• چهارشنبه / ۱۴ تیر ۱۴۰۲ / ۱۰:۳۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402041408611
  • خبرنگار : 30147

رئیس خانه صنعت و معدن خراسان رضوی:

نظام بانکی بر روی بخش تولید قفل شده است

نظام بانکی بر روی بخش تولید قفل شده است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس خانه صنعت و معدن خراسان رضوی گفت: از شهریورماه پارسال نظام بانکی بر روی بخش تولید قفل شده است.

فیروز ابراهیمی، شامگاه ۱۳ تیر در مراسمی که به مناسبت دهم تیرماه روز ملی صنعت و معدن در تربت‌حیدریه برگزار شد، در جمع صنعتگران این شهرستان با انتقاد صریح از تدوین برنامه هفتم توسعه، افزود: با روش‌های غیر واقعی، انشایی و غیر علمی تصمیم‌گیران نظام را دچار اشتباه محاسباتی نکنید.

وی با بیان اینکه برنامه توسعه هفتم باید ریل‌گذاری پنج سال آینده را در حوزه‌های مختلف به صورت مطلوب اجرا کند، اظهار کرد: زمانی که در برنامه هفتم توسعه رشد مستمر اقتصادی ۸ درصد و کاهش نرخ تورم ۹ درصد ارائه شده است، به اذعان همه اقتصاددانان برای رسیدن به این نرخ رشد اقتصادی و تورم سالانه، نیازمند سرمایه‌گذاری ۶۰ تا ۸۰ میلیارد دلاری هستیم، اما سؤالی که مطرح می‌شود اینکه آیا اقتصاد ما گنجایش و پتانسیل این حجم از سرمایه‌گذاری را دارد؟

رئیس خانه صنعت و معدن خراسان رضوی ادامه داد: آسیب‌شناسی ۶ برنامه توسعه پنج‌ساله کشور نشان داده است که میزان تحقق این برنامه‌ها به طور میانگین ۳۰ درصد بوده و حال باید در آستانه برنامه هفتم توسعه به این سؤال پاسخ دهیم که چرا میزان تحقق ۳۰ درصد بوده است؟

وی با انتقاد از طرح جدید ایجاد وزارت بازرگانی، بیان کرد: اکثر کشورهای جهان تولید و تجارت خود را از یک مجرا مدیریت می‌کنند و یک وزیر تصمیم‌ساز اتفاقات این دو حوزه است، بر همین اساس از نماینده مردم تربت‌حیدریه به عنوان عضو کمیسیون تلفیق برنامه توسعه هفتم تقاضا داریم وزارت واردات ایجاد نکنید.

ابراهیمی در ادامه با بیان اینکه از شهریور گذشته نظام بانکی بر روی بخش تولید قفل شده است، گفت: پارسال ۸۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات داده شد که ۵۰ درصد آن تکلیفی بوده است.

رئیس خانه صنعت و معدن خراسان رضوی خاطرنشان کرد: این نشان می‌دهد به جای اینکه تولید در اولویت باشد اولویت جای دیگر است، در عین حال ما مخالفتی با سایر حوزه‌ها نداریم اما باید تولید اولویت کشور باشد.

وی با اشاره به اینکه پارسال حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان مالیات در خراسان رضوی وصول شده است، گفت: حدود ۸۵ درصد این مبلغ از بخش صنعت و معدن بوده، ‌اما در عین حال پارسال بخش صنعت خراسان رضوی۳۷۰۰ میلیارد تومان به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها عوارض پرداخت کرده‌ است.

فقط ۲۰ درصد ظرفیت معادن در تربت‌حیدریه فعال است

علیرضا ناصری، نایب رئیس خانه صنعت و معدن تربت‌حیدریه در این مراسم گفت: منطقه تربت‌حیدریه با سه شهرستان همجوار زاوه، رشتخوار و مه‌ولات حدود ۱۰۰ پروانه بهره‌برداری معدن دارد که تنها ۲۰ درصد آن فعال است.

وی افزود: لازم است سازمان صنعت، معدن و تجارت نشستی تخصصی با حضور معدن کاران برگزار کند و به بررسی این موضوع بپردازد که چرا ۸۰ درصد معادن دارای پروانه غیرفعال است.

ناصری با اشاره به اینکه با بهره‌برداری از پروژه فولادرخ تربت‌حیدریه، بخشی از معضل اشتغال در منطقه برطرف می‌شود، گفت: طی دو هفته اخیر این پروژه با مشکل تأمین ال سی( اعتبار اسنادی) مواجه شده است که باعث شده کار متوقف شود.

وی با تأکید بر اینکه هرچه زودتر باید مشکلات مرتفع شود، عنوان کرد: تعدادی از ادارات از جمله قوانین شرکت شهرک‌های صنعتی، نفس تولیدکنندگان را گرفته است.

 نایب رئیس خانه صنعت و معدن تربت‌حیدریه افزود: هر واحد تولیدی که تأسیس می‌شود باید مطابق یک فرمول مبلغی را به تأمین اجتماعی پرداخت کند، همچنین معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه تمام دستورالعمل‌ها را فراتر از آنچه قانون بیان می‌کند، اجرا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه روشنایی دو شهرک صنعتی هنوز به نتیجه نرسیده و مصوبه عدم قطع برق زیر ۵۰۰ کیلو وات واحدهایی تولیدی در این شهرستان اجرایی نمی‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha