• پنجشنبه / ۲۹ تیر ۱۴۰۲ / ۱۹:۲۸
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1402042919107
  • خبرنگار : 50026

کاهش مصرف آب کشاورزی در خراسان جنوبی با تغییر الگوی کشت

کاهش مصرف آب کشاورزی در خراسان جنوبی با تغییر الگوی کشت

ایسنا/خراسان جنوبی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: آمارها نشان می‌دهد مصرف آب کشاورزی استان در سال ۱۳۹۲ یک میلیارد و ٢۶٣ میلیون مترمکعب بود و اکنون به ٧٨٧ میلیون مترمکعب رسیده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، مهدی جعفری، امروز پنجشنبه ۲۹ تیر در تشریح این خبر اظهار کرد: استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری و تغییر الگوی کشت خراسان جنوبی این موفقیت را رقم زده است.

وی با اشاره به خشکسالی‌های چندین ساله در منطقه بیان کرد: الگوی کشت استان متناسب با شرایط اقلیمی موجود ابلاغ شده و اقدامات اجرایی متناسب با این الگو انجام می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: بدیهی است در استانی مانند خراسان جنوبی، اجرای طرح الگوی کشت متناسب با شرایط اقلیمی می‌تواند در مهار اثرات نامطلوب بخش کشاورزی به خوبی نقش ایفا کند و می‌طلبد بیش از این مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: تلاش داریم با توسعه صنعت گلخانه‌ای بازدهی مصرف آب و تولید را بالا ببریم تا بتوانیم حداکثر بهره‌وری را داشته باشیم.

جعفری با بیان اینکه سال گذشته ۵۴ هکتار به زیرساخت‌های گلخانه‌ای استان اضافه شد گفت: در دولت قبل فقط ٨۴ هکتار گلخانه در خراسان جنوبی داشتیم و اکنون ۵٠ درصد به این سطح اضافه شده است.

وی ادامه داد: همچنین در دولت قبل ۲ هکتار از سطح زیرکشت خراسان جنوبی به کشت دانه‌های روغنی اختصاص داشت که اکنون به ۶٢ هکتار رسیده و سه هزار درصد افزایش داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه سال گذشته سه هزار و ۵٢٠ هکتار به سطح زیرکشت درختان استان اضافه شد گفت: توسعه محصولات خاردار مانند زرشک، عناب، زعفران، پسته و گل محمدی جزو الگوی کشت استان بوده که کشت گیاهان دارویی و روغنی هم به محصولات کشاورزی اضافه شده است.

وی بیان کرد: رشد تولید فقط با بهره‌وری به‌دست می‌آید یعنی علم و تجربه را با هم ترکیب کنیم و در کنار آن از منابع موجود نیز بهترین استفاده را ببریم.

جعفری با بیان اینکه استفاده مطلوب از زمین و منابع آبی، افزایش عملکرد در واحد سطح را به ارمغان می‌آورد یادآور شد: توجه ویژه به اجرای سامانه‌های نوین آبیاری سبب شده تاکنون ٢۵ درصد اراضی کشاورزی خراسان جنوبی یعنی بالغ بر ۴٠ هزار هکتار مجهز به این سامانه‌ها شود.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha