• چهارشنبه / ۲۱ تیر ۱۴۰۲ / ۰۷:۰۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402042113203
  • خبرنگار : 30147

یک شاعر طنزپرداز:

اصلاح زشتی‌ها و نواقص جامعه هدف شعر طنز است

اصلاح زشتی‌ها و نواقص جامعه هدف شعر طنز است

ایسنا/خراسان رضوی یکی از شاعران طنزپردازان جنوب خراسان رضوی گفت: هدف شعر طنز اصلاح زشتی‌ها و نواقص جامعه ولی با یک زبان شیرین که برای همه قابل تحمل باشد، است.

حسن عارفی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه تیغ طنز همانند تیغ جراحی است، خاطرنشان کرد: شعر طنز یکی از شاخه‌های شعر فارسی است که شعرا و مخاطبان از آن استقبال می‌کنند.

وی اظهار کرد: وضعیت شعر طنز معاصر در ایران و اینکه چقدر توانسته در جامعه جای خود را باز کرده و مخاطب خود را پیدا کند، موضوعی است که از زبان شعرای طنزپرداز خراسان رضوی به چالش کشیده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هرچند بسیاری می‌گویند یک طنزپرداز باید حرف مردم و درد جامعه را به خوبی بیان کند اما برخی محدودیت‌ها مانع بیان برخی حرف‌ها می‌شود، از بهتر شدن فضا برای فعالیت طنزپردازان طی چند سال اخیر خبر داد و افزود: به رغم تمامی اقدامات اما هنوز مشکلات و محدودیت‌هایی وجود دارد.

عارفی با اظهار تأسف از اینکه طنزپردازان هنوز هم نمی‌توانند در مراسم به راحتی حرف خود و درد مردم را بگویند، اظهار کرد: متأسفانه برخی مسئولان جنبه گوش کردن کنایه‌های طنزپردازان را ندارند.

این طنزپرداز با اشاره به اینکه برخی مواقع سوء استفاده بسیاری از اشعار طنزپردازان می‌شود، گفت: محدودیت‌های گذشته موجب شد طنزپردازان نتوانند به خوبی خود را نشان دهند و این رفتارها موجب مهجور ماندن آنان در جامعه شد.

وی که معتقد است طنز طعم قهوه تلخ را دارد چون بسیاری تاب شنیدن آن را ندارند و به مذاقشان خوش نمی‌آید، گفت: هدف شعر طنز اصلاح زشتی‌ها و نواقص جامعه ولی با یک زبان شیرین که برای همه قابل تحمل باشد، است.

این طنزپرداز با اشاره به اینکه شاید برخی با شنیدن شعر طنز ناراحت شوند اما به اصلاح می‌انجامد و موجب برطرف شدن نواقص می‌شود، عنوان کرد: در بسیاری از موارد طنزپردازان به وظیفه اجتماعی خود به خوبی عمل کرده‌اند.

وی که معتقد است همه مردم ایران طنزپرداز بالقوه‌ای هستند، اظهار کرد: به رغم اینکه مردم ایران به خوبی طنز را می‌فهمند و درک می‌کنند اما باید کار بیشتری شود و باز هم طنز خوب را به مردم بشناسانیم.

عارفی همچنین در خصوص وضعیت سانسور افزود: ما خودمان طنز را سانسور نمی‎کنیم بعضاً این دیگران هستند که ما را مجبور به سانسور می‌کنند. هرچند یکسری محدودیت‌ها و خط قرمزها در طنز وجود دارد، اما این طنزپرداز است که باید بتواند با این محدودیت‌ها حرف خود را به خوبی بزند.

وی به آسیب‌هایی که طنز را تهدید می‌کند اشاره کرد و گفت: متأسفانه شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام طنز را بسیار تهدید می‌کنند به طوری که هر کسی با یکسری حرکات و ساخت کلیپ فکر می‌کند کار طنز کرده در صورتی که طنز واقعی اینگونه نیست.

این طنزپرداز در همین خصوص شناساندن طنز فاخر به مردم را یکی از رسالت‌های طنزپردازان کشور دانست و گفت: اینکه هر کس بدون داشتن مطالعه و شناخت اساتید این حوزه و صرف اینکه چند کلیپ شوخی بسازد خود را طنزپرداز بداند یکی از آسیب‌های موجود است.

وی طعم طنز را نمکین و تند دانست و بیان کرد: طنز صرفاً برای خنداندن طرف مقابل نیست و آن تندی خود را هم باید داشته باشد، به نوعی باید دارای جهت و نقد گونه باشد در غیر این صورت یک شوخی معمولی بیشتر نخواهد بود.

عارفی عنوان کرد: به رغم اینکه هیچ طنزپردازی قصد آزار کسی را ندارد، اما تحمل برخی مسئولان بسیار کم است و تا وقتی مسئولان تحمل نقدپذیری خود را بالا نبرند گفتن طنز سیاسی‌کار بسیار سختی خواهد بود.

این طنزپرداز افزود: موضوعات سیاسی موضوع روز جامعه است و از سویی برخی مسئولان هم سوژه بسیاری برای سرودن شعر طنز به ما می‌دهند.

اگر تعریف طنز را به نوعی زبان تند و نیشدار اما شیرین بدانیم که مشکلات فرد و جامعه را اصلاح می‌کند، می‌توان آن را یکی از بهترین شاخه‌های شعر فارسی در راستای اصلاح و ارتقاء فرهنگ درست در جامعه دانست؛ چراکه مردم همیشه از زبان شیرین، پذیرای پند هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha