• چهارشنبه / ۲۱ تیر ۱۴۰۲ / ۱۳:۴۱
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1402042113681
  • خبرنگار : 50046

یک مسئول تاکیدکرد:

شیر فله و بستنی سنتی مصرف نکنید/ افزایش تب مالت در خراسان شمالی

شیر فله و بستنی سنتی مصرف نکنید/ افزایش تب مالت در خراسان شمالی

ایسنا/خراسان شمالی مدیرگروه مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از افزایش شیوع بیماری تب مالت بین جوامع استانی استان خبر داد.

دکتر فلوریا انفرادی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: میانگین شیوع بیماری تب مالت در این استان بیش از میانگین کشوری است.

وی با اشاره به اینکه تب مالت، بیماری مشترک میان انسان و دام است، گفت: تعداد جمعیت دام سبک موجود در این استان بیش از تعداد جمعیت انسانی است و از آنجاییکه تعداد زیادی از مردم با دام سروکار دارند و همچنین تمایل به مصرف لبنیات فله ای دارند، بروز این بیماری در استان افزایش یافته است.

انفرادی افزود: کمتر بودن قیمت شیر و لبنیات فله نسبت به پاستوریزه یکی از عواملی است که موجب شده تا تمایل مردم به استفاده از آن ها بیشتر باشد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا نسبت به ساماندهی و یا جمع آوری واحدهای عرضه محصولات لبنی فله اقدام نمی شود؟ ادامه داد: در واقع تعداد زیادی از واحدهای فروش محصولات لبنی در این استان محصول لبنی فله ای به فروش می رسانند که این اقدام بیکار شدن تعداد زیادی از افراد را به دنبال دارد و از سوی دیگر ممکن است به تعدادی از دامداران و یا تولیدکنندگان روستایی خسارت وارد شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: اما اداره کل دامپزشکی بر روی مراکز جمع آوری شیر نظارت داشته و همیشه نمونه گیری های لازم را برای تایید سلامت شیر انجام می دهد.

وی تاکید کرد: مردم از مصرف بستنی سنتی و قیفی به شدت خودداری کنند و در صورت مصرف پنیر محلی نیز حتما به مدت ۸ هفته آن را در آب نمک نگهداری کرده و سپس مصرف کنند.

مدیرگروه مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تصریح کرد: یکی از مهمترین راه های پیشگیری از ابتلا به بیماری تب مالت در انسان استفاده از شیر و مواد لبنی پاستوریزه است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از راه های انتقال تب مالت به انسان، تماس انسان با دام بیمار سقط کرده و یا در حال زایمان است.

انفرادی توضیح داد: در واقع جِرم میکروب بروسلوزی که در مایع زایمانی دام آلوده وجود دارد، ۱۰ به توان ۱۱ و یا ۱۲ است که عدد بسیار بالایی محسوب می شود.

وی توصیه کرد: دامدار و یا چوپان به هنگام زایمان دام و یا سقط جنین، موارد حفاظتی همچون استفاده از دستکش و چکمه را مورد توجه داشته باشند.

این مقام مسئول تصریح کرد: دوره کمون این بیماری در انسان می تواند تا ۶۰ روز و دوره درمان آن ۶ تا ۸ هفته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha