• چهارشنبه / ۲۱ تیر ۱۴۰۲ / ۰۸:۴۳
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1402042113264
  • خبرنگار : 50444

مهمترین نکاتی که باید در قراردادهای خرید ملک رعایت شود چیست؟

مهمترین نکاتی که باید در قراردادهای خرید ملک رعایت شود چیست؟

ایسنا/خراسان شمالی اگر بگوییم خرید ملک، یکی از مهم ترین خریدهایی است که یک فرد یا خانواده در دوران زندگی اش انجام می دهد، چندان بی راه نیست.

به گزارش ایسنا، خرید ملک معمولا جزو گرانترین خریدهایی محسوب می شود که رخ می دهد. به همین دلیل آشنا بودن با قوانین و نکات مهم این اقدام، اهمیت به سزایی دارد، چراکه برخی افراد در این صنعت دست به خلاقیت‌هایی برای کلاهبرداری املاک در خرید و فروش ملک می زنند، تا سودهای کلانی به جیب بزنند.

در واقع بسیاری از خریداران و فروشندگان با اعتماد بی‌دلیل و از روی بی‌تجربه‌گی، درگیر کلاهبرداری املاک‌ می‌شوند. لذا باید با انواع اقدامات جعلی و کلاهبرداری در صنعت املاک آشنا بود تا طرفین، درگیر کلاهبرداری املاک نشوند.

یک پژوهشگر دکتری حقوق جزا و جرم‌شناسی در گفت و گو با ایسنا در این خصوص اظهار کرد: قبل از معامله باید اطمینان پیدا کنید که طرف مقابل شما، مالک ملک مورد معامله است. بدین منظور باید از طریق دفاتر اسناد رسمی استعلام مالکیت به عمل آورید، سپس با تحقیق محلی و میدانی هویت مالک را احراز و آن را با سجل ابرازی انطباق دهید.

سروان محمد جوان‌بخت تاکید کرد: در صورتی که خریدار، هویت مالک را احراز نکند، ممکن است مال غیر را خریداری کرده و مورد سوء استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: مشخصات دقیق پلاک ثبتی را با تعیین هر دو پلاک فرعی و اصلی در قرارداد خود درج کنید. همچنین ضروری است نشانی دقیق ملک نیز درج شود. اگر مورد معامله، آپارتمان باشد، حساسیت های مطرح شده بیشتر می شود و نکات کلیدی دیگری را نیز به همراه خواهد داشت!

وی گفت: باید شروط مربوط به وجه التزام و تضامین نیز به دقت در قرارداد درج شود. با این شروط، بر فرض تخلف طرف مقابل، می‌توان از محل وجه التزام و شروط ضمنی، حقوق خود را تأمین کرد. البته این شروط در قراردادهای مختلف، متفاوت خواهد بود، لذا در صورت لزوم باید حتما از متخصصان حقوقی مشورت گرفته شود.

این پژوهشگر دکتری حقوق جزا و جرم‌شناسی همچنین با بیان اینکه شرایط مربوط به پرداخت ثمن معامله را به صورت پلکانی و مشروط درج کنید، افزود: اگر قرار است چک بدهید، حتما شماره چک ها، تاریخ و همچنین زمان تحویل آن باید به دقت در قرارداد درج شود.

وی تاکید کرد: زمان تحویل ملک و نحوه تحویل به دقت در قرارداد لحاظ شود. موعد دقیق انتقال اسناد رسمی مالکیت و دفترخانه اسناد رسمی مربوطه نیز باید به صراحت در قرارداد ذکر شود.

جوان‌بخت اظهار کرد: آثار عدم حضور در دفترخانه و یا عدم تحویل ملک به صراحت در قرارداد درج شود. نشانی دقیق طرفین در قرارداد ذکر شود. حتماً ۲ شاهد معتمد قرارداد را امضاء کنند. علاوه بر امضاء، اثر انگشت طرف مقابل نیز در ذیل قرارداد درج شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha