• پنجشنبه / ۲۲ تیر ۱۴۰۲ / ۰۹:۵۶
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402042214116
  • خبرنگار : 50038

نمایشگاه عکس «خیانت تصویر»؛ نمایی از توانمندی هنرمندان عکاس ملایر

نمایشگاه عکس «خیانت تصویر»؛ نمایی از توانمندی هنرمندان عکاس ملایر

ایسنا/همدان رئیس انجمن سینمایی جوانان ملایر از افتتاح نمایشگاه گروهی عکس «خیانت تصویر» با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و کانون عکاسان، امروز به مناسبت «هفته فیلم و عکس» در محل میدان قائم(عج) مجتمع فرهنگی هنری اداره ارشاد ملایر خبر داد.

امید وفایی در گفت‌وگو با ایسنا، این نمایشگاه گروهی عکس را نمونه توانمندی‌های هنرمندان عکاس شهرستان در کانون عکاسان دانست و افزود: این نمایشگاه به مدت شش روز از ساعت هشت صبح تا ۱۳ پذیرای علاقمندان است.

وی ادامه داد: در این نمایشگاه آثار ۱۷ هنرمند عکاس شامل میثم عبدلی، اکبر احمدی، رها احمدی، الهام پارسایگانه، پدرام شوبیری، علی ترکزبان، امیرحسین سلیمی، ستاره چگینی، سروش کریمی، فاطمه سخاوت، محمد پورحامدی، فرنوش عبدلی، ناصر عبدالوند، هستی سرپرست، محمد معیریان، علی مزروعی و امید وفایی در معرض دید علاقمندان قرار می‌گیرد.

وفایی با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر «کانون عکاسان ملایر» توانسته است ضمن استعدادیابی فراوان در حوزه این هنر فاخر، هنرمندان خوب و صاحب سبکی را در عرصه عکاسی به جامعه معرفی کند، افزود: بسیاری از عکاسان ملایر توانستند در عرصه ملی جوایز مهمی را کسب کنند.

رئیس انجمن سینمایی جوانان ملایر با تأکید بر اینکه هنرمندان، عکاسان و فیلمسازان ملایری پتانسیل بسیار بالایی دارند اما متأسفانه تاکنون دیده نشده‌اند، افزود: اقدامات مسئولان امر در این حوزه به جای نگاه تبلیغاتی باید اقداماتی کاربردی باشد و بستر حمایت مادی و معنوی از هنرمندان در این فضا فراهم شود.

وی با بیان اینکه برگزاری چنین جشنواره‌هایی سبب زنده نگهداشتن روحیه فیلمسازی و عکاسی و رونق فعالیت های هنری می‌شود، اظهار کرد: در تمامی شهرهایی که دفاتر انجمن سینمای جوانان فعال هستند در طول سال، یک هفته به عنوان «جشنواره فیلم و عکس» برگزار می‌شود که سهم ملایر در تیر ماه است.

وفایی با بیان اینکه در طول این جشنواره فیلمسازان و عکاسان در یک محفل کاملاً هنری و علمی دورهم جمع شده و به تبادل نظر و افکار می‌پردازند، اظهار کرد: به طور قطع چنین جشنواره‌هایی ضمن زنده نگهداشتن فضای فیلم و عکس در شهرستان‌ها، سبب ارتقای سطح هنر می‌شود.

گاهی اوقات عکاسی زیاد از یک سوژه، مسأله را عادی جلوه می دهد

رئیس انجمن سینمایی جوانان ملایر در ادامه در آیین افتتاح این نمایشگاه، با اشاره به نامگذاری نمایشگاه گروهی عکس «خیانت تصویر» گفت: در جنگ جهانی دوم آنقدر از اجساد سربازان عکس گرفته شد که مردم نگاه کلی خود نسبت به خشونت را از دست دادند و قبح کار شکسته شد بنابراین گاهی اوقات عکس در حوزه کسرت، می تواند چنین کاری کند یعنی در صورت عکاسی زیاد از یک سوژه، مسأله را عادی جلوه می دهد در صورتی که مسأله عادی نیست.

وی ادامه داد: در کانون عکاسان سعی می کنیم نگاه عکاسان را به سمت یک نگاه خاص ببریم نگاه ما این نیست هر عکسی را با هر شکلی نمایش دهیم؛ چیزی که در شبکه های مجازی زیاد می بینیم. در این نمایشگاه ۵۰ فریم عکس از ۲۰ عکاس حرفه ای در حوزه عکاسی خیابانی، ژورنالیستی، طبیعت و آوانگارد به نمایش گذاشته می شود.

وی با اشاره به شکل گیری کانون عکاسان در دهه ۶۰ با حضور عکاسانی از جمله حمید مقدسیان، علی شاهی، علی وفایی و محسن حسینی تبار اشاره و مطرح کرد: این کانون برای مدتی طولانی مستهلک شد و از اعتبار و نگاه خود فاصله گرفت. در سال ۱۳۹۷ کانون عکاسان با نام جدیدی و با پشتوانه انجمن سینمای جوان ملایر دوباره رونق گرفت.

وفایی با اشاره به سه نگاه کلاسیک، آوانگارد و نگاه کاملا شخصی در این نمایشگاه بیان کرد: در نگاه آوانگارد، عکس لگدمال شده و به معنای هنری است که آنقدر سوژه عکاسی شده که قبح آن شکسته شده و آرام آرام اصالت خود را از دست می دهد.  

رئیس انجمن سینمایی جوانان ملایر به عکس های کوچک با نگاه کاملاً شخصی اشاره و خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه اگر بازدید کننده یا عکاسی حس می کند عکس اصالت واقعی خود را ندارد می تواند آن را در سطل زباله بیندازد چراکه حذف کردن بخشی مهمی از زندگی ما به ویژه زندگی هنرمندان است؛ باید بدانیم کجا چیزی را حذف کنیم و کجا چیزی را به وجود بیاوریم که اگر ندانیم، هنر ویژگی و اصالت خود را از دست می دهد.

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ملایر نیز با تأکید بر اینکه تلاش ما ایجاد بستر و فضایی برای هنرمندان در عرصه‌های مختلف است، گفت: بسیاری از وقایع تاریخی توسط هنرمندان در قالب‌های مختلف هنری به ویژه هنر عکاسی ثبت و ضبط شده است

فرشاد کشاورزیان با بیان اینکه تلاش می‌کنیم رویدادهای فرهنگی و هنری را از گالری‌ها در بین مردم ببریم، افزود: هنرمندان در هر عرصه‌ای با وجود مشکلات، کاستی‌ها و موانع، عاشقانه به کار خود ادامه می‌دهند.

کشاورزیان با تأکید بر ضرورت برنامه ریزی جدی‌تر و نگاه عمیق‌تر و بلندمدت، برای رویدادهای فرهنگی و هنری، بیان کرد: وجود هنرمندان و عکاسان ملایری در سطح کشوری را مایه افتخار و قابل تقدیر است.

وی تصریح کرد: «امید وفایی» یکی از هنرمندان و فیلمسازان مطرح کشوری است که تلاش‌های فراوانی برای ارتقای جایگاه فیلم و عکس در این شهرستان کشیده و به تازگی مجوز ساخت نخستین فیلم بلند سینمایی خود را از بنیاد سینمایی فارابی دریافت کرده که نشان از جایگاه ویژه ملایر در حوزه هنر و سینما است.

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ملایر خاطرنشان کرد: به همین منظور به همت انجمن سینمای جوانان و کانون عکاسان این شهرستان، همزمان با هفته فیلم و عکس ملایر، نمایشگاه گروهی عکس در مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد این شهر برپا شد که توسط ۲۰ عکاس حرفه‌ای و کشوری ۵۰ فریم عکس در این نمایشگاه با موضوع آزاد عرضه شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha