اعمال نشده است و احتمال آلودگی آن به انواع سموم، فلزات سنگین، مواد فاسد و بی کیفیت شیمیایی، انواع آلودگی‌های میکروبی و حساسیت زا و مواد رادیواکتیو در آنها زیاد است، استفاده از این کالاها مضر بوده و دارای عوارض متعددی است و مصرف کنندگان می‌بایست از خرید آن اجتناب کنند.

این کارشناس آرایشی بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: مواد تشکیل دهنده بسیار از کالای قاچاق مشخص نیست به همین دلیل آزمایش محصولات تک ماده وجود دارد اما آزمایش محصولاتی که از چند ماده ترکیب شده باشند امکان پذیر نیست به همین دلیل نمی‌توانیم بگوییم نتیجه آزمایشات صحیح است زیرا امکان دارد ترکیبی در آن محصول استفاده شده باشد که قابل تشخیص نباشد  و همچنین آزمایش برخی از کالاها برای آزمایشگاه‌ها باید صرف اقتصادی به همراه داشته باشد.

سلیمانی تصریح کرد: جامعه زنان باردار، سال‌خوردگان، نوزادان، ورزشکاران و اشخالص مختلفی که از  کالاهای قاچاق استفاده می‌کنند ممکن است به انواع ویروس‌ها، باکتری‌ها، میکروب‌ها و مواد سمی سرطان‌زا و  مشکلاتی نظیر بیمارهای کبدی،‌ کلیوی، قلبی، چشمی و دیگر مشکلات جسمی دچار شوند و موجب تهدید سلامت آن‌ها شود.

این کارشناس‌ تصریح کرد: بسیاری از کالاهای وارداتی و تولیدی بر اساس شناسه و کد رهگیری مورد ارزیابی قرار گرفته و اگر کالایی چنین شناسه‌ای نداشته باشد، قاچاق محسوب و توسط نیروی انتظامی جمع آوری و معدوم خواهد شد.

وی یادآور شد: عوارض محصولات آرایشی، بهداشتی، خوراکی، آشامیدنی، دارو، مکمل و فرآورده‌های طبیعی به سه گروه کوتاه مدت، میان مدت‌ و بلند مدت تقسیم می‌شود که در همین راستا عوارض کوتاه مدت عوارضی همچون  آلرژی و حساسیت که با واکنش قرمزی بدن، التهاب، سوزش و خارش پوست آبریزش بینی و ایجاد لکه‌های ماندگار مشکلات گوارشی از جمله اسهال،  استفراغ وخون ریزی‌های دستگاه گوارش همراه است و عوارض میان مدت ممکن است عوارض تنفسی، عوارض آلودگی میکروبی در محیط روده و معده  ایجاد کند و عوارض بلند مدت شامل انواع سرطان‌ها می‌شود که تشخیص آن در بلند مدت امکان پذیر است.

این کارشناس آرایشی بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: مصرف اقلام خوراکی، آرایشی و بهداشتی سالم یکی از بزرگترین دغدغه‌های جامعه است، با توجه به این که بخش زیادی از این کالاها از کشورهای دیگر وارد کشور ما می‌شوند، کنترل و نظارت سازمان‌های ذیربط از جمله سازمان غذا و دارو از محل تولید، حمل و نقل تا عرضه کالا بسیار حائز اهمیت است.

سلیمانی تصریح کرد: بانوانی که به صورت مداوم از مواد آرایشی استفاده می‌کنند از سن نوجوانی تا پایان عمر نزدیک به ۵ کیلو گرم مواد آرایشی را می‌خورند که اگر این مواد آرایشی، بهداشتی نباشد و به صورت قاچاق استفاده شوند انواع آلوگی‌های میکروبی و شیمیای،  فلزات سنگین مثل سرب را مصرف کرده‌اند  که  به طور میانگین ممکن است این بانوان در سن ۵۰ الی ۶۰ دچارسرطان و جهش ژنتیکی شوند و درخانم‌های باردار ممکن است جهش ژنتیکی برای جنین ایجاد کند که در همین راستا توصیه می‌شود خانم‌ها دردوران بارداری و شیردهی از لوازم آرایشی تا حد ممکن استفاده نکنند.

وی قیمت پایین، تنوع بالا و نا آگاهی افرا را از جمله دلایل گرایش برخی افراد به استفاده از کالاهای قاچاق و تقلبی عنوان کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha