• پنجشنبه / ۱۵ تیر ۱۴۰۲ / ۱۰:۲۹
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402041509433
  • خبرنگار : 50037

رها سازی ۳۰۰۰ بچه ماهی گرم‌آبی در استخرهای کشاورزی فامنین

رها سازی ۳۰۰۰ بچه ماهی گرم‌آبی در استخرهای کشاورزی  فامنین

ایسنا/همدان مدیر جهاد کشاورزی فامنین از توزیع و رها سازی ۳۰۰۰ قطعه بچه ماهی گرم آبی در استخرهای این شهرستان خبر داد.

منصور خزایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این تعداد بچه ماهی گرم آبی از نوع کپور و آمور  در ۹ استخر  ذخیره آب کشاورزی این شهرستان رها سازی شدند که برای خرید و رها سازی این تعداد بچه ماهی اعتباری افزون بر۳۵۰میلیون ریال به صورت ترویجی و  مشارکتی  هزینه شده بود .

وی خاطرنشان کرد: با رها سازی این تعداد بچه ماهی پیش بینی می شود میزان تولید ماهیان سردآبی و گرم آبی شهرستان در پایان فصل برداشت از ۳۶۰ تن به ۴۳۰ تن در ۴۳ واحد پرورش ماهی در سالجاری افزایش یابد.

خزایی ادامه داد: تولید سالیانه گوشت ماهی در شهرستان ۳۶۸ تن بوده و  به طور مستقیم و غیر مستقیم تولید پرورش ماهی در شهرستان  موجب  اشتغالزایی برای ۴۰نفر شده است.

مدیر جهاد کشاورزی تصریح کرد : در کنار برنامه ریزی برای افزایش بهره وری تولید آبزیان در شهرستان این مدیریت تلاش می‌کند از  طریق برگزاری دوره های آموزشی و ترویجی طبخ ماهی، شیوه های صحیح طبخ را به خانواده ها بویژه بانوان آموزش داده تا مصرف ماهی در سبد خانوارها نقش پر رنگ تری داشته باشد.

خزایی گفت: این امر ضمن افزایش ضریب سلامت افراد ، در رونق بخشی تولید ماهی در شهرستان از نقش و  تاثیر مثبتی برخوردار خواهد بود.

وی یاد آورشد: در همین رابطه  در سال جاری چهار دوره  کلاس آموزش طبخ آبزیان به تعداد۱۳۴ نفر روز در سطح شهر و روستاهای شهرستان برگزار شده  است.

مدیر جهاد کشاورزی فامنین  در ادامه از آغاز عملیات برداشت گندم  از سطح مزارع این شهرستان خبر داد و افزود: مطابق با برنامه الگوی کشت شهرستان فامنین در سال زراعی جاری  ۳۹ هزار ۳۰۰ هکتار از مزارع شهرستان به کشت گندم اختصاص یافته که از این سطح ۳۵ هزار و ۵۰۰ هکتار گندم دیم و۳۸۰۰ هکتارگندم آبی است.

وی با بیان اینکه از پنجم تیرماه برداشت گندم از مزارع این شهرستان آغاز شده و  رقم غالب بذر گندم آبی کشت شده در این شهرستان رقم پیشگام و رقم غالب بذر گندم دیم کشت شده رقم سرداری است،خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود با توجه به خسارت خشکسالی بیش از ۵۰ درصد ازسطح گندم دیم کشت شده  شهرستان غیر قابل برداشت بوده و تولید شهرستان به طور متوسط حدود ۲۱ تا ۲۴هزار تن باشد.

خزایی ادامه داد: گندمکاران آبی شهرستان در قالب کشت قراردادی در سطح ۳۵۵۱ هکتار و گندمکاران دیم در قالب طرح جهش تولید در دیمزارها با همکاری و مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در سطح ۲۶ هزار هکتار از مشوق ها و حمایت هایی نظیر کودهای یارانه دار، یارانه بذر ،تسهیلات کم بهره و تخفیف بیمه  بهره مند شدند.

وی سطح بیمه گندم دیم شهرستان را ۱۶ هزار ۶۶۲ هکتار و سطح بیمه گندم آبی شهرستان را ۱۰۲۲ هکتار برشمرد و افزود: قیمت مصوب خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم معمولی با چهار درصد افت مفید و یک درصد افت غیر مفید ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان  بوده که علاوه بر این مبلغ ۱۵۰۰ تومان  یارانه کاشت و ۲۰۰۰ تومان جایزه تحویل گندم به ازای هر کیلوگرم گندم تحویلی به گندمکاران پرداخت می شود.

خزایی بیان کرد: در حال حاضر برای خرید گندم و به منظور رفاه حال کشاورزان سه مرکز خرید گندم با مجموع ظرفیت ۴۵۰۰ تن در شهرستان تجهیز و فعال شده  که در این مراکز عامل تشخیص و ذیحساب مستقر بوده و آماده خرید حداکثری گندم هستند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۳۶۶۳ تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان با نرخ مصوب توسط مراکز خرید شهرستان خریداری شد، اظهار کرد: پیش بینی می شود امسال با توجه به ۳۵۵۱ هکتار سطح کشت قراردادی گندم آبی، شاهد رشد صدرصدی تحویل گندم به مراکز خرید شهرستان باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha