• چهارشنبه / ۲۱ تیر ۱۴۰۲ / ۱۰:۲۰
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1402042113384
  • خبرنگار : 50562

یک کارگردان تئاتر:

نقش‌آفرین نمایش رادیویی گوینده نیست بلکه بازیگر است

نقش‌آفرین نمایش رادیویی گوینده نیست بلکه بازیگر است

ایسنا/خوزستان یک کارگردان تئاتر معتقد است: نقش‌آفرینی که در نمایش رادیویی حرف می‌زند گوینده نیست بلکه بازیگری است که تمرکز اصلی او روی شیوه‌های بیانی است.

مریم طرفی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که نمایش‌ رادیویی اجرای گونه‌ای از تئاتر است تاکید کرد: موفقیت این نوع از نمایش در گرو اجرای آوایی خوب است.

این کارگردان تئاتر با بیان این‌که عامل بصری در نمایش‌ رادیویی غایب است خاطرنشان کرد: در نمایش رادیویی برای کمک به شنوندگان در تصور کردن شخصیت‌ها و فهمیدن داستان نمایش عناصری مانند موسیقی، افکت‌های صوتی و دیالوگ‌های قوی به شدت تاثیرگذار است.

طرفی در همین زمینه افزود: آنچه بازیگری را در نمایش رادیویی متمایز و برای بازیگر سخت‌تر می‌کند این است که بازیگران نمایش رادیویی هنگام بازی تمام حواس‌شان باید به حسی باشد که در متن نهفته است.

او با اشاره به تفاوت بازیگری در تئاتر و نمایش‌ رادیویی توضیح داد: بازیگر نمایش رادیویی همانند بازیگر تئاتر نمی‌تواند همه حسش را در نگاه، حرکات بدن و تمام آنچه مخاطب می‌بیند ارایه کند. یعنی درست همان زمان که در یک کار تصویری بازیگر تئاتر با یک نگاه، یک حرکت و یک لبخند همه حسش را به مخاطب ارایه می‌کند بازیگر نمایش رادیویی فقط باید بگوید و بگوید و بگوید.

با همین موضوع:

تقویت نمایش رادیویی به سود تئاتر است

این هنرمند تئاتر معتقد است: نمایش‌ رادیویی همواره فضای تخیلی برای مخاطب ترسیم می‌کند که فقط براساس نشانه‌های شنیداری شکل می‌گیرد.

طرفی همچنین با اشاره به کاهش سطح کیفی و کمی اجرای نمایش رادیویی در استان ‌خوزستان، گفت: متاسفانه نمایش‌ رادیویی در استان خوزستان هنوز ناشناخته مانده و امیدواریم که به این مهم توجه شود.

او با تاکید بر این‌که باید به نمایش‌ رادیویی بیش از پیش اهمیت داده شود اظهار کرد: توجه به نمایش‌های رادیویی فرصت‌ مطلوبی برای تربیت نسل‌های جدید در این عرصه فراهم می‌کند.

این کارگردان تئاتر در پاسخ به این پرسش که تاریخچه آغاز فعالیت نمایش‌ رادیویی به چه زمانی برمی‌گردد گفت: تخمین عمر دقیق تولد نمایش‌ رادیویی کمی مشکل است اما می‌توان گفت ایده اجرای نمایش در رادیو به تولد خود رسانه رادیو برمی‌گردد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha