• پنجشنبه / ۲۲ تیر ۱۴۰۲ / ۱۴:۰۰
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1402042214302
  • خبرنگار : 50210

مدیر کل محیط زیست استان مرکزی:

به دنبال معرفی اراک به عنوان شهر تالابی هستیم

به دنبال معرفی اراک به عنوان شهر تالابی هستیم

ایسنا/مرکزی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: تالاب میقان اراک جزو ۸ تالاب دارای برنامه جامع مدیریت زیست بومی با ۶ هدف جامع است.

یوسف یوسفی ۲۲ تیرماه ۱۴۰۲ در نشست مطبوعاتی با محوریت بحران های زیستی تالاب میقان اراک، اظهار کرد: تالاب میقان اراک جزو ۸ تالاب دارای برنامه جامع مدیریت زیست بومی با ۶ هدف جامع است و مدیریت آن یک موضوع فرابخشی قلمداد می شود.

وی با بیان اینکه در راستای اجرای این برنامه هرساله اعتباراتی اختصاص می یابد، افزود: ارتباطات، آموزش مشارکت و آگاهی افزایی، از اهداف مهم برنامه سیپا در کل دنیاست و امسال این برنامه به موضوع آموزش جوامع محلی تاکید بسیار دارد بر همین اساس، برگزاری همایش بحران های زیست محیطی تالاب، پیرو این آموزش در نظر گرفته شده و کنوانسیون رامسر به منظور حفاظت از منطقه، آموزش جوامع محلی را امری مهم می داند.

یوسفی، محور مقالات ارسالی، ایده های نوآورانه، خلاقانه و دانش بنیان در حوزه تالاب به این همایش را شامل فناوری های نوین و هوشمندسازی در بستر تالاب میقان، پایش، کنترل و کاهش آلودگی آب، خاک و هوا، تنوع زیستی، پوشش گیاهی و گردشگری پایدار تالاب، هوشمندسازی در بستر تالاب، تنوع زیستی، مدیریت پساب و پسماند، رسانه ها، آموزش و فرهنگ سازی در حوزه تالاب میقان دانست که در هشتم شهریورماه برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه برنامه جامع مدیریت زیست بومی تالاب میقان شامل ۱۷ دستگاه مسئول می شود، افزود: سال گذشته میزان مشارکت دستگاه ها مورد ارزیابی قرار گرفت که هر کدام از دستگاه ها عملکردهای متفاوتی داشتند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با اشاره به اینکه تدوین برنامه از سال ۹۱ شروع و ۹۵ ابلاغ شد، گفت: در زمان تدوین این برنامه بحران های زیست محیطی خاصی در تالاب واقع نشده بود، اما از سال ۹۵ در حال تجربه بحران هایی چون آنفلوانزا و آتش سوزی و خیزش گرد و غبار در پهنه آبی هستیم و پس از وقوع این چالش ها، موضوع برگزاری همایش بیش از گذشته مدنظر قرار گرفت.

وی با تاکید بر اینکه تالاب میقان و مدیریت آن یک مبحث پیچیده است و از نظر اجرایی و مالکیتی دستگاه های متعددی مدعی آن هستند، بیان کرد: اداره کل صمت از نظر حضور معدن در منطقه، منابع طبیعی به عنوان متولی مسائل بیابانزدایی، راه و شهرسازی به عنوان متولی اراضی موات، وزارت نیرو در بحث پساب و حقابه تالاب، فرودگاه اراک، جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی در مباحث گردشگری، دانشگاه ها در مباحث علمی و تحقیقاتی در تالاب میقان ادعای مالکیتی و اجرایی دارند.

یوسفی با بیان اینکه در طرح مدیریت زیست بومی تالاب میقان اراک باید تمام جزئیات و وظایف دستگاه ها و اقدامات لازم را در قالب اهداف و پروژه های منتهی به حفظ تالاب اجرایی کرد چراکه تالاب ها ۱۰ برابر جنگل ها ارزش دارند و آثار زیست بومی خوبی در منطقه می توانند به همراه داشته باشند، افزود: خروجی اجرای برنامه مدیریت زیست بومی تالاب هنوز به رضایت ۱۰۰ درصدی نرسیده است و یکی از عوامل مباحث اعتباری است، همچنین خطرات زیست محیطی و چالش های بحرانی در این طرح دیده نشده است و امسال تصمیم بر رفع این خلاء گرفته شد، همچنین تهدیداتی چون آتش سوزی در منطقه باعث شد که همایش و اعتبارات را برای بحران ها متمرکز کنیم و مسلما با آگاهی بخشی به جامعه محلی می توان قدری به کنترل چالش ها دست یافت.

وی تصریح کرد: حرکت ریزگردها و گرد و غبارها نیز در تالاب مدنظر است، برنامه اجرایی آن در شورای برنامه ریزی استان در حال بررسی است و درصدد تامین ردیف اعتباری برای چهار دستگاه اجرایی محیط زیست، منابع طبیعی، هواشناسی و جهاد کشاورزی جهت کنترل ریزگردها هستیم، همچنین اخیرا به دنبال معرفی اراک به عنوان شهر تالابی هستیم که لازم است از سوی سازمان سرمایه گذاری شهرداری اراک اقداماتی انجام گیرد. در حال حاضر در اصفهان و بوشهر شهر تالابی وجود دارد و می توان سومین شهر در این زمینه را اراک معرفی و میقان را در کنوانسیون رامسر ثبت کرد تا میقان به تالابی بین المللی تبدیل شود.

یوسفی بیان کرد: تالاب و نحوه فعالیت ها و عملکرد آن به شکلی بوده است که بحران ها در درون آن به شکل بالقوه وجود داشته و در سال‌هایی شاهد وقوع  آنفلوآنزا و آتش سوزی هستیم و مسلما باید در قبال این مباحث و بحران‌ها همواره به روز بود. تغییرات آب و هوایی در کل دنیا در جریان است و همین باعث شده که در سال‌های اخیر خشکسالی را تجربه کنیم و در اکوسیستم های مختلف تغییرات و چالش ها را شاهد باشیم.

وی اولین و مهمترین چالش تالاب میقان را مسئله ادامه دار بودن خشکسالی ها دانست و گفت: اگر حقابه تامین نشود، با چالشی به نام ریزگردها مواجه می‌شویم و کفه نمکی میقان فعال می‌شود، در حال حاضر به واسطه رطوبت، نمک موجود در تالاب حالت چسبیده دارد و اگر خشک شود طوفان های نمکی را خواهیم داشت، از طرفی اگر آب تالاب خشک شود گیاهان اطراف تالاب خاصه قره داغ که در شمال غربی وجود دارد و وابسته به آب های زیرزمینی هستند، با افت سطح سفره به بیشتر از سه متر، خشک می شوند و این خشک شدن باعث می‌شود میلیون ها تن خاک تثبیت شده، بر اثر وزش باد حرکت کند و خیزش شدید شن های روان را خواهیم داشت. اگر حقابه تامین نشود بحران ریزگردها قابل پیش بینی است و قبل از وقوع این بحران در کنار شهر اراک باید شرایط را تحت کنترل درآورد تا به ابرچالش تبدیل نشود.

یوسفی اضافه کرد: در بحث حقابه تالاب، دانشگاه شیراز در حال مطالعه است. البته در سال های گذشته ۲۷ تا ۴۲ میلیون مترمکعب آب به عنوان حقابه تالاب اعلام شد. اگر ۱۱۰۰ لیتر پساب وارد تالاب شود، حدود ۳۶ میلیون مترمکعب آب در تالاب تامین می شود که البته شاید این رقم در آینده به ۲۰۰ لیتر بر ثانیه کاهش یابد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اظهار کرد: ظرفیت آبی تالاب حدود ۱۲۰ میلیون مترمکعب است که اگر به آن وارد شود عملا یک دریا خواهیم داشت، اما خشکسالی ها، فعالیت های کشاورزی و ... باعث کاهش ورود آب به تالاب می شود. سال ۹۸ به دلیل بارش های بهاره بالغ بر ۱۱۰ میلیون مترمکعب روان اب وارد تالاب شد و این نشان داد که می‌توان عملکرد تالاب را ارتقا داد و بحران ها کنترل کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha