• شنبه / ۳۱ تیر ۱۴۰۲ / ۱۱:۱۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402043119792
  • خبرنگار : 50107

معاون بهزیستی خراسان رضوی مطرح کرد

غفلت؛ بیشترین نوع کودک‌آزاری در خراسان رضوی طی سال گذشته  

غفلت؛ بیشترین نوع کودک‌آزاری در خراسان رضوی طی سال گذشته  

ایسنا/خراسان رضوی معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی گفت: در سال ۱۴۰۱ بیشترین گزارشات مربوط به کودک‌آزاری از نوع غفلت بوده است.

شهره شاهرودی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص آمار کودک‌آزاری در استان اظهار کرد: آمار کودک‌آزاری در سه ماهه اول امسال نسبت به وضعیت مشابه سال قبل کاهش جزیی داشته است.

وی با بیان اینکه کودک‌آزاری در چهار دسته کلی جسمی، جنسی، روانی و غفلت طبقه‌بندی می‌شود، عنوان کرد: هرگونه آسیبی که از طرف والدین، مراقبان و یا سایر افراد انجام شود و سلامت کودک را به خطر اندازد، کودک‌آزاری محسوب می‌شود. در همین راستا بازماندگی از تحصیل و بهره‌کشی اقتصادی نیز جزو کودک‌آزاری محسوب می‌شود و قانون‌گذار برای مرتکبان آن مجازات در نظر گرفته است.

وی بیان کرد: کودک‌‎آزاری جسمی آسیب‌های جسمانی کودک را شامل شده و از ضربات سطحی تا ضرب و شتم منجر به فوت را شامل می‌شود. کودک‌آزاری جنسی به اعمال جنسی، نمایش روابط جنسی، فحشا و... گفته شده که توسط افراد بالغ انجام می‌شود.

شاهرودی افزود: کودک‌آزاری روانی شامل بی‌توجهی به نیازهای روانی و عاطفی و تنبیه‌هایی می‌شود که روان کودک را تحت تاثیر قرار می‌دهد. کودک‌آزاری غفلت و مسامحه نیز بی‌توجهی به نیازهای اساسی از جمله غذا،  پوشاک مناسب، اعتیاد کودک و مواردی از این قبیل است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۱ بیشترین گزارشات مربوط به کودک‌آزاری از نوع غفلت بوده است.

وی با اشاره به اینکه هر فردی که از کودک‌آزاری مطلع شود با اورژانس اجتماعی تماس می‌گیرد، تصریح کرد: این افراد می‌توانند همسایگان،  اقوام و دوستان، معلمان، هر یک از والدین و... باشند. خود فرد آزاردیده نیز با اورژانس تماس می‌گیرد. این خط تلفن کاملا در مدارس و مهدهای کودک برای کودک آموزش داده شده است.

شاهرودی گفت: پیشگیری در سه سطح اولیه (آموزش و آگاه‌سازی)، ثانویه (مداخله و درمان) و ثالثیه (توانمندسازی) جهت پیشگیری از کودک‌آزاری مدنظر است. همچنین تمامی این موارد باید در مدارس، پارک‌ها، مراکز تفریحی، مراکز درمانی، اماکن مذهبی و... اطلاع‌رسانی شود تا افراد به محض مشاهده کودک‌آزاری مداخله مناسب و به موقع داشته باشند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی ادامه داد: این مداخلات می‌تواند جنبه پیشگیرانه نیز داشته باشد. از سوی دیگر آگاه‌سازی عامه مردم در مورد تبعات کودک‌آزاری و مجازات افرادی که از کودک‌آزاری اطلاع داشته اما اقدامی انجام نمی‌دهند،  قطعا مفید خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha