• دوشنبه / ۱۹ تیر ۱۴۰۲ / ۰۹:۲۴
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1402041911750
  • خبرنگار : 30137

/گزارش/

تعلیم دانش آموزان در فصل بی تحصیلی

تعلیم دانش آموزان در فصل بی تحصیلی

ایسنا/کردستان مدرسه که تمام می شود، کوله ای بر دوش، دست در دست پدر و مادر یا به تنهایی به دنبال کلاس هایی می دود که تمامی ندارد. تا همین دیروز با ریاضی و علوم سر و کله می زد و حالا با آمدن فصل تابستان به جای آرامش، کله اش از انواع فعالیت های پشت سرهم که خانواده برایش قطار کرده اند، باد می کند.

تعلیم دانش آموزان در فصل بی تحصیلی

با پایان فصل تحصیل، فصل بی تحصیلی آغاز می شود، فصلی که بیشتر خانواده ها به دنبال سرگرم کردن فرزندان خود هستند تا شاید در ایام تابستان چیزی فراتر از مدرسه بیاموزند اما بی‌خبر از آن که بیشتر اوقات نه تنها تلاش آنها فایده ای ندارد بلکه در این میان بچه را علاف می کنند و هزینه ای برای کلاس های گران قیمت و لاکچری صرف می شود. در این میان نقش نهادهای دولتی در غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان از جمله آموزش و پرورش بیشتر مدنظر قرار می گیرد.

زبان می خواند و به نقاشی می رود، از آن طرف تنی به آب می زند و بعدش باید بسکتبال را یاد بگیرد، تازه میدان فوتسال و دوچرخه سواری هم مانده است که سری بزند، از اینجا رانده و از برنامه ها مانده است. دورانی که باید برای سال جدید شارژ شود با خستگی و استرس می گذرد، تازه اگر خانواده توان مخارج کلاس ها را داشته باشد و هزینه ها تامین شوند وگرنه همین کلاس ها هم وجود ندارند و بچه باید تا آخر تابستان با بازی در کوچه و برزن با دست و پای زخمی سر کند.

"مهران" ۹ سال دارد و هنوز مهر کارنامه اش خشک نشده، پدرش در چند کلاس ثبت نامش کرده است.

مهران می گوید: حتی یک روز بعد از مدرسه خانه نبودم و هر روز در چند کلاس شرکت می کنم، تنی خسته و مانده از هزاران آموزش گوناگون که شاید تنها خواب شب های گرم تابستان مقداری آرامش کند.

"شینا" ۱۲ ساله و اهل نقاشی است، اما خانواده به همین بسنده نمی کند و او را به باد آموزش گرفته اند، از ورزش تا خوشنویسی و از موسیقی تا زبان.

"هاوری" ۱۰ ساله هم راهی پر از اجبار دارد و خانواده برایش برنامه ها دارند، تنها کارش شده از این طرف شهر به آن طرف شهر در پی کلاس های ناتمام.

شریفی پدری ۳۸ ساله و دارای دو فرزند دختر در مقطع ابتدایی به ایسنا می گوید: هزینه کلاس های مختلف فرزندانم از جمله زبان انگلیسی و نقاشی خیلی زیاد است و تابستان هم با تعطیلی مدرسه و وقت بیشتر به چند کلاس دیگر هم مشغول می شویم.

وقتی از شریفی در مورد کلاس های تابستانه آموزش و پرورش می پرسم با تردید می گوید: کیفیت برخی از رشته های آموزشگاه های آزاد بالاتر است و تعدادی هم در آموزش و پرورش وجود ندارد پس مجبوریم با صرف هزینه هایی نیاز فرزندان را رفع کنیم.

این ها تنها بخشی از بلاتکلیفی محصلان و تلاش والدین برای کمک به آنها است. از این کلاس ها که بگذریم به بچه هایی می رسیم که نه کلاسی می روند و نه برنامه ای از خانواده ها دارند، بلکه از کل تابستان تنها گرمای آن را می فهمند. دختران و پسرانی که خود را از مدرسه رها دیده اند و دست به هر کاری می زنند تا نهایت استفاده از تعطیلات را ببرند.

در این راه فقدان برنامه ای مدون و جامع برای اوقات فراغت محصلان لمس می شود. برنامه ایی که هدفمند باشد و دانش آموزان را در ایام بی تحصیلی، بی تعلیم نگذارد و با ارزش تر از این‌ها این که هر سال مهارت و استعداد ذاتی آنها را در مسیری ارتقا بخشد و والدین را نیز از هزینه های سرسام آور بازار داغ کلاس های تابستانه برهاند.

تعلیم و تعلم بدون توقف

امسال هم آموزش و پرورش طرح فعالیت های تابستانی را از ابتدای تیرماه برگزار کرد. طرحی که قصد دارد از توقف تعلیم و تربیت در تابستان جلوگیری کند و دانش آموزان را در اوقات فراغت رها نکند. اما می‌توان دید که این فعالیت ها اختیاری است و اجباری در شرکت دانش آموزان وجود ندارد. یعنی دانش آموزان می توانند انتخاب کنند که تعلیم را ادامه دهند و یا به تفریحات خود برسند. می توانند از لیست کلاس های آموزش و پرورش علاقه خود را ببینند و یا با صرف هزینه های آزاد، به دنبال انواع فعالیت هایی بروند که در آموزش و پرورش یا برگزار نمی شود و یا اینکه با کیفیت پایینی ارائه می شود.

برنامه جامع برای اوقات فراغت

اگر هدف این باشد که وقت دانش آموزان در فصل تابستان به هدر نرود و اگر به دنبال ارتقای سطح مهارتی دانش آموزان و پرورش استعدادها هستیم باید برنامه‌ای جامع و مستمر در تابستان های موجود در دوره های تحصیلی گنجانده شوند تا دانش آموز هدفمند طی چند سال نتیجه ای را لمس کند. چیزی که هنوز هم در فعالیت های تابستانی و طرح های اوقات فراغت دیده نشده است.

بیشتر کلاس ها در رشته های مختلف با توجه به زمان کوتاه، تنها بخشی از مطالب را آموزش داده و یا در بخش آموزش اصول می مانند. از طرف دیگر لیست تهیه شده آموزش و پرورش محدود است و تنها یک سری از مخاطبان را جذب می کند، رشته ها محدود هستند و برخی هم چون آموزش زبان و موسیقی وجود ندارند. رشته هایی که شاید اگر در فعالیت های تابستانه لیست می شد، خانواده ها را به این طرح ها می آورد.

والدین مطالبه گری کنند

مطالبه گری شاید از سوی والدین و دانش آموزان صورت نمی گیرد. چیزی که در سال تحصیلی می تواند توسط نهادهای مدرسه از جمله انجمن اولیا و مربیان برنامه ریزی و از مدرسه درخواست شود تا اینکه در تابستان اجرا گردد.

آموزش و پرورش هم می تواند در نظرسنجی های خود در طول سال نیازهای فعالیت های تابستانه را مشخص و برای اجرا در تابستان جمع بندی کند. چرا که اعلام چند رشته ی محدود در این فعالیت ها، تعداد زیادی از دانش آموزان را از دست می دهد.

هرچند اعلام می شود که تمام امکانات برای برگزاری این طرح از سوی آموزش و پرورش نیست و دیگر سازمان ها نیز در این طرح مشارکت دارند که این هم باز نیازسنجی دانش آموزان و مطالبه از سازمان های مختلف استان را می طلبد تا جایی که برای بازار داغ سودجویان کلاس های تابستانی باقی نماند.

افتتاح طرح فعالیت های تابستانه در سنندج

از ابتدای تیرماه امسال، طرح فعالیت های تابستانی دانش آموزان استان کردستان آغاز شد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار در مورد فعالیت های تابستانی دانش آموزان، با بیان اینکه مقوله اوقات فراغت و پرکردن آن با برنامه های مفید و ثمربخش کار بسیار مهمی است، تاکید کرد: باید تمام ظرفیت ها را برای هرچه بهتر به سرانجام رساندن این فعالیت ها انجام داد و از هدر رفتن وقت دانش آموزان جلوگیری کرد.

رمضانی تابستان را وقت بسیار مغتنمی برای عبادت و علم آموزی خواند و گفت: باید از امکانات کلیه ی نهادها و سازمان های همسو در اجرای فعالیت های تابستانی بهره گرفت تا نتیجه بهتری حاصل گردد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان نیز فعالیت های تابستانی و غنی سازی اوقات فراغت را یکی از اولویت های مهم آموزش و پرورش می داند و هدف این طرح را جلوگیری از ورود دانش آموزان به حیطه ی آسیب های اجتماعی عنوان می کند.

ناظمی جلال از ۳۹۴ پایگاه در سطح استان برای فعالیت های تابستانی خبر داد و گفت: تاکنون بالغ بر ۱۲ هزار و ۵۰۰ دانش آموز جهت شرکت در این برنامه ها ثبت نام نموده اند.

وی در مورد جذب دانش آموزان هم می گوید: باید تلاش کنیم همه دانش آموزان به سمت پایگاه‌های فعالیت های تابستانی سوق داده شوند و از همه ظرفیت‌های در اختیار برای این امر بهره ببریم.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش کردستان نیز در مورد مشارکت دیگر سازمان ها در این طرح می گوید: پژوهش سراهای دانش آموزی، پایگاه های سازمان دانش آموزی، پایگاه اتحادیه انجمن های اسلامی، مجتمع ها و سالن های ورزشی، هنرستان های فنی و حرفه ای، کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کتابخانه ها، پایگاه های بسیج دانش آموزی، کانون فرهنگی هنری مساجد، پایگاه های سازمان هلال احمر، دارالقرآن ها، کانون های فرهنگی تربیتی، کانون مدرسه ها، اردوگاه های دانش آموزی، مراکز مشاوره و کانون های یاریگران زندگی در مدارس؛ پایگاه های مجری فعالیت های تابستانی هستند.

عزت الله طیبی با اشاره به شعار این برنامه ها با عنوان «تربیت بدون توقف»؛ جذابیت، خلاقیت و لحاظ نمودن هویت ملی و دینی و همچنین ایجاد شور و نشاط را از مهم ترین اهداف برگزاری این فعالیت ها عنوان کرد و گفت: بر اساس بازدیدهای به عمل آمده از پایگاه ها و برگزاری جلسات مداوم هماهنگی با نهادهای مختلف، همه مقدمات برای ایجاد شور و نشاط تابستانی در میان دانش آموزان و کسب مهارت های فنی و غنی شدن اوقات فراغت آنان فراهم است.

وی  با بیان اینکه محوریت اوقات فراغت تابستانی دانش آموزان؛ برنامه های تربیتی در قالب فعالیت های ورزشی، اردویی، مهارتی، آموزشی، تولیدی و تفریحی به طوری که هویت ملی و دینی خود را تقویت نمایند، است و افزود: این برنامه ها تا اواخر شهریورماه در پایگاه های مجری ادامه دارد.

طیبی راد اهمیت این موضوع را در کمک به رفع تهدیدهای فضای مجازی عنوان کرد و افزود: ضرورت دارد با یک برنامه ریزی منسجم، اوقات فراغت دانش آموزان را غنی نماییم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha